Den beste kombinasjonen av praktisk-estetisk arbeid og kunstformidling

To av Lena Vidas malerier på staffeli. Bildene er under arbeid. Det første maleriet viser en kvinne ved et bord. Det andre viser et ansikt mot rød bakgrunn.

Regine Lockert Odden og Lena Vida går andre året på bachelor i kunst og design, studieretning kunst og formidling, og stortrives på studiet.

– Jo lenger ut i studiet du kommer, jo mer teori har du, men det er likevel alltid koblet til eget arbeid. Vi lærer hvordan vi skal formidle kunst, og hvorfor kunsten har utviklet seg til det den er i dag. Vi har blant annet hatt prosjekter om hvordan man formidler samtidskunst til barn - og tegning med aktmodell. Det er veldig variert!

Lena er enig.

– Studiet er modulbasert, så istedenfor å ta flere emner samtidig - slik man gjør det i mange andre studier - har vi flere korte emner rett etter hverandre. Vi har både praktiske emner, som f.eks. tegning, maling og digitalt fotografi, samt teoretiske emner og emner som fokuserer på formidling og forbereder oss til praksis på museer og kulturinstitusjoner.

– I tillegg har vi også en modul i entreprenørskap, forteller Lena.

– Jeg tror det er et veldig nyttig emne å ha når man studerer kunstfag. Vi også har et internasjonalt semester der vi studerer på engelsk.

Regine Lockert Odden i svart lang kjole ved siden av sin eksamensoppgave 2020, et stor hvitt lerret med røde streker på kryss og tvers i ulike størrelser.

Engasjerte lærere og fantastisk klassemiljø

Jentene startet på studiet i 2019, før koronaen inntok Norge og OsloMet – og verden ble heldigital.

– Klassen er gull, sier Regine. Vi har et veldig godt miljø. Vi startet høsten 2019 så vi ble veldig godt kjent. Det har gjort at det går veldig bra med oss nå. Vi har arrangert klassefrokoster på Zoom og digitale malekvelder. Det er et miljø for å hjelpe og heie på hverandre.

– Foreleserne er veldig flinke. Til og med på Zoom har de veldig engasjerende og gode forelesninger. Selvfølgelig er jo alt enda bedre i virkeligheten, men med tanke på situasjonen gjør de en veldig god jobb.

Lena fremhever også det gode miljøet på studiet og roser de engasjerte lærerne.

– Jeg har hørt mange historier om hvordan studenter sliter med å følge undervisningen digitalt, men jeg synes at vårt digitale tilbud har vært helt fantastisk!

– Jeg tror også det er ganske unikt at vi har en så mangfoldig klasse, sier Lena. Det er folk med ulik bakgrunn og i forskjellig alder - noe som kanskje ikke er så vanlig på andre studieprogram.

– Vi lærer mye av hverandre. Jeg kommer selv opprinnelig fra Budapest i Ungarn, og jeg vil absolutt oppmuntre mennesker med annerledes bakgrunn til å søke og bli en del av dette kule studiet!

Oppdaget studiet på Åpen dag

Lena søkte på bachelorstudiet i kunst og design fordi hun ønsket å ta et «kunststudium» som fokuserer både på å skape praktisk-estetiske arbeider og samtidig fokuserer på forskning og formidling.

For Regine var veien til studiet litt mer tilfeldig.

– Venninnen min hadde lyst til å dra på Åpen dag på OsloMet. Jeg visste ikke hva jeg hadde lyst til å studere så jeg ble med henne. Da jeg kom på Åpen dag oppdaget jeg standen til kunst og formidling og jeg ble veldig interessert. Jeg snakket masse med de som sto på standen og fikk en brosjyre som jeg leste på veien tilbake. Da jeg kom hjem, søkte jeg med en gang.

– Jeg tror grunnen til at jeg gjorde det så spontant var fordi det virket veldig gøy.

Portrett av Lena Vida med langt utslått mellomblondt hår og rød leppestift.

Kunstformidling

Jentene opplever studiet som veldig relevant.

– Jeg har jobbet med kunst og illustrasjon av bøker tidligere, og tanken på å kombinere min egen kunstnerisk praksis med formidling er veldig spennende, synes Lena.

– Samtidskunsten fokuserer mye på å involvere betrakteren og å starte en samtale med publikum, så jeg tror at grensen mellom praktisk kunst og formidling er ganske porøs.

Etter studiet ønsker Lena å jobbe som kunstformidler.

– Tanken på å jobbe på et kunstmuseum eller et sted der jeg kan kombinere kunst og teknologi, som f.eks. et skaperverksted, er også spennende.

– Jeg er også veldig fornøyd med de kunstneriske oppdragene og jobben jeg har akkurat nå, så det er absolutt mulig å begynne å jobbe litt før man er ferdig å studere også.

Regine tror at befolkningen kommer til å være utsultet på kunst og kultur etter koronakrisen. Og hun ser jeg virkelig muligheter i å utdanne seg innenfor kunstfag nå.

– Det er uansett alltid relevant å kunne være en god formidler, enten det er av kunst, nyheter, eller andre ting.

Hun vil fortsette å studere når hun er ferdig med bachelorstudiet, men ser likevel for seg en jobb i kulturverdenen.

– Drømmejobben er jo å jobbe som kurator på Nasjonalmuseet eller Munchmuseet, men vi får se hva som skjer!

Klar anbefaling!

Lena og Regine anbefaler studiet varmt, og Regine forteller at hun allerede har fått en kompis til å begynne på studiet.

– Han begynte forrige semester, og det virker som også han virkelig trives!

I tillegg til selve studiet er Lena veldig takknemlig for muligheten til å bruke fakultetets Makerspace.

– Avslutningsvis har jeg også veldig lyst til å nevne Makerspace - en av mine største gleder! Der kan vi 3D-printe, laserkutte, programmere og ellers lage det vi vil. Vi kan jobbe med prosjektene våre og treffe folk på tvers av studieprogrammer på fakultetet. Det er fint!

Les mer om Makerspace