Portrett i sort-hvitt av Anna Egan. I bakgrunnen ser vi verkstedet.

Lún stemning

– Lys er et veldig spennende materiale som kan bli oversett, fordi man ikke oppfatter lys før det kommer i kontakt med et annet materiale, sier Anna Egan. Hun tok sin bachelorgrad i produktdesign ved OsloMet sommeren 2019, med prosjektet Lún – en serie pendellamper inspirert av papirlanterner.

Lún er en serie lamper som er inspirert av bevegelsen og gløden i papirlanterner som stiger opp mot himmelen, forteller Anna.

– Lampens roterende geometri fremhever flyten i formen med skyggefylte linjer som gir en subtil kontrast til de myke kurvene og det milde lyset som fyller formen. Lampene består av hvitt, gjennomskinnelig porselen med en matt og teksturert overflate der mønstringen på hver enkelt lanterne er et unikt resultat av den 3D-printede fremstillingsmetoden.

– De ulike elementene kommer sammen for å komponere en avslappende og stemningsskapende lysopplevelse av ro og velvære.

– Lampeserien Lún er primært rettet mot det profesjonelle markedet, og det er naturlig å inkludere denne lampen i en lysplan for private hjem, ettersom designets lyskvalitet og estetiske egenskaper gir en lun og avslappende stemning, sier Anna.

– Det utelukker likevel ikke bruk i offentlige rom der man kan ønske den samme effekten, som for eksempel på et velværesenter, på en kafé eller i et hotell.

Fasinert av lysets påvirkningskraft

Hvorfor valgte du å jobbe med lys i oppgaven?

– Jeg synes lys er et veldig spennende materiale som ofte kan bli oversett, spesielt fordi man ikke oppfatter lys før det kommer i kontakt med et annet materiale. I den innledende fasen av bachelorprosjektet testet jeg ut hvordan ulike lyskilder oppfører seg i kontakt med andre materialer.

Anna forteller at hun ble fascinert, ikke bare av de ulike kvaliteter og visuelle inntrykk som lyset ga, men særlig hvordan det påvirker oss mennesker på et emosjonelt nivå. Med dette som bakgrunn ønsket hun å skape en lampe som viser frem lyset som det allsidige materialet det er, ved å trekke inn glød, refleksjon og skygge som designelementer.

Bildet er tredelt. Første del viser pendellampene ned fra taket foran et stort buet vindu. Del to viser detaljer av to skjermer mot rød bakgrunn. Del tre viser pendellampene hengende mot en rød vegg og et lite barn som kikker opp på dem.

Prosjektet Lún – en serie pendellamper inspirert av papirlanterner. Design: Anna Egan. Foto: Anna Egan

Lysdesign og lyskultur viktig

– Lys kan ha en kraftig innvirkning på hvordan vi oppfatter både omgivelsene og menneskene vi omgir oss med og det er derfor et veldig komplekst fag som har et enormt potensial til å gjøre en forskjell i menneskers liv, forklarer Anna.

– God belysning er hensiktsmessig belysning som det kreves både teknisk og menneskelig innsikt for å oppnå. Med tanke på dette er jeg personlig glad for at lysdesign som fagfelt har blitt mer synlig og anerkjent.

Etter at hun avsluttet sin bachelorgrad i produktdesign har Anna nå et opphold som hospitant ved Institutt for produktdesign. Der utforsker hun ulike produksjonsmetoder og dekorteknikker innen keramiske materialer, for å øke egen kompetanse og for å finne nye innfallsvinkler til nye produkter.

– Jeg har en holistisk tilnærming til design og mener det er essensielt å undersøke alternative løsninger i møte med bærekraftmål, brukerbehov og forbruksmønstre som er i endring.

– Med lampen Lún utforsket jeg 3D-printing, ikke bare som et kunstnerisk verktøy, men også som en produksjonsmetode for fremtiden. En slik «print on demand» løsning gir muligheter for å kunne tilby funksjonelle produkter i varige materialer og samtidig unngå overproduksjon.

– Jeg ønsker å skape produkter som gir fantastiske brukeropplevelser og en verdiskapning til samfunnet for øvrig.

Fokus på brukerne

Hvorfor valgte du å studere produktdesign?

Anna smiler og forteller at hun har vært interessert i kunsthåndverk og design så lenge hun kan huske.

– Jeg har også ti års arbeidserfaring fra Telecom og noe av det mest spennende jeg jobbet med var prosjektstyring og systemutvikling. Jeg ønsket å videreutvikle mine egne evner innenfor det å skape gode, helhetlige løsninger som gir en verdi, ikke bare fra et forretningssynspunkt eller for sluttbruker, men gjennom hele kjeden.

– Produktdesignstudiet på OsloMet virket som det beste stedet å kombinere disse to sidene av meg selv, fordi dette er et bredt studium som tilbyr faglig kompetanse både innenfor estetikk og funksjon, men der fokuset alltid er sentrert rundt de menneskene som skal bruke produktene.

Inspirerende studiemiljø

Studiemiljøet på produktdesign er inkluderende og mangfoldig, både sosialt og faglig, sier den tidligere studenten.

– Det er inspirerende å kunne dra nytte av kunnskap og utstyr fra fremtidsrettede forskningsprosjekter som for eksempel 3D-printing i diverse materialer.

– Jeg har også god erfaring med at instituttet tilrettelegger og oppfordrer til samarbeid med eksterne bedrifter som er interessert i å støtte opp om unge designere, slik som i dette tilfellet, hvor jeg har fått veiledning i lysdesign fra Lighthouse company, avslutter Anna.

Artikkelen ble opprinnelig skrevet til magasinet Lyskultur, nr. 1, mars 2020.

Publisert: 24.03.2020 | Hilde M. Kringeland