English version
Christine Sætre

Christine Sætre

Kort om

Jeg er ekstern PhD-student ved Senter for profesjonsforskning (SPS) ved OsloMet, hvor jeg forsker på vurdering i høyere utdanning. Samtidig er jeg ansatt ved Politihøgskolen, hvor jeg jobber med utdanning og forskning. Min utdanningsbakgrunn er innen politi (bachelor) og pedagogikk (master). Jeg er medlem av forskningsgruppen Profesjonskunnskap og kvalifisering.

I PhD-prosjektet undersøker jeg det komplekse og flerdimensjonale fenomenet 'vurderernes vurderinger' (eng. evaluative judgements) i konteksten av interne og eksterne sensorers vurderinger av bacheloroppgaver ved Politihøgskolen. Prosjektet benytter en kombinasjon av metoder, inkludert deltakende observasjon i samsensurmøter og fokusgruppeintervjuer med sensorer - alle knyttet til reelle vurderingssituasjoner. Målet er å utvikle kunnskap om prosessene bak karakterbeslutningene og hvordan disse formes og utøves i samsensur. Selv om samsensur er ment å sikre konsistens og rettferdighet i vurderinger, er disse prosessene ofte skjulte for andre enn de involverte, og gir ikke nødvendigvis innsikt i hvordan enighet om karakter oppnås. Karakterer har stor betydning for både studenter og samfunnet, ettersom de ofte avgjør prioriteringer i videre utdanning og ansettelser.

 

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

  • Sensorsamsvar i høyere utdanning

    Ph.d.-prosjektet undersøker undersøke hvordan ulike sensorer i høyere utdanning vurderer de samme studentprestasjoner – i karaktersetting, begrunnelser og arbeidsprosesser.

Vitenskapelige publikasjoner

Sætre, Christine (2024). Behind the grades: co-constructing fairness to reach agreement in evaluative judgement. Assessment & Evaluation in Higher Education. Vol. 50.
https://doi.org/10.1080/02602938.2024.2373789

Sunde, Nina; Sætre, Christine (2024). Analyse i etterforskning. ISBN: 9788205603219. 342 s. Gyldendal Akademisk.

Sætre, Christine ; Sunde, Nina (2024). Analyse av argumenter. Et logisk analyseperspektiv. Sunde, Nina; Sætre, Christine (Red.). Analyse i etterforskning. s. 90-110. Gyldendal Akademisk.

Sunde, Nina; Sætre, Christine (2024). Spordrevne og hypotesedrevne undersøkelsesprosesser. Sunde, Nina; Sætre, Christine (Red.). Analyse i etterforskning. s. 37-58. Gyldendal Akademisk.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Nordsletten, Christine (2018). Hvordan kan bruk av teknologi i undervisningen ha betydning for politistudenters læringsprosesser. 46 s. OsloMet - storbyuniversitetet.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Sunde, Nina; Sætre, Christine (2024). Innledning. Sunde, Nina; Sætre, Christine (Red.). Analyse i etterforskning. s. 15-21. Gyldendal Akademisk.

Nordsletten, Christine ; Nore, Hæge (2020). Vurdering av muntlige eksamensprestasjoner i høyere utdanning: En studie av interbedømmer reliabilitet ved eksamen i etterforskning på Politihøgskolen. OsloMet - storbyuniversitetet.

Nordsletten, Christine ; Johnsen, Rune Chr. (2019). Feil, justisminister?. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).

Nordsletten, Christine ; Johnsen, Rune Chr. (2019). Hva er sannheten om politidekningen?.
https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/AdBlg

Nordsletten, Christine (2019). Vil rasere politiutdanningen: Regjeringen foreslår å fjerne 7 av 10 studieplasser ved Politihøgskolen i Oslo.
https://www.dagsavisen.no/debatt/det-eneste-fornuf

Nordsletten, Christine ; Johnsen, Rune Chr. (2019). Kjære framtidige politikollega: Denne er til deg som vil bli politi. Fra to som er politi. Dagbladet.
https://www.dagbladet.no/kultur/kjaere-framtidige-



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.