English version

Strategisk handlingsplan for SPS 2025-2030

Fasaden til OsloMet sett fra gaten, med universitetets logo på veggen.

Vårt samfunnsoppdrag

Senter for profesjonsforskning (SPS) er det eneste fagmiljøet i Norge som studerer profesjoner både som institusjonaliserte utdanninger, karriereløp, samfunnsinstitusjoner og praktiske fagfelt.

Denne helhetlige tilnærmingen er muliggjort av en tverrfaglig tilnærming til feltet, og har i sin tur gjort at senterets forskning har blitt aktivt brukt i politikkutforming.

Sentralt i senterets virke står det velrennomerte doktorgradsprogrammet i profesjonsstudier, som er OsloMets eldste doktorgradsutdanning.

Senteret utgir også det engelskspråklige tidsskriftet «Professions & Professionalism», en sentral internasjonal kanal for profesjonsrelevant forskning.

SPS skal være:

Akademiske støttefunksjoner og kurs

SPS spiller en viktig rolle internt på OsloMet innen generiske akademiske ferdigheter.

Senteret har ansvar for OsloMets obligatoriske kurs i universitetspedagogikk, Meritteringsordningen for fremragende undervisere, kurs for doktorgradsveiledere og et koordinerende ansvar for undervisning i forskningsetikk for OsloMets ansatte.

SPS tilbyr årlige ph.d.-kurs i kvalitativ og kvantitativ metode, profesjonsetikk og vitenskapsteori, som har god deltakelse fra OsloMets fakulteter.

SPS skal være:

Forskning og utvikling

Nye utviklinger i samfunnet skaper nye problemstillinger for forskningen på profesjoner.

For at vår forskning skal forbli relevant for profesjonsutdanninger, yrkesgrupper og beslutningstakere, vil senteret styrke sin kompetanse særlig innen tre tematiske områder:

Profesjonene i det digitale samfunnet

Den digitale utviklingen fører til store endringer for profesjonene. Vi ser en demokratisering av kunnskap, der allmennheten får tilgang til informasjon som tidligere var forbeholdt eksperter. Automatisering og kunstig intelligens tar over oppgaver som før var forbeholdt profesjonelle, samtidig som profesjonsutøvere møter nye krav til digitale ferdigheter. 

Digitaliseringen kan bidra til økt tilgjengelighet, effektivisering og brukermedvirkning i profesjonelle tjenester, men samtidig er det fare for at digitale verktøy svekker personlig kontakt, øker sosial ulikhet, og kan komme i konflikt med profesjonsetiske standarder.

Utviklingen reiser også grunnleggende spørsmål om hvordan vi skal forstå fenomener som kunnskap, ekspertise, skjønn, tillit og profesjoner i et samfunn der stadig flere oppgaver endres av, eller overlates til, digital teknologi.

Vi ønsker å belyse både utfordringer og muligheter knyttet til digitaliseringens innvirkning på profesjonene og på denne måten bidra med avgjørende kunnskap om profesjonenes rolle i fremtidens digitale samfunn.

SPS vil forske på:

Ulikhet, utenforskap og inkludering

Ulikhet i utdanning, inntekt og formue har konsekvenser både for samfunnet som helhet og for enkeltindivider. Tilgangen til slike ressurser påvirker i stor grad individers livssjanser, og det er viktig å undersøke hvorvidt og hvordan utdanning og økonomiske ressurser varierer med faktorer som kjønn, sosial bakgrunn, sosial klasse, etnisitet og funksjonsevne.

Utenforskap og inkludering for ulike grupper handler også om politiske, sosiale og kulturelle prosesser i profesjoner og organisasjoner. Spørsmål som i hvilken grad det finnes tendenser til diskriminering og sosial lukning i utdanning og arbeidsmarked blir derfor sentrale.

Store ulikheter kan ha uheldige konsekvenser på samfunnsnivå i form av økt mistillit, høyere konfliktnivå og redusert produktivitet. Den norske velferdsstaten er bygd opp dels for å redusere ulikhet og dels for å dempe de negative konsekvensene av ulikhet. Rettsstatens og velferdsstatens profesjoner, som bemanner skoler, helsevesen, rettsvesen, politi og sosialtjenester, spiller en avgjørende rolle i dette arbeidet. Rekrutteringen til profesjonene er imidlertid ofte ikke representativ for befolkningen de skal betjene, noe som kan få konsekvenser – særlig innen prestisjefylte profesjoner som lege- og advokatyrkene. Profesjonene kan derfor både bidra til å redusere og reprodusere ulikhet.

Kunnskap om disse forholdene fordrer både kvalitative og kvantitative studier som spenner fra mikronivået av konkret profesjonsutøvelse til makronivået av rekrutteringsmønstre, karriereveier, politiske dynamikker og andre strukturelle forhold.

SPS vil forske på:

Kunnskapsproduksjon, ekspertise og politikk

Profesjonene er basert på og forvalter vitenskapelig kunnskap, og deres legitimitet bygger derfor på tillit til denne kunnskapen. De siste tiårene har mange vestlige land imidlertid opplevd en økende mistillit til både kunnskap og institusjonene som forvalter den, der tilliten også varierer markant med sosioøkonomisk bakgrunn.

For å forstå borgernes tillit til vitenskap og institusjoner, må man ha innsikt i både hvordan de akademiske institusjonene fungerer og hvordan akademisk kunnskap anvendes av politiske institusjoner og samvirker med andre former for saks- og erfaringskunnskap blant borgere og i sivilsamfunnet.

Profesjonene fungerer samtidig som sentrale forvaltere av vitenskapelig kunnskap, og profesjonsutøvelse blir et viktig møtepunkt mellom vitenskapelig ekspertkunnskap og borgernes hverdag.

En sentral prioritering for senteret er derfor utforskningen av kunnskap, tillit og ekspertise i profesjonenes kontekst, inkludert et søkelys på akademia og høyere utdanning. Vi skal bidra til en dypere forståelse av kunnskapens rolle i styring og samfunn, samt utforske kompleksiteten rundt tillit – både til forskning, kunnskap og profesjonsutøvere. Dette inkluderer studier av forskeres roller og praksiser, deres relasjoner til klienter, brukere og interessenter i samfunnet, samt dynamikken mellom kunnskap, tillit og profesjoners autoritet. Vi vil også undersøke hvordan disse faktorene påvirker profesjonell praksis og profesjonsutdanningene.

SPS vil forske på:

Samarbeid og samfunnsforbedringer

Forskningen fra SPS har blitt aktivt brukt i politikkutforming, og senteret har gjennomført flere større prosjekter på oppdrag for regjeringen. Blant annet har SPS utformet kunnskapsgrunnlaget for Ekspertgruppen om akademisk ytringsfrihet (Kierulf-utvalget) og innehatt sekretærfunksjonen for ekspertgruppene om lærerrollen og styring av lærerutdanningene.

SPS’ forskning skal også i fremtiden være relevant for det norske samfunnet, og senteret vil ytterligere styrke sin relevans ved å utvide samarbeidet med forskere både på OsloMet, i Norge og internasjonalt.

SPS skal: