Makerspace, en kreativ lekeplass for studenter

To studenter jobber på Makerspace foran en datamaskin.

– Det er så bra å ha tilgang til alle disse verktøyene. Jeg kan ikke se for meg å gjøre ferdig prosjektet vårt uten et makerspace, sier Anna Wheatly (23).

Et makerspace er en slags digital sløyd, et rom fylt av verktøy og nyskapende teknologi som lar deg skape ting på nye måter.

Sammen med Auke Onland (21) sitter Anna konsentrert og jobber med elektronikken til en drone. De er begge ingeniørstudenter på EPS-utveksling ved OsloMet. Anna kommer fra USA og Aake er fra Nederland.

Bygger drone

Studentene skal bygge en selvkjørende drone, et prosjekt i samarbeid med Forsvarets Forskningsinstitutt. For å få til dette kommer et makerspace godt med.

– Vi prøver å få dronen til å kunne fly mellom trær på egenhånd. Vi bruker 3D-printere for å lage noen av delene. Vi kan også bruke en stor laserkutter i arbeidet, forteller studentene.

Det er så bra å ha tilgang til alle disse verktøyene. Jeg kan ikke se for meg å gjøre ferdig prosjektet vårt uten et makerspace. – Anna Wheatly
Diverse verktøy organisert på en vegg

– I tillegg er det et flott treverksted her som vi kan bruke til å lage en prototype, for å se på størrelsen og få et bilde på hvordan dronen kommer til å se ut, sier Anna.

Studentene liker godt at de kan komme innom når det passer dem.

– Du må bare huske å ta sikkerhetskursene først, men de er veldig korte og konkrete, sier Anna.

Åpent for alle studenter

Evin Güler er prosjektleder ved OsloMet Makerspace, og ønsker alle studenter velkomne med ideene sine.

– OsloMet Makerspace er et åpent verksted der studentene kan komme med egne ideer og få hjelp til prosjektene sine. Det kan for eksempel være 3D-printing, laserkutting eller programmering. Det er en plass hvor man kan være fri og møte folk fra andre institutter og retninger.

Lett å lære nye ting

Anna og Auke er fornøyde med at det holdes kurs og opplæring som alle kan være med på.

­­– Folk er veldig vennlige her. Her dømmer ingen deg om du ikke kan alt. Stemningen er avslappet, og det gjør det lett å komme hit for å lære. Og det er jo derfor vi er her, sier Anna og smiler.

Med en laserprinter kan man lage mye forskjellig. Foto Kristin Mehlum