English version
Line-Marie Holum

Line-Marie Holum

Kort om

Jeg jobber med utvikling av flerspråklige digitale læringsressurser til bruk i barnehage og skole, og er prosjektleder for den digitale flerspråklige bildeordboka Bildetema (oslomet.no).

Mine fagområder er nordisk språk, norsk som andrespråk og flerspråklighet i skolen. Jeg er spesielt opptatt av opplæring for elever som er nye i Norge.  

Fagfelt

Norsk som andrespråk   Kartlegging   Nyankomne elever   Flerspråklighet i skolen

Vitenskapelige publikasjoner

Holum, Line-Marie (2010). Å uttrykke bevegelse på et andrespråk. NOA - Norsk som andrespråk.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Falkenhaug, Andrea Cornelia; Fjæstad, Dag ; Holum, Line-Marie (2024). NAFO 20 år - jubileumstidsskrift. ISBN: 9788283646207. 119 s. OsloMet - storbyuniversitetet.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Holum, Line-Marie ; Kjelaas, Irmelin; Randen, Gunhild Tveit ; Ahmadinia, Soraya (2024). Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk. Falkenhaug, Andrea Cornelia; Fjæstad, Dag; Holum, Line-Marie (Red.). NAFO 20 år - jubileumstidsskrift. OsloMet - storbyuniversitetet.

Randen, Gunhild Tveit ; Kjelaas, Irmelin; Holum, Line-Marie (2024). Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk. Jubileumskonferanse NAFO 20 år. NAFO, OsloMet.

Randen, Gunhild Tveit ; Holum, Line-Marie ; Kjelaas, Irmelin (2024). Særskilt språkopplæring i grunnskolen – hva, hvorfor og hvordan?. Jubileumskonferanse NAFO 20 år. NAFO, OsloMet.

Holum, Line-Marie (2024). Særskilt språkopplæring i grunnskolen –hva nå?. Falkenhaug, Andrea Cornelia; Fjæstad, Dag; Holum, Line-Marie (Red.). NAFO 20 år - jubileumstidsskrift. OsloMet - storbyuniversitetet.

Holum, Line-Marie (2023). Kartlegging av ordforråd i praksis.

Holum, Line-Marie (2023). Introduksjon til kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk.

Dewilde, Joke; Holum, Line-Marie (2023). Flerspråklighet som ressurs – filmserie med oppgaver.

Holum, Line-Marie (2019). Organisering av opplæringen for minoritetsspråklige elever. Selj, Elisabeth; Ryen, Else (Red.). Med språklige minoriteter i klassen. Språklige og faglige utfordringer. s. 255-278. Cappelen Damm Akademisk.

Holum, Line-Marie (2018). Revisjon av kartleggingsverktøyet Språkkompetanse i grunnleggende norsk. Nasjonalt skoleeiernettverk for kommuner og fylkeskommuner. NAFO.

Holum, Line-Marie (2017). Språk i alle fag. Hvordan tilrettelegge undervisningen for elever som ikke har norsk som morsmål? - noen prinsipper, eksempler og tips til nettressurser. Kvalitet i videregående opplæring . Telemark fylkeskommune.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.