GROM − gode relasjoner og miljø i skolen

Hvordan kan skolen bygge fellesskap blant elever og ansatte for å sikre et godt skole- og læringsmiljø for alle elever?

Dette prosjektet handler om hvordan skolen kan bygge fellesskap blant elever og ansatte for å sikre et godt skole- og læringsmiljø for alle elever. Det er forankret i nyere teori, forskning og faglige tilnærminger til læringsmiljø, mobbeforebygging, helsefremmende skoler og relasjonskompetanse som vektlegger behovet for og opplevelsen av tilhørighet til fellesskap.

Prosjektet gjennomføres av Lørenskog kommune, med forskerstøtte fra Arbeidsforskningsinstituttet AFI. Forskerstøtten er finansiert av KS og Partnerskap mot mobbing, og omfatter bidrag til modellutvikling, dokumentasjon og evaluering, faglige bidrag til innhold i kompetanseutvikling, samt rapportering.

Rapporteringen vil omfatte prosjektets programteori, hovedelementer i organisering og praktisk gjennomføring, samt viktige suksesskriterier og forutsetninger for å lykkes.

Rapporten skal

Prosjektdeltakere

Laster inn ...

Publikasjoner

Rapporter og kapitler

Lyng, Selma Therese ; Restad, Frode (2023). Gode relasjoner og miljø i skolen? Oppsummering og anbefalinger for videreutvikling av GROM-prosjektet (oda.oslomet.no). ISBN: 978-82-7609-461-9. 53 s. Arbeidsforskningsinstituttet / OsloMet.

Lyng, Selma Therese ; Restad, Frode ; Nørbech, Stine; Solhaug Gulliksen, Synne (2023). Fellesskapende praksis. En ny modul i GROM-prosjektet (oda.oslomet.no). ISBN: 978-82-7609-460-2. 50 s. Arbeidsforskningsinstituttet / OsloMet.

Lyng, Selma Therese ; Hægeland, Linda; Aanerud, Henriette; Restad, Frode (2023). Relasjonsbygging og profesjonsutvikling for FoL i skolen. Walseth, Kristin; Standal, Øyvind Førland (Red.). Folkehelse og livsmestring - med utgangspunkt i fagene. Universitetsforlaget.

Vitenskapelige konferansebidrag

Lyng, Selma Therese ; Restad, Frode (2023). "Interdisciplinary collaboration to prevent bullying in schools.Tensions and understandings in the GROM-project – a Norwegian perspective. Symposium: Defining and implementing insights from the social turn in research and practice – a northern European perspective." WABF – World Anti-Bullying Forum / University of Carolina.

Lyng, Selma Therese ; Restad, Frode (2023). "Interdisciplinary collaboration for improved relations and school climate in the GROM-project – Tensions and epistemic emergence." Åsgårdstrandseminaret. Universitetet i Sørøst-Norge, USN.

Formidling