AFI skal, med kvalitative og kvantitative metoder, se på erfaringer med Handelslappen, som er kurstilbud som fører frem til Handelslappen – et kompetansebevis som åpner dører inn i arbeidslivet. De skal også se på Handelslappens kredibilitet.
Del 1: Kvalitativ del
Denne studien bygger videre på tidligere rapportering om Handelslappen fra desember 2024. Det nye prosjektet skal undersøke erfaringene til involverte aktører, inkludert NAV-veiledere, VO-lærere, arbeidsgivere og mentorer. Hovedspørsmålene er: hvilke styrker og svakheter finnes i samarbeidet, hvordan vurderer arbeidsgivere kandidatenes utvikling, og gir Handelslappen bedre muligheter på arbeidsmarkedet.
Datainnsamlingen består av kvalitative intervjuer med arbeidsgivere, lærere i voksenopplæringen og involverte Nav-representanter i Larvik, Sandefjord, Oslo og Narvik.
Intervjuene skal danne grunnlag for del 2.
Del 2: Kvantitativ del
Denne surveyundersøkelsen har som mål å samle innsikt fra alle hovedaktører involvert i Handelslappen, med fokus på tre sentrale områder: utvikling av arbeidstakerkompetanse, styrker og svakheter ved samarbeidsmodellen, samt kompetansebevisets troverdighet og innvirkning på ansettelsesmuligheter. Undersøkelsen bygger videre på tidligere kvalitative intervjuer med arbeidsgivere, NAV-veiledere og lærere i voksenopplæringen, og har som hensikt å kvantifisere og utvide innsikten fra disse.
Surveyen retter seg mot fire grupper: arbeidsgivere som har hatt kandidater gjennom Handelslappen, mentorer på arbeidsplassen, VO-lærere som har undervist i modulbasert opplæring, og NAV-veiledere som har støttet kandidatene. Kandidatene selv er ikke inkludert i denne undersøkelsen, men kan vurderes i et fremtidig prosjekt.
Metodisk gjennomføres undersøkelsen som en digital survey via en nettbasert plattform.