English version
Kari Mari Jonsmoen

Kari Mari Jonsmoen

Kort om

Jeg har vært ansatt på OsloMet – Storbyuniversitet siden 2003 og har toppkompetanse i universitetspedagogikk og norsk fagdidaktikk. Arbeids- og forskningsområdet mitt er i hovedsak utvikling og videreutvikling av akademisk tekstkompetanse i studier og arbeid, men jeg har også utført studier som ser nærmere på overgangen mellom videregående skole og høyere utdanning og arbeidshverdagen til universitetsansatte og lærere i grunnskolen.

Jeg arbeider prosjektbasert og har på bakgrunn av egen og andres forskning etablert en rekke tiltak for å sikre studenter et stødig studieløp bl.a. studieforberedende kurs, studieverksted, skrivementorer, skriveuka, språkmakkere og Norsk i sykepleie. Jeg var også sentral i opprettelsen av universitetets norskkurs for ansatte og deres partnere.

Jeg har gjort et større nybrottsarbeide i forbindelse med forfatterskapet til Kjell Aukrust. Det resulterte i boka Skarpt blikk, lyst sinn, kvass penn - Kunstneren Kjell Aukrust. Det at jeg ikke helt klarer å legge skjønnlitteraturen på hylla, henger nok sammen med at jeg har vært norsklærer på videregåendeskole i 10 år. Jeg har også hatt en kort periode som byråkrat der jeg arbeidet med å utforme kompetansepolitikk innen voksenopplæringsfeltet.  

Jeg holder en rekke skriveseminarer, særlig på masternivå, og underviser i faget norsk som andrespråk. Jeg er emneansvarlig for Andrespråkspedagogikk 1 og 2.

Fra 2005 har jeg hatt flere fagadminstrative lederoppgaver.  

Fagfelt

Norsk som andrespråk   Nordisk språk og litteratur   Flerkulturelle lærings- og arbeidsmiljø   Voksnes læring   Kjell Aukrust   Skriving i høyere utdanning

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Jonsmoen, Kari Mari (2025). Studenters motivasjon for språkmakkerarbeid og syn på seg sjøl som språklige ressurser. Nordic Journal of Information Literacy in Higher Education (NORIL). Vol. 14.
https://doi.org/10.15845/noril.v14i1.4116

Jonsmoen, Kari Mari (2021). Samtaler som stimulerer til språkutvikling En studie av språkmakkertilbudet ved OsloMet – storbyuniversitetet. UNIPED. Vol. 44.
https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2021-01-03

Jonsmoen, Kari Mari ; Greek, Marit (2021). Det går på engelsk og norsk – internasjonalisering av høyere utdanning i Norge. Nytt Norsk Tidsskrift (NNT). Vol. 38.
https://doi.org/10.18261/issn.1504-3053-2021-04-03

Greek, Marit ; Jonsmoen, Kari Mari (2020). Transnational academic mobility in universities: the impact on a departmental and an interpersonal level. Higher Education. Vol. 81.
https://doi.org/10.1007/s10734-020-00558-7

Jonsmoen, Kari Mari ; Andersen, Stig; Strøm, Gunnar (2020). Skarpt blikk, lyst sinn, kvass penn - Kunstneren Kjell Aukrust. ISBN: 9788293298175. 297 s. ABM-media AS.

Jonsmoen, Kari Mari (2020). Forfatteren Kjell Aukrust. Jonsmoen, Kari Mari; Andersen, Stig; Strøm, Gunnar (Red.). Skarpt blikk, lyst sinn, kvass penn - Kunstneren Kjell Aukrust. s. 13-181. ABM-media AS.

Jonsmoen, Kari Mari ; Greek, Marit (2017). På stø kurs inn i akademia?. NOA - Norsk som andrespråk. Vol. 33.

Greek, Marit ; Jonsmoen, Kari Mari (2016). Hvilken tekstkyndighet har studenter med seg fra videregående skole?. UNIPED. Vol. 39.
https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2016-03-06

Jonsmoen, Kari Mari ; Greek, Marit (2016). Lecturers' text competencies and guidance towards academic literacy. Educational Action Research. Vol. 25.
https://doi.org/10.1080/09650792.2016.1178156

Jonsmoen, Kari Mari ; Greek, Marit (2015). Stolthet og fordom. Jonsmoen, Kari Mari; Greek, Marit (Red.). Språkmangfold i utdanningen. s. 13-25. Gyldendal Akademisk.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Jonsmoen, Kari Mari ; Greek, Marit (2024). The Norwegian Way. ISBN: 9788202646967. 320 s. Cappelen Damm AS.

Jonsmoen, Kari Mari ; Greek, Marit (2021). Norsk i sykepleie. ISBN: 9788215051765. 272 s. Universitetsforlaget.

Jonsmoen, Kari Mari ; Greek, Marit (2018). Å studere realfag. ISBN: 9788245021523. 133 s. Fagbokforlaget.

Greek, Marit ; Jonsmoen, Kari Mari (2016). Praksisboka Slik lykkes du i praksisstudiene. ISBN: 9788205490871. 157 s. Gyldendal Akademisk.

Jonsmoen, Kari Mari ; Greek, Marit ; Nilsen, Ingunn (2014). Overlev praksis. ISBN: 9788205460652. 30 s. Gyldendal Akademisk.

