Kort om
Med fokus på det tverrfaglige krysningspunktet mellom nevrovitenskap, neonatologi og utviklingspsykologi, er jeg professor i spedbarnshjerneutvikling og medlem av Advanced Health Intelligence and Brain-Inspired Technologies (ADEPT) Research Group ved OsloMet – storbyuniversitetet i Norge. Jeg drives av spørsmålet om hvordan hjernen utvikler seg i løpet av de første 1500 dagene av livet.
For å utforske dette benytter jeg en multimodal tilnærming som kombinerer nevroavbildning (qEEG, ABR, aEEG), atferds- og observasjonsteknikker, sammen med beregningsmetoder. Mine faglige roller gir meg mulighet til å omsette denne forskningen til klinisk praksis, spesielt innen neonatal intensivavdeling (NICU). Mitt arbeid omfatter: • Lede NICU-baserte forskningsinitiativer med fokus på utviklingsnevrovitenskap og translasjonsomsorg
• Designe og implementere verktøy og pipelines for beregningsnevrovitenskap, inkludert AI-assistert analyse av neonatalt EEG og auditiv data
• Kurere og forvalte høy-dimensjonale datasett for å støtte presisjonsdiagnostikk og intervensjon
• Utvikle personlige lyd- og musikkbaserte intervensjoner tilpasset nevroutviklingsmessige behov
• Integrere familiesentrert og individualisert medisin i neonatale omsorgsrammer
• Samarbeide på tvers av disipliner for å bygge bro mellom banebrytende nevrovitenskap og direkte pasientomsorg
Jeg har vært utdannet og arbeidet ved ledende internasjonale institusjoner, blant andre Harvard University, Athinoula Martinos Center for Biomedical Imaging, University of East Anglia, UCL (University College London) og Universitetet i Bergen. Jeg har også gjennomført postdoktoral opplæring i anvendt nevrovitenskap og nevroavbildning gjennom International Brain Research Organisation.
Jeg publiserer aktivt i og vurderer for de største tidsskriftene innen feltet, og jeg er medlem av International Congress of Infant Studies (ICIS), Fetal Infant and Toddler Neuroimaging Group (FIT’NG) og Fellow of the Higher Education Academy (FHEA), UK.
Jeg er også styremedlem i Bright Start Foundation for Maternal and Child Health (Sveits), samt Associate Editor og Guest Editor for Frontiers in Pediatric Psychology og Frontiers in Pediatric Neurology, henholdsvis. Utover akademia har jeg erfaring fra industri i Europa, USA og Midtøsten, og gjennom karrieren har jeg bistått aktører som Fundación Botín i Spania, Early Arts Foundation i Storbritannia og BBCs barneprogrammer for førskolebarn. I august 2023 tiltrådte jeg som ledende akademiker for Norge i styringskomiteen for EU Cost Action CA22111 – et europeisk konsortium som skal undersøke hvordan komplekse, virkelighetsnære miljøer påvirker hjerneutviklingen. Nylig ble jeg sertifisert av Verdens helseorganisasjon som spesialist i sosial forskrivning (Social Prescribing), en sertifisering som anerkjenner min kompetanse i å veilede individer mot ikke-farmakologiske støttetjenester og behandling med fokus på helhetlig velvære og utvikling. Til slutt, etter personlig invitasjon fra forlaget Springer Nature, er jeg nylig utnevnt som redaktør og hovedforfatter for den banebrytende boken Infant Neuroscience and Music: Insights into Development and Medicine(utgis i 2025).
Spesialområder: nevro-atferdsmessig utvikling hos spedbarn; kvantitativ elektroencefalografi; AI-analyse av NICU-data; beregningsnevrovitenskap.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Kognitiv psykologi Sosial- og arbeidspsykologi
Emner
Nevrovitenskap Music Infant Development Electroencephalography Auditory Brainstem Response Educational Habilitation
Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Papatzikis, Efthymios (2024). Music and the Infant Brain: A Neuroscientific Approach. ISBN: 978-6185821-03-6. 23 s. Hellenic Association for Music Education.
