Mann som sykler på elektrisk sykkel på Antarktis.

Antarktis har fått sin første elektriske lastesykkel

Tidligere student på produktdesign, Kristian Kierulf, har viet sin karriere til å utvikle miljøvennlige elektriske transportmidler. Da kollegaen Sebastian skulle tilbringe et år i Antarktis, lagde han like så godt en el-sykkel spesiallaget for å takle de ekstreme forholdene.

– Sykkelen er ment som et alternativ til motoriserte kjøretøy. På Antarktis brukes det i dag store beltevogner som forurenser og krever mye vedlikehold. Selv om denne sykkelen ikke vil kunne erstatte disse, vil den kunne lette noe av transporten som utøves - og på en miljøvennlig måte. Denne sykkelen er drevet på batteri og er lett å komme seg fram med. I tillegg er den relativt enkel å vedlikeholde, sier Kierulf.

Han forteller videre at det var en del ting å ta hensyn til i utviklingen av sykkelen, som han og resten av teamet brukte tre måneder på.

– På Antarktis består landskapet hovedsakelig av snø og ørken. For å stabilisere sykkelen har vi derfor utstyrt den med fire hjul i stedet for to. Videre har den en trinnløs girboks og fjæringer som opptrer uavhengig av hverandre. I tillegg er hvert hjul alltid i kontakt med bakken, sier Kierulf om liggesykkelen.

Sykkelen har en maksfart på 30 km i timen, og er strippet for all pynt. Kun de mest nødvendige funksjonene er tatt med. Han nevner også at temperaturen var en utfordring.

– Vi måtte også finne en løsning på oppvarming av batteriet ettersom batteriet i minus 40 grader kun har 12 prosent kapasitet, forteller Kierulf.

Skal brukes på Troll- Norges forskningsstasjon på Antarktis

Sykkelen skal brukes på Troll stasjon på Antarktis, og ankom i februar 2022. Kollegaen Sebastian har rukket å teste sykkelen mellom forskningsstasjonen og flyplassen (Troll Airfield).

Han beskrev en utrolig flott opplevelse på sin ferd over en isbre som er 1300m tykk og flere millioner år gammel. Kierulf gleder seg over de positive tilbakemeldingene.

– Selv synes jeg det er helt rått at han klarte å suse i 25 km i timen fritt over ujevnt terreng på isbreen
der en sykkel med to hjul ikke klarer seg like bra, sier han.

Fremtidsrettet og engasjerende design

Etter et annerledes år ble det også en annerledes avslutning for studentene på produktdesign.

En hånd som åpner en luke i en bok med luker. Under lukene er det bilder av ulike ting og en tekst.
Reiste ut av komfortsonen til Canada

Produktdesignstudent Regina von Koch tok et semester i Canada for å utvikle seg personlig og som designer. I bonus har hun fått venner for livet, flotte opplevelser og fortrinn i arbeidsmarkedet.

Regina von Koch og en venn står foran Niagarafallene.
Publisert: 17.02.2022 | Kari Anne Røysland