English version
Josefine Jahreie

Josefine Jahreie

Kort om

Jeg er utdannet sosiolog med en doktorgrad i profesjonsstudier fra Senter for profesjonsforskning ved OsloMet. I avhandlingen utforsket jeg hvordan
barnehagelærere forholder seg til ulike dominerende forståelser av hva det vil si å være
«skoleklar» og hvordan dette former deres interaksjoner med barn, foreldre og andre aktører
innenfor utdanningsfeltet. Jeg er spesielt interessert i utdanningssosiologiske perspektiver på reproduksjon av sosial ulikhet, barnehagelæreres rolle som profesjonsutøver og relasjonen mellom utdanningspolicy og praksis.

Publikasjoner og forskningsresultater

Vitenskapelige publikasjoner

Skedsmo, Guri; Jahreie, Josefine ; Arantsstovu, Guro Håve ur (2025). Ungdomsskolelederes strategier for å skape gode overganger mellom ungdomsskolen og videregående opplæring. Skedsmo, Guri; Jensen, Ruth; Hall, Jeffrey (Red.). Fullført og bestått – lovende og frafallshemmende praksiser for å beholde elevene i opplæringsløpet. s. 133-157. Cappelen Damm Akademisk.

Jahreie, Josefine (2023). Early childhood education and care teachers’ perceptions of school readiness: A research review. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. Vol. 135.
https://doi.org/10.1016/j.tate.2023.104353

Jahreie, Josefine ; Nilsen, Ann Christin Eklund (2023). Ideologiske koder som redskap for å utforske standardiserte forståelser av familier og barn. Magnussen, May-Linda; Nilsen, Ann Christin Eklund (Red.). Erfaringer med institusjonell etnografi. s. 187-203. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.195.ch9

Jahreie, Josefine (2022). The standard school-ready child: the social organization of ‘school-readiness’. British Journal of Sociology of Education. Vol. 43.
https://doi.org/10.1080/01425692.2022.2038542

Jahreie, Josefine (2022). Towards a renewed understanding of barriers to immigrant parents’ involvement in education. Acta Sociologica.
https://doi.org/10.1177/00016993221110870

Jahreie, Josefine (2021). The ambivalence of assessment — Language assessment of minority-language children in early childhood education and care. European Early Childhood Education Research Journal. Vol. 29.
https://doi.org/10.1080/1350293X.2021.1968459



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Skedsmo, Guri; Hall, Jeffrey; Jahreie, Josefine (2025). International Research on Strategies to Prevent Dropout and Retain Students in Secondary Education. American Educational Research Association. American Educational Research Association.

Jahreie, Josefine ; Hall, Jeffrey; Skedsmo, Guri (2024). International Research on Strategies to Prevent Dropout and Retain Students in Secondary Education. ECER . European Educational Research Association .

Skedsmo, Guri; Jahreie, Josefine (2024). Campus-Community Partnership: Developing Multiprofessional Collaboration in an Intermunicipal Network to Accommodate the Needs of Children and Youth. European Congress for Educational Research. European Educational Research Association.

Jahreie, Josefine (2023). Announcement of doctoral theses. British Journal of Sociology of Education.
https://doi.org/10.1080/01425692.2023.2214027

Jahreie, Josefine (2021). Understanding Barriers In ECEC Teacher-Immigrant Parent Partnerships. ESA Conference 2021. European Sociological Association.

Jahreie, Josefine (2021). The standard «school-ready» child. Nordic Modes of Bildung, Schooling, and Upbringing: The Interplay Between Individualism, Collectivism, and Institutionalized Lives. University of Oslo.

Jahreie, Josefine (2021). The standard «school-ready» child: What can Danish ECEC teachers’ work of assessing and preparing minority language children for school tell us about the social organization of “school-readiness”?. IV ISA Forum of Sociology. International Sociological Association.

Jahreie, Josefine (2020). School-ready minority children, or schools ready for minority children?. Åsgårdsstrand webinar. TEPEE.

Jahreie, Josefine (2020). Presentasjon av forskningsartikkel under Sosiologiforeningens Vinterseminar. Sosiologiforeningens Vinterseminar.

Jahreie, Josefine (2019). PhD.project presentation. Møte Forskernettverket Institusjonell etnografi i Norden (IEN) . Forskernettverket Institusjonell etnografi i Norden (IEN) .



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.