I dette forskningsprosjektet skal tiltaket Stikkontakten gamingsenter evalueres.
Stikkontakten gamingsenter er «et moderne fritidstilbud som skiller seg fra andre fritidsklubber, fordi de er et rent datakulturtilbud for ungdommer». Tilbudet retter seg mot ungdom i Bydel Østensjø og har som hovedmål å forhindre at unge i bydelen havner utenfor skole, jobb og opplæring.
Forskningsprosjektet skal benytte seg av deltakende observasjon og kvalitative intervjuer av ungdommer som bruker tilbudet på fritiden, og ansatte i bydelen som bruker gamingsenteret i sitt arbeid med ungdom.
Kunnskapen fra prosjektet vil mer overordnet kunne bidra til kunnskap om unges erfaringer med digital hverdag som etterspørres i regjeringens dataspillstrategi «Rett på nett».
Forskningsspørsmål
Overordnet spørsmål:
I hvilken grad bidrar stikkontakten til å forhindre at unge i bydel Østensjø havner utenfor skole, jobb eller opplæring?
Underproblemstillinger:
- Hvor godt treffer Stikkontakten de som faller utenfor?
- På hvilken måte kan gaming som verktøy bidra til å sikre inkludering og deltakelse?