Videreutdanning som gir kompetanse i å møte norskfaglige utfordringer i et flerkulturelt og multimedialt samfunn. Studiet er for lærere med mindre enn 30 studiepoeng i norsk. Videreutdanningen tilbys på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet, innenfor den nasjonale satsningen Kompetanse for kvalitet.
Opptakskrav og søknadsfrist
Søknadsfrist
Søknadsprosessen er todelt. Det må søkes til Utdanningsdirektoratet (udir.no) med søknadsfrist 1. mars. Deretter skal prioriterte søkere, søke opptak ved OsloMet. Søkere som er prioritert for studieplass ved OsloMet av Udir vil motta e-post med informasjon om opptak og søknadsfrist.
Studieplassene er forbeholdt søkere som er prioritert av Utdanningsdirektoratet gjennom strategien Kompetanse for kvalitet.
Ofte stilte spørsmål om Kompetanse for kvalitet
Opptakskrav
Opptakskravet er fullført lærarutdanning innretta for undervisning i grunnskolen. Søkjarar med bestått førskule- eller barnehagelærarutdanning må i tillegg dokumentere PAPS 1+2 eller GLSM 60 studiepoeng. Søkjarar med berre GLSM 30 studiepoeng eller PAPS 1 må i tillegg dokumentere 30 studiepoeng i matematikk eller norsk retta mot barnetrinnet.
Studentar som får studieplass, må vere i arbeid som lærar eller ha kontakt med ein skole der det er mogleg å ta aktivt del i norskundervisning.
Kravet om bestått lærarutdanning kan fråvikast dersom søkjaren berre manglar faget ho/han søkjer på, for å fullføre lærarutdanninga si.
Språkkrav og godkjenning av utenlandsk høyere utdanning
Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere norsk og engelsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse (samordnaopptak.no).
Barnehage- eller lærerutdanning fra utlandet må være godkjent som «Styrer og pedagogisk leder i barnehage» eller «Lærer i grunnopplæring og/eller morsmålslærer» enten av Utdanningsdirektoratet, NOKUT eller Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (hkdir.no).
Spørsmål?
Spørsmål om opptakskrav til studiet rettes til opptak@oslomet.no
Hva lærer du?
Studiet består av to emner à 15 studiepoeng. Grunnleggende skrive- og leseopplæring, språket som system og språket i bruk er hovedområder for studiet i emne 1, mens videreutvikling av lese- og skriveferdigheter, litteratur og litterær danning er hovedområder i emne 2.
Flerspråklighet og andrespråkslæring, samt et interkulturelt perspektiv, er gjennomgående temaer. Undervisningen i de to emnene henger sammen, og innholdet i emne 2 bygger videre på det som er lært i emne 1.
Arbeidet med norskfaget skal sikre et vekselspill mellom praksiserfaring, teoretisk kunnskap og didaktisk refleksjon. Studentene vil anvende ulike arbeidsmåter som passer fra første til og med sjuende trinn, og skal få kjennskap til hvordan praktisk-estetiske arbeidsmåter kan brukes i faget. Studiet skal gi studentene anledning til å utvikle et faglig og didaktisk grunnlag for tilpasset norskopplæring i grunnskolen.
Mål for studiet er å gjøre lærere i stand til å møte norskfaglige utfordringer i et flerkulturelt og multimedialt samfunn. Tilpasset opplæring, vurdering og didaktisk bruk av digitale verktøy er en integrert del av studiet.
Studieside for Norsk 1 for 1.-7. trinn (Kompetanse for kvalitet)
Besøk studentportalen for mer informasjon om dette studiet (student.oslomet.no).
Her vil du også få se seneste timeplan for utdanningen.
Studiets oppbygging
Samlinger og undervisning
Studiet er samlingsbasert og går over to semester. Undervisningen er fordelt på tre samlinger hvert semester som går over to dager.
Studiet er delt i to emner på 15 studiepoeng med avsluttende eksamen i hvert emne. Emne 2 bygger på emne 1 og det er derfor krav om fullført og bestått eksamen i emne 1 for å kunne ta eksamen i emne 2.
Undervisningen er variert og har en praktisk tilnærming. Studiet benytter ulike arbeids- og undervisningsformer knyttet til læringsarenaer og digitale plattformer.
I tillegg til samlingene består studiearbeidet av selvstudium med innlevering av arbeidskrav. Arbeidsformen inkluderer erfaringsdeling av egne praksiserfaringer fra arbeid i skolen og utprøving av faglig innhold i skolen. Det gis også en innføring i bruk av digitale læringsressurser tilpasset innholdet i studiet.
Studentene forventes å delta aktivt i samlingene og å ta ansvar for egen læring gjennom diskusjoner, framlegg, kollokvier og ved fortløpende vurdering av egen læringsprosess. Samlingene er obligatoriske.
Vi gjør oppmerksom på det ikke er høst- eller vinterferie ved OsloMet, og at det derfor kan bli lagt opp til undervisning også i disse ukene. Samlingsdager og timeplan finnes på student.oslomet.no.
Om Kompetanse for kvalitet – videreutdanning for lærere
Kompetanse for kvalitet er en satsing på videreutdanning for lærere og skoleledere som skal bidra til god faglig og pedagogisk kvalitet i grunnopplæringen for å styrke elevenes læring. Videreutdanningstilbudene skal bidra til at flest mulig lærere har kompetanse i tråd med kompetansekravene til undervisning, som beskrevet i opplæringsloven § 10-2.
"Vi ønsker å styrke elevenes læring for at elevene skal være godt rustet for livslang læring, for fremtidig arbeidsliv og til aktiv deltakelse i samfunnet. Faglig og pedagogisk sterke lærere og kompetente og dyktige ledere er en nøkkel for å oppnå det". Kompetanse for kvalitet - Strategi for videreutdanning for lærere og skoleledere frem mot 2025 (regjeringen.no).
Du finner informasjon om søknadsprosesser og frister på Utdanningsdirektoratets nettsider (udir.no).
Finansiering av studiene
Skoleeier kan motta midler til stipend- eller vikarordning for ansatte som deltar på videreutdanningstilbud igangsatt av Utdanningsdirektoratet. Les mer om finansiering og hvordan midlene kan brukes på Utdanningsdirektoratets nettsider (udir.no).