Lek, profesjon og kreativitet: en kvalitativ studie av barnehageansatte

Dette ph.d.-prosjektet er en sosiologisk studie av barnehageansatte og deres arbeidshverdag.

Jeg undersøker hvordan ansatte i barnehagen forstår og praktiserer sitt arbeid. Målet er å utvikle ny kunnskap om hvordan arbeid utøves i barnehagen, sett fra de ansattes ståsted. Studien er kvalitativ og baserer seg på feltarbeid og intervjuer i én barnehage. Jeg vil supplere med intervjuer i én eller to andre barnehager, dersom det er hensiktsmessig.

Et av temaene jeg retter oppmerksomheten mot, er hvordan barnehageansatte forholder seg til lek som del av sitt arbeid. Det finnes allerede en del forskning på lek i barnehagen, særlig innen pedagogikk og psykologi, der fokuset ofte har vært på hva barn får ut av leken. Langt mindre oppmerksomhet har blitt rettet mot de voksne, og hvordan de faktisk tilrettelegger for lek i det daglige arbeidet. Dette prosjektet undersøker blant annet hvordan leken rammes inn og organiseres av de ansatte. 

Studien bygger på en mikrososiologisk tilnærming, der jeg ikke bare er opptatt av lek, men også hvordan ansatte må håndtere spenninger og forholde seg til forventninger fra foreldre, ledelse og kollegaer. Jeg er dermed åpen for at andre temaer enn lek kan bli viktige underveis, avhengig av hva som trer fram i feltarbeidet og intervjuene.

Ved å studere barnehagen som arbeidsplass, og de ansatte som yrkesutøvere, ønsker jeg å bidra til ny innsikt i en yrkesgruppe som spiller en sentral rolle i barns liv, men som sjelden har vært i sentrum for sosiologiske analyser.

Hovedveileder: Lars E. F. Johannessen, Senter for profesjonsforskning.

Kontakt

Laster inn ...