Nasjonale og internasjonale
Prosjektene våre vil preges av kontinuerlige endringer og utfordringer både i yrkene, utdanningsstrukturen, arbeidsmarkedets og samfunnets behov for kompetanse, samt tilrettelegging av gode læringsprosesser basert på tidligere erfaringer. Dette berører også den framtidige kompetansen til yrkesfaglærere, instruktører i lærebedrifter og opplæringskontor samt lærerutdannere og skoleledere.
Forskningsgruppeledere
-
Medlemmer
-
Mer om forskningsgruppen
Fag- og yrkesopplæringen i Norge er basert på et trepartssamarbeid mellom utdanningsmyndigheter, arbeidstakerorganisasjoner og arbeidsgiverorganisasjoner. Dette er i tråd med konvensjon nr. 142 vedtatt av Den internasjonale arbeidsorganisasjonen (ILO). Det innebærer at området har mange interessenter og aktører i utvikling av utdanningstilbud. Skoler, lærebedrifter og opplæringskontor inngår i utdanningssystemet og bør spille på lag. I tillegg finnes det mange nettbaserte opplæringstilbud og digitale læringsstøttesystemer initiert av både bransjeorganisasjoner og private aktører. De siste årene har vi sett at opplæringsløpene i fag- og yrkesopplæringen åpner for alternative/parallelle veier i tillegg til dagens 2+2 modell (2 år i skole, 2 år i lærebedrift). Det er ordninger som bl.a. praksisbrev, vekslingsmodell, fagbrev på jobb, modulbasert fagbrev og kombinert yrkes- og studiekompetanse.
Etter Kunnskapsløftet er strukturen i de yrkesfaglige utdanningsprogrammene endret og læreplanene skal gjennom en fagfornyelse der også grunnleggende verdier og prinsipper skal inn.
Omstillinger i arbeidslivet vil i økende grad stille krav til ny og endret kompetanse. Yrkesfagene preges også av en stor andel innvandrere og voksne med annen utdannings- og erfaringsbakgrunn. Dette gjelder på alle nivåer – også innenfor høyere utdanning. Vurdering og verdsetting av realkompetanse blir derfor sentralt. Den høye andelen innvandrere og bruk av utenlandsk arbeidskraft i noen bransjer, utfordrer også organisering av arbeid og det norske/nordiske verdigrunnlaget som likestilling, demokrati, arbeidsmiljøforskrifter.
-
Forskningsprosjekter
- Relevant og profesjonsrettet yrkesfaglærerutdanning.
- Den profesjonelle smaken.
- Matematikk som verktøy i arbeidsliv og yrkesfaglærerutdanning.
- Personal epistemology. Between plumbers and apprentices at the building site.
- Yrkespedagogiske potensialer i ny struktur og læreplaner for bygg- og anleggsteknikk.
- Yrkesrelevant og meningsfull opplæring for elever med ulike utdanningsplaner.
- Innhold og struktur i yrkesopplæringen (fagfornyelsen).
- Project Based Education in Technical Education at Merowe University of Technology.
- European Green Mastery: Comparison and development of skills and competences in the green sectors, EQF levels 2-6, through Learning Outcome based qualifications (Erasmus+ Sector Skills Alliances 2018-2021).
- Nye verktøy for helhetlig dokumentasjon og analyse av læring (HELDAL). Et Innovasjonsprosjekt finansiert av Norges Forskningsråd/Finnut Innovasjon (2019 – 2022).
- Strategisk og operativt arbeid med verdsetting av realkompetanse.
- UPSKILL/BIA kompetansekartlegging.
- Entrepreneurship Mindset Tool VISJON 2030/Innovasjon Norge.
Avsluttede prosjekter:
- RefuNEET (Erasmus+, 2016-2018)
- RefuSkills (Erasmus+, 2016-2018)
- INNSTRUK (2016-2018)
-
Ph.d.-prosjekter
- Den profesjonelle smaken (Daniel Bødker Lund).
- Yrkesrelevant og meningsfull opplæring for elever med ulike utdanningsplaner (Åse Norunn Nedrebø Bruvik).
-
Samarbeidspartnere
- Conexus as
- Kompetanse Norge
- Merowe University of Technology
- NHO
- NTNU
- Rogaland fylkeskommune
- Telemark fylkeskommune
- Utdanningsdirektoratet
Partnere i EGREEN-prosjektet:
- NTI-MMM
- Euromasc
- Norges Grønne fagskole – Vea
- Sächsische Bildungsgesellschaft für Umweltschutz und Chemieberufe
- KALIBAO
- Wiener Institut für Arbeitsmarkt- und Bildungsforschung (WIAB)
- Eesti Maatikuehitajate Liit
- Yebisu Eesti
- European Landscape Contractors Association
- Asociacion para el Desarrollo de la Comarca de la Loma (ADLAS)
- Van Senten Groenprojecten