Tre personer rundt et bord med grønn plante, holder fram en plakat de har skrevet selv

Fem råd for å få mest mulig ut av ungdommens arbeidsuke

I år fikk Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) besøk av Safia (15) og Iqra (15) fra Majorstua skole. Det besøket utviklet seg til et lite forskningsprosjekt.

Hvert år får mange norske ungdommer oppleve litt av arbeidslivet som en del av faget Utdanningsvalg.

Vi hører fra ungdom at arbeidsuka er viktig. For svært mange er det den første opplevelsen de har med å være på en arbeidsplass. – Forsker I Aina Landsverk Hagen.

Hva gjør et arbeidsukeopphold til en suksess?

Safia og Iqra fra Majorstua skole ble i sin arbeidsuke en del av Innovasjonsgruppen her på AFI, og der har vi noen spesialister på det som kalles ung medforskning.

Ung medforskning er et redskap til å dykke dypere i problemstillinger som angår ungdom ved at ungdom selv involverer seg i forskningsprosessen.

AFI-forskerne Aina Landsverk Hagen og Sara Berge Lorentzen gjorde Safia og Iqra til våre medforskere i en uke, og sammen dykket de dypere ned i problemstillingen: Hva gjør et arbeidsukeopphold for ungdomsskoleelever til en suksess? Sammen utviklet de fem råd.

Hagen leder et prosjekt hvor unge medforskere i Oslo jobber med å forstå hva som gjør en jobb til en god ungdomsjobb, som en del av et større EU-prosjekt kalt YouCount.

Fem råd for arbeidsuka

1. Inkluder! La ungdommen bli en del av prosjektene på arbeidsplassen. Det er selvfølgelig ikke alt de kan gjøre eller være med på, men alle prosjekter har store og små oppgaver som kan utføres av arbeidsukeungdom. La dem være med på å levere.
  2. Snakke og forklare. Snakk med dem og forklar hva som foregår. Bli kjent på samme måte som om det skulle være en ny, fast arbeidstaker.
  3. Få det til å bli gøy. La ungdommen få et positivt inntrykk av hvordan det blir å arbeide. Vis hvordan man kan ha det morsomt på jobben. Safia og Iqra sier for eksempel at det å intervjue og filme de ansatte var morsomt og givende. Det har vi videobevis på!
  4. Ikke lange jobbtimer. Høres litt kryptisk ut, men handler rett og slett om at ungdom er vant til friminutt og sjelden jobber tre-fire timer i strekk uten pauser. Husk det.
  5. Få i gang aktiviteter, det er viktig å ikke bare sitte stille. Vis dem rundt på arbeidsplassen. I møte med en ukjent verden er det lett å bli passiv. Sett i gang aktivitet. Et eksempel på aktivitet er et oppdrag der de må oppsøke mange forskjellige ansatte for å få informasjon til et prosjekt eller et jobbpuslespill. Her setter bare kreativiteten grenser!

Ingen unnskyldning!

Samtidig ser forskerne at det ikke alltid er så lett for arbeidsgivere å gi ungdom en opplevelse av å bli sosialt inkludert på arbeidsplassen.

– Det er veldig varierende hva slags oppgaver, rolle og aktiviteter de unge får delta i – og her ser vi at det er behov for mer systematisering av mottaket fra arbeidsgivers side. Fra nå har av arbeidsgiver ingen unnskyldning for ikke å lage et godt opplegg, sier forsker Sara Berge Lorentzen.

Publisert: 06.06.2023 | Espen Haakstad