Kort om
Mimesis Heidi Dahlsveen har arbeidet som fortellerkunstner siden 1996 i både inn - og utland. Hun deltatt på flere festivaler og i to EU prosjekter som omhandler den muntlige fortellerkunsten. Hun er førstelektor i muntlig fortellerkunst og i 2008 ga hun ut fagboken “innføring i muntlig fortellerkunst”, Universitetsforlaget. I 2019 kom hun med sin andre faglige bok. Hun har skrevet flere vitenskapelige artikler om muntlig fortellerkunst, hvor hun bruker kunstnerisk forskning som inngang til å forstå muntlig fortellerkunst og narrativer. Hennes fokus er å la de tradisjonelle fortellingene belyse samtidsaktuelle temaer. For tiden deltar hun i sitt tredje EU prosjekt: Common ground, common future – et prosjekt som ser på hvordan narrativer brukes for å stigmatisere og polarisere og hvordan fortelling kan demme opp for konflikter. Hun er medlem av forskergruppen «Art in society» og medeier i Skaldskur AS.
Fagfelt
Fortelling Muntlig fortellerkunst Eventyr Forteller Historieforteller Muntlig Muntlig tradisjon Scenekunst
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
CONVIVIUM – New European Bauhaus Solutions in Food, Living Heritage, and Conviviality
CONVIVIUM vil etablere en ny forståelse av matkulturarv, med fokus på bærekraft, lokalmiljø, samvær og samfunnsdeltakelse.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Holm, Henrik
;
Alexeeva, Anastasiya
;
Berg, Lise-Kari
;
Berg, Arild Skarsfjord
; Bernhardt, Emil;
Blålid, Kersti Fosse
;
Dahlsveen, Mimesis Heidi
;
Evang, Hanne Kihlman
; Gjernes, Liv Mildrid;
Haakonsen, Peter
;
Halvorsen, Line
;
Kristiansen, Ida
;
Kunnikoff, June Oline
;
Mathiesen, Ilmi Gutzeit
;
Ringvold, Tore Andre
; Skjelbred, Bente Helen; Stenersen, Arnhild Liene; Stjernø, Lisa Bonnár;
Strand, Ingri
;
Strand, Kari Saasen
;
Sunde, Dag Johannes
;
Thelle, Notto Johannes Windju
;
Vanebo, Guro
; Varkøy, Øivind;
Vida, Lena
;
Øyan, Petter
(2025).
Estetiske fag i samfunnet.
ISBN: 9788202868673.
284 s.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/cdf.261
Dahlsveen, Mimesis Heidi
(2024).
Chapter 13 The Minotaur Myth, Mimesis and Me.
Lyngstad, Mette Bøe; Schei, Tiri Bergesen; Ødegaard, Elin Eriksen (Red.).
The Shaping of Professional Identities
Revisiting Critical Event Narrative Inquiry. s. 197-209.
Brill | Sense.
https://doi.org/10.1163/9789004699236_013
Dahlsveen, Heidi (2023). Mimesis i digital praksis. Bjørnstad, Gunhild Brænne; Ellinggard, Stine (Red.). Performative innganger til undervisning - perspektiver på skapende læring med tverrfaglige tema. Universitetsforlaget.
Dahlsveen, Mimesis Heidi
(2023).
TO REMEMBER IS A RISK OF FORGETTING – MIMESIS AND CHRONOTOPE IN ARTISTIC PROCESS.
Culture crossroads.
Vol. 22.
https://doi.org/10.55877/CC.VOL22.446
Kvellestad, Randi Veiteberg
;
Dahlsveen, Mimesis Heidi
;
Bryhn, Anne
(2023).
Coming together - extended artistic dialog.
Culture crossroads.
Vol. 22.
https://doi.org/10.55877/cc.vol22.436
Dahlsveen, Mimesis Heidi
;
Aure, Venke
(2022).
The Third Site: Blending Polyphonic Methodology
and Epistemology.
Nordic Journal of Art & Research (A & R).
Vol. 11.
https://doi.org/10.7577/information.5061
Dahlsveen, Heidi ; Lyngstad, Mette Bøe (2022). En kollektiv fortellerutforskning av et folkeeventyr. Haugen, Torgeir (Red.). Overindividuelle kulturformer. Tradisjon og erfaring for barn og unge i individualismens tidsalder. s. 289-315. Solum.
Dahlsveen, Heidi (2022). Å fortelle for barn. Haugen, Torgeir (Red.). Overindividuelle kulturformer. Tradisjon og erfaring for barn og unge i individualismens tidsalder. s. 225-239. Solum.
Dahlsveen, Mimesis Heidi
(2022).
Hjemmet i lys av
kronotopen
– et sted for forflytning fra
fysisk til digital praksis.
DRAMA – Nordisk dramapedagogisk tidsskrift.
Vol. 2.
https://doi.org/10.18261/drama.59.2.4
Dahlsveen, Heidi
(2019).
Hva er meningen? – Momenter av nærvær i et kunstnerisk utviklingsarbeid.
InFormation - Nordic Journal of Art and Research.
Vol. 8.
https://doi.org/10.7577/information.v8i1.2679