English version
Anne-Lise Arnesen

Anne-Lise Arnesen

Kort om

Professor emerita Anne-Lise Arnesens forskningsinteresser er knyttet til marginalisering, inkludering og mangfold i utdanning (skole og barnehage) og lærerutdanning. Hun har deltatt i og ledet en rekke forskningsprosjekter på disse fagområdene både på nordisk, europeisk og internasjonalt nivå, og har veiledet studenter på master og doktornivå. Hun er en av grunnleggerne av det nordiske forskningsnettverket NORDCRIT (Critical perspectives on children, young people, welfare and education), som var et samarbeid mellom Universitetet i Umeå, Universitetet i Gøteborg, Helsinki Universitet, og Høgskolen i Østfold. Hun var medlem av The Nordic Centre of Excellence: Justice through Education in the Nordic Countries (JustEd) (2013-2018). De to siste bøkene hun har publisert er Inkludering. Perspektiver i barnehagefaglige perspektiver, 2. utgave, utgitt av Universitetsforlaget i 2017 og Pedagogisk nærvær. Skolen som inkluderingsarena og risikosone, utgitt på samme forslag i 2020.

Vitenskapelige publikasjoner

Lundahl, Lisbeth; Arnesen, Anne-Lise ; Jónasson, Jón Torfi (2018). Justice and marketization of education in three Nordic countries: can existing large-scale datasets support comparisons?. Nordic Journal of Studies in Educational Policy. Vol. 4.
https://doi.org/10.1080/20020317.2018.1542908

Arnesen, Anne-Lise (2017). Inkludering. Perspektiver i barnehagefaglige praksiser. ISBN: 9788215027890. 302 s. Universitetsforlaget.

Arnesen, Anne-Lise (2017). Social Class, Inclusion and Exclusion: Teacher and Student Practices in Norwegian Urban Education. Noblit, George W.; Pink, William (Red.). Second international handbook of urban education. s. 695-717. Springer Publishing Company.
https://doi.org/10.1007/978-3-319-40317-5_37

Arnesen, Anne-Lise ; Lahelma, Elina; Lundahl, Lisbeth; Öhrn, Elisabet (2014). Fair and competitive? : critical perspectives on contemporary Nordic schooling. ISBN: 9781872767147. Tufnell Press.

Arnesen, Anne-Lise (2012). Inkludering : perspektiver i barnehagefaglige praksiser. ISBN: 9788215019277. 277 s. Universitetsforlaget.

Arnesen, Anne-Lise (2012). Den komplekse inkluderingen og pedagogisk nærvær. Arnesen, Anne-Lise (Red.). Inkludering : perspektiver i barnehagefaglige praksiser. s. 247-271. Universitetsforlaget.

Arnesen, Anne-Lise ; Kolle, Tonje; Solli, Kjell-Arne (2012). De problematiske kategoriene i institusjonelle sammenhenger. Arnesen, Anne-Lise (Red.). Inkludering : perspektiver i barnehagefaglige praksiser. s. 79-100. Universitetsforlaget.

Arnesen, Anne-Lise (2012). Inkludering. Perspektiver i barnehagefaglige praksiser - en innledning. Arnesen, Anne-Lise (Red.). Inkludering : perspektiver i barnehagefaglige praksiser. s. 13-33. Universitetsforlaget.

Arnesen, Anne-Lise (2012). Inkludering i det utdanningspolitiske barnehagelandskapet. Arnesen, Anne-Lise (Red.). Inkludering : perspektiver i barnehagefaglige praksiser. s. 56-78. Universitetsforlaget.

Arnesen, Anne Lise (2012). The gaze in the classroom : marginalisation with a focus on objectification and reciprocity. Tolonen, Tarja; Palmu, Tarja; Lappalainen, Sirpa; Kurki, Tuuli (Red.). Cultural practices and transitions in education. s. 20-33. Tufnell Press.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Arnesen, Anne-Lise (2020). Pedagogisk nærvær. Skolen som inkluderingsarena og risikosone. ISBN: 9788215035260. 250 s. Universitetsforlaget.

Arnesen, Anne-Lise ; Hadjitheodoulou-Loizidou, Pavlina; Allan, Julie; Trasberg, Karmen; Chavdarova-Kostova, Siika; Furch, Elisabeth; Valianatos, Angelos; Dumont, Bernard; Qiriazi, Villano (2010). Policies and practices for teaching sociocultural diversity. A framework of teacher competences for engaging with diversity. ISBN: 9789287166913. Council of Europe.
http://www.artbysibor.com/COE-Diversity/Web/Defaul

Arnesen, Anne-Lise ; Allan, Julie; Hadzhitheodoulou-Loizidou, Pavlina; Essomba, Miquel Angel; Birzéa, Cézar; Simonsen, Eva (2009). Policies and practices for teaching sociocultural diversity : Concepts, principles and challenges in teacher education. ISBN: 9789287165824. 101 s. Council of Europe.
http://book.coe.int/EN/ficheouvrage.php?PAGEID=36&

Arnesen, Anne-Lise ; Birzéa, Cézar; Dumont, Bernard; Essomba, Miguel Angel; Furch, Elisabeth; Vallianatos, Angelos; Ferrer, Ferran (2008). Policies and practices for teaching sociocultural diversity : a survey report. ISBN: 9789287164407. 91 s. Council of Europe Publ..

