Programmering i skolen for 5. - 10. trinn (Kompetanse for kvalitet)

Videreutdanning

Programmering i skolen retter seg mot lærere på 5. - 10. trinn. Studiet er helt nettbasert og gir en innføring i hvordan undervise programmering integrert i ulike fag og i valgfag programmering. Videreutdanningen tilbys på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet, innenfor den nasjonale satsningen Kompetanse for kvalitet.

  • Opptakskrav og søknadsfrist

    Søknadsfrist

    Søknadsprosessen er todelt. Det må søkes til Utdanningsdirektoratet (Udir) med søknadsfrist 1. mars. Deretter skal prioriterte søkere søke opptak ved OsloMet. Søkere som er prioritert for studieplass ved OsloMet av Udir vil motta e-post med informasjon om opptak og søknadsfrist.

    Ofte stilte spørsmål om Kompetanse for kvalitet

    Opptakskrav

    Studieplassene er forbeholdt søkere som er prioritert av Utdanningsdirektoratet gjennom strategien Kompetanse for kvalitet.

    Opptakskravet til studiet er bestått lærerutdanning som kvalifiserer til undervisning i skolen. Søkere med bestått førskole- eller barnehagelærerutdanning må i tillegg ha 60 studiepoeng i PAPS eller GLSM. Studenter som innvilges studieplass, må være i arbeid som lærer.

    Søkere med utenlandsk lærerutdanning må ha fått denne godkjent av Utdanningsdirektoratet. Se  www.udir.no for mer informasjon om godkjenning av utenlandsk lærerutdanning.

    Søkere med utenlandsk bakgrunn må dokumentere norsk- og engelskkompetanse i henhold til kravene for  generell studiekompetanse.

     

  • Hva lærer du?

    Programmering i skolen for 5. - 10. trinn gir en innføring i programmering gjennom problemløsning og algoritmisk tenkning, og hvordan undervise programmering integrert i ulike fag og som valgfag i skolen. Sentralt i studiet står utvikling av programmeringsferdigheter med spesiell vekt på grunnleggende programmeringsprinsipper ved utprøving av programmeringsspråk og -verktøy tilpasset 5. – 10. trinn.

    Studentene vil arbeide med problemløsning og algoritmisk tenkning, hvordan programmering er implementert i læreplaner og hvordan undervise programmering i ulike fag og på ulike trinn. Gjennom et variert utvalg programmeringseksempler og -oppgaver får studentene utvikle sine ferdigheter i programmering og innsikt i programmeringens plass i skolen.

    Oppgavene knytter sammen teori, praktisk lærerarbeid og didaktisk refleksjon.

  • Semesteroversikt og emneplan

    Valgfritt emne Løper over flere semestre
  • Samlinger og undervisning

    Programmering i skolen for 5. – 10. trinn går over ett år og gir til sammen 15 studiepoeng. Den første delen av studiet, emne 1, er lagt til høsten, og emne 2 til vårsemesteret. Det er krav om fullført emne 1 for å kunne starte på emne 2. Begge modulene avsluttes med en eksamen, hver tilsvarende 7,5 studiepoeng.

    Studiet er helt nettbasert, og følger en gitt plan og progresjon, for å skape et felles læringsmiljø med øvrige deltakere og involverte lærere. Det vil være tilgang til instruksjonsvideoer, nettbaserte forelesninger, diskusjoner og flervalgsoppgaver for egenevaluering.

    Studiet forutsetter studentaktivitet knyttet til praktiske øvingsoppgaver og refleksjon og noe samarbeid og erfaringsdeling. Det er to arbeidskrav per semester. På et av arbeidskravene er det lagt opp til at studentene skal gi tilbakemelding på hverandres besvarelser.

    Studieside for Programmering 5.-10. trinn på student.oslomet.no

  • Om Kompetanse for kvalitet – videreutdanning for lærere

    Kompetanse for kvalitet er en satsing på videreutdanning for lærere og skoleledere som skal bidra til god faglig og pedagogisk kvalitet i grunnopplæringen for å styrke elevenes læring. Videreutdanningstilbudene skal bidra til at flest mulig lærere har kompetanse i tråd med kompetansekravene til undervisning, som beskrevet i opplæringsloven § 10-2.

    Vi ønsker å styrke elevenes læring for at elevene skal være godt rustet for livslang læring, for fremtidig arbeidsliv og til aktiv deltakelse i samfunnet. Faglig og pedagogisk sterke lærere og kompetente og dyktige ledere er en nøkkel for å oppnå det. (Kompetanse for kvalitet - Strategi for videreutdanning for lærere og skoleledere frem mot 2025)

    Du finner informasjon om søknadsprosesser og frister på Utdanningsdirektoratets nettsider.

    Finansiering av studiene
    Skoleeier kan motta midler til stipend- eller vikarordning for ansatte som deltar på videreutdanningstilbud igangsatt av Utdanningsdirektoratet. Les mer om finansiering og hvordan midlene kan brukes på Utdanningsdirektoratets nettsider.

  • Kostnader

    Semesteravgift: 600 kroner (student.oslomet.no).

Administrativ kontaktperson

Laster inn ...

Faglig ansvarlige

Laster inn ...