Kort om
Nina er anleggsingeniør med erfaring fra vannkraftutbygging på 70-tallet, videre som oppsynsmann i Asker kommune og opplæringskonsulent i Landsforeningen for bygg- og anlegg, NHO. Hun har hovedfag i arbeidspsykologi fra psykologisk institutt og doktorgrad fra INDØK, begge ved NTNU. Nina har vært arbeidsforsker på AFI i 15 år. De siste to årene har Nina arbeidet på Bc-utdanningen for yrkesfaglærere i helse- og oppvekstfag. I dag er Nina heltidsengasjert som prosjektleder og forsker for NFR-prosjektet #Læringslivet, rettet mot den kommunale helsetjenesten. Nina er aksjonsforsker med særlig kompetanse i organisering av bra arbeid og organisasjonsutvikling i et kjønnsperspektiv.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Organisasjonspsykologi Samfunnsvitenskap
Emner
Kjønn og kvinneperspektiver Organisasjonslæring Arbeidslivslæring Pleie og omsorgsarbeid Serviceinnovasjon Innovasjon i offentlig sektor
Forskningsprosjekter
-
#Læringslivet
Forskningsprosjektet #Læringslivet ble designet for å ruste ansatte til å utvikle arbeidsformen medarbeiderdrevet innovasjon (MDI), på fire arbeidsplasser i kommunal helse- og omsorgstjeneste.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Amble, Nina (2022). Nærhet, samvær og samarbeid i arbeiderkollektivet - En postpandemisk refleksjon over betydningen av fysisk nærvær av andre. Norsk sosiologisk tidsskrift . Vol. 6.
Amble, Nina; Møller, Ellen; Vagle, Inger (2022). Friere yrkesvalg i det yrkesfaglige feltet. Forskning og Forandring . Vol. 5.
Amble, Nina; Johansen, Else Marie (2020). Om å lære i lag – en modell for kollektiv videreutdanning. Gjøtterud, Sigrid; Hiim, Hilde; Husebø, Dag; Jensen, Liv Helene (Red.). Aksjonsforskning i Norge : Grunnlagstenkning forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster : volum 2. Kapittel 18. Cappelen Damm Akademisk.
Amundsen, Oscar; Amble, Nina; Rismark, Marit (2020). Innovasjon som fenomen og praksis. Amble, Nina; Amundsen, Oscar; Rismark, Marit (Red.). Medarbeiderdrevet innovasjon. Kapittel 2. Gyldendal Akademisk.
Amble, Nina (2020). Vår aksjonsforskning og den doble oppgaven. Amble, Nina; Amundsen, Oscar; Rismark, Marit (Red.). Medarbeiderdrevet innovasjon. kapittel 8. Gyldendal Akademisk.
Amble, Nina; Waaler, Solveig (2020). Medarbeiderdrevet innovasjon, et eksempel. Amble, Nina; Amundsen, Oscar; Rismark, Marit (Red.). Medarbeiderdrevet innovasjon. Kapittel 6. Gyldendal Akademisk.
Amble, Nina; Amundsen, Oscar; Johansen, Else Marie; Rismark, Marit (2020). Når arbeidet blir skole og skolen blir arbeid. Amble, Nina; Amundsen, Oscar; Rismark, Marit (Red.). Medarbeiderdrevet innovasjon. Kapittel 1. Gyldendal Akademisk.
Amble, Nina; Amundsen, Oscar; Rismark, Marit
(2020).
Medarbeiderdrevet innovasjon.
ISBN: 9788205531857.
200 s.
Gyldendal Akademisk.
https://www.gyldendal.no/Faglitteratur/OEkonomi-og...
Vabø, Mia; Drange, Ida; Amble, Nina
(2019).
Den vanskelige deltidsknuten en særnorsk utfordring som rammer unge helsefagarbeidere.
Fagbladet samfunn og økonomi
.
https://fagbladet.no/mapper/dokumenter/Deltidsknut...
Amble, Nina; Johansen, Else Marie
(2018).
Når arbeidet blir skole og skolen blir arbeid – #Læringslivet som et eksempel på et symbiotisk læringssystem.
Forskning og Forandring
.
Vol. 1.
https://forskningogforandring.dk/index.php/fof/art...