Tilbyr en nettbasert videreutdanning i bibliotek- og informasjonsvitenskap

En mann sitter ute i solen og studerer. Han leser i en notatbok med datamaskinen på fanget.

Har du bibliotekbakgrunn og ønsker litt påfyll? Les videre.

Årstudiet er på bachelornivå og gir 60 studiepoeng. Du kan også ta emnene fra årstudiet som enkeltemner på 10 studiepoeng.

En etterspurt videreutdanning

– Videreutdanning har i hele min tid som instituttleder vært etterspurt i biblioteksektoren og blant bibliotekarer, forklarer Dahl.

Tor Arne Dahl har vært leder for Institutt for arkiv-, bibliotek- og informasjonsfag siden 2015.

Du kvalifiserer til videreutdanningen med generell studiekompetanse eller med yrkespraksis i bibliotek eller beslektede institusjoner. Du trenger med andre ord ikke bibliotekfaglig utdanning for å søke.

– Flere ansatte i biblioteksektoren jobber uten bibliotekarutdanning, og har et ønske om formell kompetanse i bibliotek- og informasjonsvitenskap, sier Dahl.

For fremtidens biblioteksjef

Det du lærer i videreutdanningen er relevant for stillinger i både offentlig og privat sektor.

For å bli biblioteksjef i en kommune er det et krav om minst 60 studiepoeng i bibliotekspesifikk påbygning (lovdata.no).

I kombinasjon med annen fullført bachelor- eller høyere grad vil fullført årsstudium kunne kvalifisere til stilling som fagutdannet biblioteksjef i en kommune.

– Dette årsstudiet vil gi den nødvendige påbyggingen for biblioteksjefer som ikke har bibliotekfag i sin grunnutdanning.

Få en faglig oppfriskning

Emnene fra årsstudiet tilbys også som enkeltemner. Enkeltemnene vil gi spesialisert og unik kompetanse for arbeidsoppgaver i bibliotekene. Du kan altså tilpasse din videreutdanning etter behov og interesse.

– Vi ønsker å møte sektorens behov og vil tilrettelegge for de ulike målgruppene, forklarer Dahl.

Kanskje er det lenge siden du satt på skolebenken og tenker det er på tide med litt faglig oppfriskning?

– Mange ansatte i sektoren har tatt bibliotekarutdanning langt tilbake i tid, og kan ha behov for en faglig oppfriskning.

Enkeltemner kan også tas for å oppnå opptak på masterprogrammet i bibliotek- og informasjonsvitenskap, som krever minst 80 studiepoeng innenfor studiets fagområder.

Studer hvor du vil

Et deltidsbasert nettstudium gir deg mye frihet og fleksibilitet slik at du kan organisere det som du vil i hverdagen.

– Studiet veksler mellom videoforelesninger, samtaler, gruppeoppgaver og selvstudium. Med andre ord kan du befinne deg hvor som helst i landet, og fremdeles få et stort faglig utbytte, sier Dahl.