Silje Stokka og Vanja Dahl Mostue går andre året på master i estetiske fag, studieretning fagdidaktikk: kunst og design. De to studentene har ulik bakgrunn, men begge stortrives på studiet og brenner for god undervisning i de praktisk-estetiske fagene. Vanja har tatt bachelorstudiet faglærerutdanning i design, kunst og håndverk, mens Silje har tatt grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, og har matematikk, naturfag, pedagogikk og kunst og håndverk i fagkretsen.
Silje forteller at hun først hørte om denne masteren, da hun tok kunst og håndverk siste året på grunnskoleutdanningen.
– Jeg opplevde kunst og håndverk-faget som stort, med veldig varierende innhold, og ønsket mer faglig tyngde etter å ha tatt 60 studiepoeng. Masterstudiet gir mulighet til å virkelig fordype seg i det du brenner for, lære mer og bli bedret rustet til å arbeide i den fremtidige skolen, som blant annet har fokus på dybdelæring og praktisk-estetiske fag.
For Vanja var det et naturlig valg å gå videre med en master i estetiske fag.
– Som faglærer i design, kunst og håndverk ønsker jeg jo å jobbe med undervisning og jeg ville ha større kompetanse innen fagfeltet. Og med tanke på utviklingen som skjer i skolen følte jeg det var riktig å gå videre med en mastergrad hvor man oppnår status som lektor.– Vanja

Roser studiemiljøet og lærerne
– Jeg føler jeg har vært veldig heldig med både studiemiljøet og lærerne, smiler Vanja.
– Studiemiljøet er kjempebra og alle medstudentene kommer godt overens og har det gøy sammen, noe som er veldig viktig. I tillegg er vi flinke til å dele erfaringer, drøfte hverandres ideer og hjelpe hverandre på et profesjonelt nivå - samtidig som vi går ut og spiser sammen, har klassefester og ler mye sammen.
– Vi er en liten gruppe, noe som skaper tette bånd og gjør at lærerne ser studentene. Janne Reitan og Liv Merete Nielsen er kjempegode klasseledere og motivatorer. De har gjort studietiden spennende og morsom på samme tid.
Silje nikker.
– Vi er gode på å dele erfaringer, le og ha det hyggelig i lag. I tillegg har vi hatt en del samarbeid og felles undervisning med de andre studieretningene på master i estetiske fag og med deltidsstudiet, noe som har vært veldig fint. Man får da sett en større bredde, med ulike muligheter og andre innfallsvinkler.