Jonsmoen, Kari Mari ; Greek, Marit ; Nilsen, Ingunn (2014). Skriv smart. ISBN: 9788205460676. 42 s. Gyldendal Akademisk.

Jonsmoen, Kari Mari ; Greek, Marit ; Nilsen, Ingunn (2014). Ta ordet. ISBN: 9788205460645. 33 s. Gyldendal Akademisk.

Jonsmoen, Kari Mari ; Greek, Marit ; Nilsen, Ingunn (2014). Studer med norsk som andrespråk. ISBN: 9788205460683. 44 s. Gyldendal Akademisk.

Jonsmoen, Kari Mari ; Greek, Marit ; Nilsen, Ingunn (2014). Tenk kritisk og reflekter. ISBN: 9788205460669. 40 s. Gyldendal Akademisk.

Jonsmoen, Kari Mari ; Greek, Marit ; Nilsen, Ingunn (2014). Les smart. ISBN: 9788205460638. 39 s. Gyldendal Akademisk.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Jonsmoen, Kari Mari (2018). Why a Unit for Academic Language and Practice Should be a Part of a University. 8 s. International Association of Scientific and Technological University Libraries.
https://docs.lib.purdue.edu/cgi/viewcontent.cgi?ar

Jonsmoen, Kari Mari ; Greek, Marit ; Johansen, Jorunn Store (2017). Delrapport for pilotprosjektet Norsk for HiOA-tilsatte. 23 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Jonsmoen, Kari Mari ; Gulden, Ann Torday (2011). Fremmedspråk og norsk som andrespråk. Prosjekt Læring i arbeidsliv og utdanning (LAU). Utredning fra delprosjek utdanning i fremmedspåk og styrking av norsk som andrespråk. 98 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Jonsmoen, Kari Mari ; Greek, Marit (2010). Studieverkstedet ved Høgskolen i Oslo PLUSS-rapport 2010. 50 s. HiO.

Jonsmoen, Kari Mari (2008). Å være student i et flerkulturelt studiemiljø. ISBN: 9788257946357. 214 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Jonsmoen, Kari Mari ; Greek, Marit (2007). Mot en flerkulturell praksis ved Høgskolen i Oslo 1996 - 2007. ISBN: 9788257945725. 84 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Greek, Marit ; Jonsmoen, Kari Mari (2006). Utfordringer i flerkulturell formidling Formidling og internalisering av flerkulturell kunnskap i ulike fagfelt. ISBN: 9788257945497. 136 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Greek, Marit ; Jonsmoen, Kari Mari (2006). Utfordringer i flerkulturell formidling: Formidling og internalisering av flerkulturell kunnskap i ulike fagfelt. ISBN: 9788257945497. 136 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.
http://www.hio.no/content/view/full/49059

Jonsmoen, Kari Mari ; Greek, Marit ; Båtnes, Per Inge (2005). Stødige Studieløp rapport fra kurset 20. - 24. juni 2005. 9 s. SEFIA.

Jonsmoen, Kari Mari ; Greek, Marit; Båtnes, Per Inge (2004). Stødige studieløp, delrapport 1,. 9 s. OsloMet - storbyuniversitetet.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Jonsmoen, Kari Mari ; Ballo, Eva Marie ; Lund, Maria Konow ; Patel, Tulpesh ; Berget, Gerd ; By, Ragnhild (2025). Vi kan ikke nok om inkluderende undervisning i høyere utdanning.

Jonsmoen, Kari Mari ; Tkachenko, Elena; Bratland, Kari (2025). Bruk av kunstig intelligens blant voksne andrespråks- brukere. NOA 2025: Den 11. nasjonale forskerkonferansen i norsk som andrespråk. Universitetet i Innlandet .

Jonsmoen, Kari Mari (2025). Språklig oppmerksomhet i undervisning og veiledning. Hvordan undervise så flest mulig blir inkludert?. JBI, NOVA og AFI.

Jonsmoen, Kari Mari (2025). Hvordan har OsloMet arbeidet med stødige skole- og studieløp for elever/studenter med norsk som andrespråk. personalmøte. NAFO (Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring).

Jonsmoen, Kari Mari (2025). Lærerstudenter utvikler eget språkstøttetilbud gjennom aksjonsforskning. NOA 2025: Den 11. nasjonale forskerkonferansen i norsk som andrespråk. Universitetet i Innlandet.

Jonsmoen, Kari Mari (2025). Andrespråkspedagogikk i barneskolen. personalmøte. Alvdal barneskole.

Jonsmoen, Kari Mari (2024). Norsk som andrespråk - Bedre tekst for bedre læring. Podkast fra Lovisenberg diakonale høgskole. Lovisenberg diakonale høgskole.

Jonsmoen, Kari Mari ; Greek, Marit (2024). «Hvilken tekstkyndighet har studenter med seg fra videregående skole? - Veien videre». Holberg-konferansen i Drammen 2024. Drammen videregående skole og Universitetet i Bergen.

Jonsmoen, Kari Mari ; Krogtoft, Marit (2024). Når kunstig intelligens står i veien for sola. Bedre Skole. Vol. 36.

Jonsmoen, Kari Mari ; Krogtoft, Marit (2024). Fosse er best på bokmål. Forskerforum. Vol. 56.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.