Dette emnet introduserer studentene for relevante faglige perspektiver, forskning og strategier for hvordan barnehagen kan støtte nyankomne barn og familier med flyktning og innvandrerbakgrunn.
Studiestart
Informasjon om program, timeplaner, pensum, og mye mer finner du på studiestartsiden for Nyankomne barn og familier i barnehagen (student.oslomet.no).
For å se din personlige timeplan må du logge deg inn på "Min side" (student.oslomet.no) etter at du har aktivert IT-kontoen din og du er blitt plassert i klasse/gruppe. Dette skjer vanligvis uken før studiestart.
Opptakskrav og poeng
For å søke på denne videreutdanningen må du ha generell studiekompetanse eller realkompetanse.
I tillegg er det et krav om at studenten skal være ansatt i en barnehage gjennom hele studietiden da den benyttes aktivt som læringsarena.
Ansettelsesforholdet må dokumenteres ved søknad om opptak.
Slik søker du
Du søker på Søknadsweb med studiekode 215 1422.
- 1. november ordinær søknadsfrist
Målgruppe
Studiet retter seg mot barnehageansatte som ønsker mer kunnskap om språklige og kulturelle perspektiver i en flerkulturell pedagogisk kontekst.
Hva lærer du?
Etter fullført emne har du følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
- Har kunnskap om flerkulturell pedagogikk.
- Har kunnskap om gjeldende og relevante lov- og retningslinjer i arbeid med nyankomne barn.
- Har kunnskap om psykososial støtte, traumer og om hvordan dette påvirker barn.
- Kan ta initiativ og legge til rette for en inkluderende praksis gjennom lek og omsorg.
- Kan legge til rette for å støtte flerspråklige barn i barnehagens språkmiljøer.
- Kan reflektere over kultursensitivitet i møte med nyankomne barn og foreldre i barnehagen.
- Kan anvende faglige perspektiver i arbeidet med språklig og kulturelt mangfold
- Viser forståelse for og innsikt i aktuelle pedagogiske teorier og flerkulturelle perspektiver i arbeid med nyankomne barn.
Innhold
- Flerkulturell pedagogikk
- Kulturforståelse/kultursensitivitet
- Inkludering og tilrettelegging i lek og hverdagssituasjoner
- Språkutvikling og språklig mangfold
- Psykososial støtte og traumeinformert omsorg
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet nyankomne barn og familier i barnehagen er modulbasert. Undervisningen er asynkron og går over ett semester.
Undervisningsressursene vil ligge tilgjengelig på nett for studentene ved semesterstart, og som student kan du velge å gjennomføre modulene når du selv ønsker.
Modulene følger en kronologisk læringssti i Oslo Mets læringsplattform.
Det er en sammenheng mellom arbeidskravet og eksamensoppgaven, begge omhandler et utviklingsarbeid studentene skal gjennomføre.
Studieside
Se studiesiden Nyankomne barn og familier i barnehagen (student.oslomet.no) for mer informasjon om studiestart og timeplan.
Studiets oppbygging
Laster inn programplan, vennligst vent ...
Undervisning og samlinger
Undervisningen er variert og basert på ulike typer arbeids- og undervisningsformer:
- Refleksjonsoppgaver
- Videoforelesninger
- Arbeid med ulike typer ressursmateriell
- Individuelt studiearbeid
- Veiledning knyttet til arbeidskrav og eksamen
- Utprøving i egen praksis
- Frivillig gruppearbeid/seminar