Papatzikis, Efthymios
; Agapaki, Maria; Selvan, Rosari Naveena; Hanson-Abromeit, Deanna; Gold, Christian; Epstein, Shulamit; Lok, U. Wun Vivian; Barda, Evrykleia; Pandey, Varun
(2024).
Music medicine and music therapy in neonatal care: a scoping review of passive music listening research applications and findings on infant development and medical practice.
17 s.
BMC Pediatrics.
Vol. 24.
https://doi.org/10.1186/s12887-024-05275-z
Papatzikis, Efthymios
; Dimitropoulos, K; Tataropoulou, Kassandra; Kyrtsoudi, Maria; Pasoudi, Elena; O'Toole, John M.; Nika, Angeliki
(2024).
The father’s singing voice may impact premature infants’ brain more than their mother’s: A study protocol and preliminary data on a singing and EEG randomized controlled trial (RCT) based on the fundamental frequency of voice and kinship parameters.
medRxiv.
https://doi.org/10.1101/2024.09.29.24314570
Pliogou, Vasiliki; Zaragas, Harilaos; Tromara, Sophia; Koliopoulou, Athina;
Papatzikis, Efthymios
(2024).
Distance Education in Early Childhood Education
During the COVID-19 Pandemic: Teachers’ and
Parents’ Perspectives and Experiences in Greece.
The Educational Review, USA.
Vol. 8.
https://doi.org/10.26855/er.2024.01.001
Bampa, Grigoria; Moraitou, Despina; Metallidou, Panagiota; Masoura, Elvira; Papantoniou, Georgia; Sofologi, Maria; Kougioumtzis, Georgios;
Papatzikis, Efthymios
; Tsolaki, Magdalini
(2024).
Metacognitive beliefs of efficacy about daily life situations and use of cognitive strategies in amnestic mild cognitive impairment: a cross-sectional study.
Frontiers in Psychology.
Vol. 15.
https://doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1275678
Papatzikis, Efthymios
(2023).
Music and Brain: Looking at research conducted in the first 20 years of the century (in Greek: Μουσική και εγκέφαλος: μια ματιά στο απόγειο της έρευνας των 20 πρώτων χρόνων του αιώνα).
Dritsas, Thanasis (Red.).
Papazissis Pub..
https://papazissi.gr/product/i-mousiki-os-farmako-
Bampa, Grigoria; Tsolaki, Magdalini; Moraitou, Despina; Metallidou, Panagiota; Masoura, Elvira; Mintziviri, Maria; Paparis, Konstantinos; Tsourou, Dorothea; Papantoniou, Georgia; Sofologi, Maria; Papaliagkas, Vasileios; Kougioumtzis, Georgios;
Papatzikis, Efthymios
(2023).
Metacognitive Differences in Amnestic Mild Cognitive Impairment and Healthy Cognition: A Cross-Sectional Study Employing Online Measures.
Journal of Intelligence.
Vol. 11.
https://doi.org/10.3390/jintelligence11090184
Papatzikis, Efthymios
; Agapaki, Maria; Selvan, Rosari; Pandey, Varun; Zeba, Fathima
(2022).
Quality standards and recommendations for research in music and neuroplasticity.
13 s.
Annals of the New York Academy of Sciences.
Vol. 1520.
https://doi.org/10.1111/nyas.14944
Kabene, Stefane M.; Balkir Neftci, Nazli;
Papatzikis, Efthymios
(2022).
Dissociative Identity Disorder and the Law: Guilty or Not Guilty?.
Frontiers in Psychology.
Vol. 13.
https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.891941
Swanick, Rachel;
Papatzikis, Efthymios
(2022).
Achieving Behavioural Advancement through the Dynamic Maturation Model and the Assessment of Parent–Child Interactions in a Music Therapy Context.
Behavioral Sciences.
Vol. 12.
https://doi.org/10.3390/bs12090338