English version
Kenneth Pettersen

Kenneth Pettersen

Kort om

Jeg forsker på barns hverdagslek med nye medieteknologier, både i barnehagen og hjemme. I arbeidet mitt benytter jeg kvalitative metoder, med særlig vekt på videoobservasjon og etnografiske tilnærminger.

Fagfelt

Etnografi   Literacy   Barndomsstudier   Digital teknologi

Vitenskapelige publikasjoner

Kucharczyk, Stefan; Pettersen, Kenneth ; Rowsell, Jennifer (2025). Play and passion: framing children’s rich moments of responding and making meaning. Qualitative Research Journal. Vol. 25.
https://doi.org/10.1108/QRJ-09-2024-0211

Pettersen, Kenneth ; Ehret, Christian (2024). Refrains of Friendship in Young Children's Postdigital Play. Journal of Literacy Research.
https://doi.org/10.1177/1086296X241226479

Pettersen, Kenneth (2024). More-than-human and more-than-digital collecting among young children in Norway. Children's Geographies.
https://doi.org/10.1080/14733285.2024.2302105

Pettersen, Kenneth ; Arnseth, Hans Christian; Silseth, Kenneth (2022). Playing Minecraft: Young children’s postdigital play. Journal of Early Childhood Literacy.
https://doi.org/10.1177/14687984221118977

Pettersen, Kenneth ; Silseth, Kenneth; Arnseth, Hans Christian (2022). Rethinking boundaries: Sociomaterial perspectives on digital technologies and early childhoods. Kumpulainen, Kristiina; Kajamaa, Anu; Erstad, Ola Andres; Mäkitalo, Åsa; Drotner, Kirsten; Jakobsdottir, Solveig (Red.). Nordic Childhoods in the Digital Age. Insights into Contemporary Research on Communication, Learning and Education.. Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781003145257-19



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Furberg, Anniken; Silseth, Kenneth; Rødnes, Kari Anne; Arnseth, Hans Christian; Kvamme, Ole Andreas; Rasmussen, Ingvill; Sæther, Elin; Vasbø, Kristin Beate; Pettersen, Kenneth ; Øistad, Jon Hellerud; Lund, Andreas (2024). Fagfornyelsen i møte med klasseromspraksiser: Elevers læring i møte med de tverrfaglige temaene. ISBN: 9788293847144. 162 s. Universitetet i Oslo.

Furberg, Anniken; Silseth, Kenneth; Rødnes, Kari Anne; Arnseth, Hans Christian; Kvamme, Ole Andreas; Rasmussen, Ingvill; Sæther, Elin; Vasbø, Kristin Beate; Pettersen, Kenneth ; Øistad, Jon Hellerud; Lund, Andreas (2024). Dette sier EVA2020: Fagfornyelsen i møte med klasseromspraksiser: Elevers læring i møte med de tverrfaglige temaene. 12 s. Universitetet i Oslo.

Pettersen, Kenneth ; Silseth, Kenneth; Arnseth, Hans Christian (2023). Early Childhoods in the Postdigital: Inquiry into the Literacies of Young Children’s Contemporary Play with New Media Technologies. Universitetet i Oslo.
https://hdl.handle.net/10852/106524



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Pettersen, Kenneth (2024). Isaac leker Roblox i snøen.
https://www.utdanningsnytt.no/digitalisering-lek-s

Silseth, Kenneth; Arnseth, Hans Christian; Vasbø, Kristin Beate; Pettersen, Kenneth (2024). Achieving cohesion through emerging vocational identities in interdisciplinary vocational education. EARLI SIG 10, 21 & 25 2024. EARLI.

Pettersen, Kenneth (2024). A sociology of childhood among many. Symbolic interaction. Vol. 48.
https://doi.org/10.1002/symb.1225

Pettersen, Kenneth (2023). – Barnas skjermbruk kan være mer kreativ enn du tror.
https://www.barnehage.no/digitale-verktoy-forsknin

Pettersen, Kenneth (2023). Skjermbruken til ungane dine er kanskje meir kreativ enn du trur.
https://www.forskning.no/barn-og-ungdom-data-digit

Pettersen, Kenneth (2023). Postdigital: What is it good for?. Sheffield literacies and language conference. University of Sheffield.

Pettersen, Kenneth (2023). More-than-human and more-than-digital play: The case of young children’s collecting. RECE 2023. RECE.

Pettersen, Kenneth (2022). Playing Minecraft: Young children’s postdigital play. Seminar. TLC, University of Sheffield.

Pettersen, Kenneth (2022). Postdigital play: How sociomateriality allowed me to study young children’s contemporary play practices. Mapping Posthuman Methodological Innovation in the Study of Learning. ISLS.

Pettersen, Kenneth (2021). Materializing boundaries: Perspectives from sociomaterial approaches in digital early childhood studies. DigiChild workshop. DigiChild.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.