Arnesen, Anne-Lise (2004). Det pedagogiske nærvær. Inkludering i møte med elevmangfold. ISBN: 9788279351283. 318 s. Abstrakt forlag.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Arnesen, Anne-Lise ; Nilsen, Sigmund Egil ; Holte, Kjersti E. Lien; Dyrnes, Eva Martinsen (2013). Elevers vei mot yrkeskompetanse -tilrettelegging av opplæring (unntatt offentlighet). 195 s. Høgskolen i Østfold.

Arnesen, Anne-Lise ; Lundahl, Lisbeth (2010). Metoder i forsknings- og utviklingsarbeid i utdanning og lærerutdanning: rapport fra en konferanse mellom Høgskolen i Østfold og Universitetet i Umeå. ISBN: 9788278253311. Høgskolen i Østfold.

Arnesen, Anne-Lise (2007). Pre-service Teacher Education on Socio-cultural Diversity. Report on the first phase of the project ?Policies and Peactices for Teaching Socio-cultural Diversity? Volume 1,. 75 s. Council of Europe, Division of the European Dimension of Education.

Arnesen, Anne-Lise (2002). Ulikhet og marginalisering med referanse til kjønn og sosial bakgrunn. En etnografisk studie av sosial og diskursiv praksis i skolen. 491 s. Unipub forlag.

Klemp, Torunn (red.); Arnesen, Anne-Lise ; Klemp, Torunn (1998). Likt og ulikt : kjønnsdimensjonen i pedagogisk tenkning og praksis. ISBN: 9788257901158. 175 s. OsloMet - storbyuniversitetet.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Arnesen, Anne-Lise ; Simonsen, Eva (2023). Pedagogikk og inkluderende læringsrom i et tverrprofesjonelt perspektiv. Hesjedal, Elisabeth; Furnes, Bjarte Reidar (Red.). Spesialpedagogikk mellom profesjon og disiplin. En utviklingslinje i tre deler. Fagbokforlaget.

Arnesen, Anne-Lise (2021). Barnehagen som inkluderingsarena og risikosone. Temakonferanse om inkludering. NTNU Samfunnsforskning.

Arnesen, Anne-Lise (2021). Inkludering og inkluderende barnehager. Lederopplæring ved Barnehagelærerutdanningen. Barnehagelærerutdanningen ved Oslomet.

Arnesen, Anne-Lise (2021). Tidlig innsats i barnehagen. Lederopplæring ved Barnehagelærerutdanningen. Barnehagelærerutdanningen ved Oslomet.

Arnesen, Anne-Lise (2021). Det mangfoldige mangfoldet og den problematiske inkluderingen. Temaseminar. Universitetet i Stavanger.

Arnesen, Anne-Lise ; Lundahl, Lisbeth; Jónasson, Jón Torfi (2017). Social justice, choice and marketization of education in the Nordic countries. Possibilities of statistical comparisons. Symposium at European Education Research Association conference. European Education Research Association conference.

Arnesen, Anne-Lise (2016). Social class, inclusion and exclusion - Teacher and student practices in Norwegian urban education. Symposium at Nordic Education Research Association conference. Nordic Education Research Association .

Arnesen, Anne-Lise (2016). Diversity and Inclusive Education Policies in the Nordic Countries (Key note). Scientific Conference “Pedagogy and Social work in the 21 Century: Challenges and perspectives”30th anniversary of the Faculty of Pedagogy, Sofia University “St. Kliment Ohridski. the Faculty of Pedagogy, Sofia University “St. Kliment Ohri.

Arnesen, Anne-Lise (2016). Begrepsavklaring. Inkludering og integrering. Hva taler vi om? Hva gjør vi? (Key note). Nordisk Dialogseminarium – ”Integration, inklusion, mainstreaming – Hvad snakker vi om? Hvad kan vi gøre?”. Nordisk Ministerråds, Nordisk nettverk for voksnes læring .

Arnesen, Anne-Lise (2015). The concept of marginaliztion and marginalization in the Nordic context. Summer school "A Nordic Model". Nordic Centre of Excellence (NordForsk): JustEd .





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.