Kort om
Jørn Ljunggren er PhD i sosiologi og forsker ved seksjon for ungdomsforskning ved NOVA, OsloMet.
Ljunggrens faglige hovedinteresser ligger innenfor områdene sosial lagdeling, sosial klasse, urban ulikhet, makt og sosiale ulikheter i tillit og politisk deltakelse. Av spesiell interesse er koblingen mellom forskjellige ulikhetsfaktorer som kjønn, minoritetsbakgrunn og klasse.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Kjønn Segregasjon Sosial ulikhet Ungdom Politisk deltagelse Interseksjonalitet Klasseanalyse Menn og maskuliniteter Tillit
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Koronapandemiens langsiktige konsekvenser for elever på ungdomstrinnet
Vi vil undersøke hvordan skolene arbeidet for å dempe den negative påvirkningen av pandemien og langtidskonsekvenser for ulike elevgrupper.
-
Ungdom i endring
Prosjektet tar for seg hvordan sosial ulikhet utspiller seg i ungdomstida.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Hansen, Marianne Nordli; Ljunggren, Jørn (2021). Arbeiderklassen i Norge - definisjon, sammensetning og endring. Ljunggren, Jørn; Hansen, Marianne Nordli (Red.). Arbeiderklassen. s. 37-62. Cappelen Damm Akademisk.
Ljunggren, Jørn (2021). Hvordan skape en arbeidskar. Ljunggren, Jørn; Hansen, Marianne Nordli (Red.). Arbeiderklassen. s. 199-214. Cappelen Damm Akademisk.
Andersen, Patrick Lie; Ljunggren, Jørn (2021). Tillitsfulle vinnere? Klasseforskjeller i tillit blant osloungdom. Ljunggren, Jørn; Hansen, Marianne Nordli (Red.). Arbeiderklassen. s. 413-432. Cappelen Damm Akademisk.
Ljunggren, Jørn (2021). Å åpne opp arbeiderklassen. Ljunggren, Jørn; Hansen, Marianne Nordli (Red.). Arbeiderklassen. s. 19-36. Cappelen Damm Akademisk.
Helland, Håvard; Ljunggren, Jørn (2021). Arbeidere og yrkesstatus i Likhets-Norge. Ljunggren, Jørn; Hansen, Marianne Nordli (Red.). Arbeiderklassen. s. 293-312. Cappelen Damm Akademisk.
Ljunggren, Jørn; Hansen, Marianne Nordli (2021). Arbeiderklassen. ISBN: 9788202646240. 494 s. Cappelen Damm Akademisk.
Halvorsen, Pål; Ljunggren, Jørn
(2020).
A new generation of business masculinity? Privileged high school boys in a gender egalitarian context.
Gender and Education.
Vol. 33.
https://doi.org/10.1080/09540253.2020.1792845
Ljunggren, Jørn; Orupabo, Julia
(2020).
Moving beyond: narratives of higher educational aspirations among descendants of immigrants in vocational training.
15 s.
British Journal of Sociology of Education.
Vol. 41.
https://doi.org/10.1080/01425692.2020.1776593
Eimhjellen, Ivar; Ljunggren, Jørn
(2018).
Demokratisering av deltakelse gjennom sosiale medier. Sosial ulikhet i nordmenns digitale samfunnsengasjement.
Enjolras, Bernard; Eimhjellen, Ivar (Red.).
Fra kollektiv til konnektiv handling? Nye former for samfunnsengasjement og kollektiv handling i Norge
. s. 63-100.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.45.ch3
Ljunggren, Jørn; Toft, Maren; Flemmen, Magne (2017). Geografiske klasseskiller : Fordelingen av goder og byrder mellom Oslos bydeler. Ljunggren, Jørn (Red.). Oslo - ulikhetenes by. s. 359-376. Cappelen Damm Akademisk.