Portrettbilde av Jette Graaner hvor hun har på seg en løs skjorte, smiler og ser til venstre

Jette håper publikum ler av stolen Knut om femti år!

Høsten 2018 ble tidenes opptur for produktdesigner Jette Graaner og stolen Knut. Først var de blant finalistene i en stor nordisk designkonkurranse, og når Nasjonalmuseet åpner igjen i nye lokaler i 2020 er det med Knut som en del av samlingen.

Innkjøpt av Nasjonalmuseet

I høst utlyste Nordisk ministerråd en designkonkurranse for å kåre Nordens mest bærekraftige stol. Blant ti finalister fra hvert land, og i svært celebert selskap, var tidligere produktdesignstudent Jette Graaner med sin stol, «Knut». Og selv om Knut og Jette måtte se seg slått av «HÅG Capisco» av Peter Opsvik i innspurten, var det en enorm anerkjennelse å få være med i finaleheatet.

- Dette er kanskje det beste som har hendt meg, jublet Jette den gang. Men i slutten av desember kom beskjeden som toppet det hele. Nasjonalmuseet hadde oppdaget Jettes stol gjennom designkonkurransen og ville kjøpe inn Knut til samlingen.

– Det er helt sprøtt, sier Jette.

– Jeg føler at jeg på en måte har hoppet over noen steg her, i og med at jeg bare er 29 år og dette er den første stolen jeg har designet. – For meg er dette en stor bekreftelse på at jeg har gjort noe riktig som designer. Dette har gitt meg masse energi og enda større pågangsmot i arbeidet. Og CV-en ser plutselig hakket mer seriøs ut.

– Jeg tror og håper synligheten rundt dette vil hjelpe meg videre i utvikling og produksjon av Knut.

Studentarbeid av klatretau

Jettes stol er et prosjekt fra 5. semester på bachelorstudiet i produktdesign.

– Utgangspunktet for Knut var nordmenns overforbruk av sportsutstyr. Jeg ville skape bevissthet rundt dette ved å ta utgangspunkt i en kjent forbruksvare i klatremiljøet, nemlig klatretau.

– Klatretauet har en forventet levetid på fire til seks år og må kasseres fordi det ikke lenger er trygt å bruke til klatring. På dette tidspunktet er dette rundt 40 kg med plastavfall, men også 50-70 meter sterkt tau med gode funksjonelle og estetiske kvaliteter som har affeksjonsverdi for brukeren.

– Med et produkt som brukeren allerede har tilknytning til, kombinert med båndet som oppstår når en bygger sitt eget møbel, får stolen stor affeksjonsverdi. Det forhindrer kanskje at en vil erstatte den med noe nytt. Denne ideen er støttet av konstruksjonsmaterialet i eik som er lokalt, sterkt og varig.

Collage av to bilder. Et bilde av stolen Knut som er laget av gammelt klatretau. Og et bilde av en dame som sitter og hviler i stolen Knut.

Stolen Knut, designet av Jette Graaner

Surrealistisk at Knut skal dele tak med ikoner

– Det er sjelden at et studentarbeid får plass i samlingen. Hva slags betydning har det egentlig at Nasjonalmuseet kjøper inn noe?

– Det betyr at de mener at designet sier noe om samtiden og at det er noe som er verdt å ta vare på i et historisk perspektiv.

– Hva tenker du om å representere samtidens design i denne samlingen full av ikoner?

– Det er ganske surrealistisk å tenke på at denne stolen skal dele tak med disse ikonene som man alltid har forundret seg over og sett opp til. Det var ikke akkurat det som stod i hodet på meg da jeg jobbet med stolen på Kjeller.

– Men det er godt å vite at man har gjort noe som er bra. Og så håper jeg at de som besøker museet om 50 år ser på den og kan le litt av det vi produserer i dag. Fordi de har kommet opp med enda bedre løsninger.

Mange måter å utvikle bærekraftig design på

– Hva var det som gjorde at akkurat Knut ble valgt ut tror du?

– Jeg tror mye av det har med bærekraft å gjøre. Det finnes mange ulike måter å utvikle bærekraftig design.

– Knut baserer seg på at mennesker er emosjonelle skapninger som har mulighet til å føle tilknytning til personlige eiendeler. Disse eiendelene vil være vanskeligere å erstatte med nye ting. Dette er også en stol som ikke er ment til å produseres for massene, men spesielt til dem som bryr seg om den og befinner seg i en subkultur.

– Jeg tror også det poetiske ved designet har hatt en innvirkning – det at stolen i seg selv løfter frem et avfallsmateriale som noe verdifullt.

Fantastiske nyheter

Det er ikke bare Jette selv som synes det er gledelig at Knut er kjøpt inn av Nasjonalmuseet. Også instituttleder på Institutt for produktdesign, Gunnar H. Gundersen, er entusiastisk på vegne av sin tidligere student.

– Produktdesign gratulerer så mye og vi ønsker Jette en strålende karriere som designer. Vi er glade og stolte både på hennes og instituttets vegne. Det er fantastiske nyheter!

Publisert: 05.02.2019 | Hilde Marian Kringeland