Kort om
Frode Restad er utdannet pedagog med doktorgrad i barn og unges kompetanseutvikling. Restad har bred kjennskap til skole- og læringsmiljø og har blant annet forsket på utviklingen av skolens nye læreplaner (LK20) og hvordan disse tas i bruk av lærere og ledere i skolen. Restads forskningsinteresser knytter seg til tema som undervisning og læreplanutvikling, sosial og faglig læring, fellesskapende praksiser og mobbing og utenforskap i barnehager og skoler. Han er spesialisert innen kvalitativ metode med vekt intervju, observasjon og dokumentanalyse, og på barn og unges deltakelse og medvirkning i forskning. Restad har bred erfaring som prosjekt- og prosessleder og har tidligere arbeidet som seniorrådgiver i Utdanningsdirektoratet med ansvar for utredninger og kompetansetiltak innen skole- og læringsmiljø, og for regjeringens Partnerskap mot mobbing.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Allmennpedagogikk Fagdidaktikk
Emner
Læreplananalyse Fagdidaktikk Allmenndidaktikk Læreplanteori Fellesskapende didaktikk Vold og mobing
Forskningsprosjekter
-
Evaluering av ny kompetansemodell
Evaluering av ny kompetansemodell: desentralisert ordning for skole og yrkesopplæring, og oppfølgingsordningen.
-
GROM − gode relasjoner og miljø i skolen
Hvordan kan skolen bygge fellesskap blant elever og ansatte for å sikre et godt skole- og læringsmiljø for alle elever?
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Restad, Frode (2021). Exploring the problems and potential of curriculum-making for social learning: Implications for policy and practice. Curriculum Journal . Vol. 32.
Restad, Frode
(2020).
Is there a hole in the whole-school approach? A critical review of curriculum understanding in bullying research.
Nordic Studies in Education
.
Vol. 40.
https://noredstudies.org/index.php/nse/article/vie...
Restad, Frode; Mølstad, Christina Elde
(2020).
Social and emotional skills in curriculum reform: a red line for measurability?.
Journal of Curriculum Studies
.
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00220...
Restad, Frode
(2019).
Revisioning the Fifth Element. Can critical realism reconcile competence and Bildung for a more sustainable twenty-first-century education?.
Journal of Critical Realism
.
Vol. 18.
https://hdl.handle.net/11250/2690375