English version
Portrettbilde av Eilev Hegstad

Forsker på moralske eksperters rolle i demokratiet

Eilev Hegstad (28) skjønte at forskning var livet da han skrev masteroppgave. - Det var gøy! Han har tidligere studert statsvitenskap ved Universitetet i Oslo og er nå helt i begynnelsen av arbeidet med doktorgraden i profesjonsstudier.

- Akkurat nå arbeider jeg med en oppgave til et kurs jeg tar samtidig som jeg funderer på hvilke spørsmål som må med i intervjuguiden min, sier Eilev Hegstad.

Han forsker på etikkomiteer og moralske eksperters rolle i et demokrati. I doktorgraden vil han kombinere normativ og empirisk forskning. Som en del av prosjektet skal han intervjue medlemmene av Bioteknologirådet.

Hva håper du å forske på om tre år?
- Om tre år har jeg forhåpentligvis levert doktorgraden min om etikkomiteer og moralsk ekspertise. Selv etter en doktorgrad vil det være masse spennende å forske videre på innenfor det tema. Ellers håper jeg å kunne forske på noe annet innen anvendt etikk.

Hvem skulle du aller helst tatt en kaffe og en fagprat med?
- Henrik Syse. Jeg har nettopp skaffet meg doktorgraden hans om naturretten. I tillegg hadde det vært spennende å høre om hans erfaringer fra Bioteknologirådet og andre etikkomiteer han har vært medlem av.

Hvem vil du helst at skal lese forskningen din?
- Jeg håper forskningen min kan være interessant for mange, men jeg håper særlig at den blir lest og er relevant for personer som er involvert i arbeidet med etikkomiteer. Det hadde vært spesielt gøy hvis det skapte debatt.

Hvis du ikke hadde blitt forsker, hva ville du vært da?
- Da hadde jeg nok jobbet i politikken. Jeg har vært aktiv i Kristelig Folkepartis Ungdom i mange år, og hadde nok funnet meg en jobb der eller i en interesseorganisasjon.

Hva er ditt skjulte talent?
- Jeg er god til å kaste ball. Faktisk så god at jeg har vært på det norske landslaget i baseball.

Hvordan vil du beskrive dekoren på kontoret ditt?
- Kontoret bærer først og fremst preg av å være en arbeidsplass med bøker, PC, skrivesaker, osv. Det eneste dekorative elementet er bryllupsbildet mitt som jeg har stående på kontorpulten.

Les om Eilevs doktorgradsprosjekt Etikkomiteer og moralske eksperters rolle i et demokrati

Finn ut mer om doktorgradsprogrammet i profesjonsstudier, ved OsloMet.

Publisert: 20.01.2020 | Elise Koppang Frøjd