Gode og demokratiske offentlige tjenester er avhengig av at offentlige ansatte kan kommunisere og informere forståelig til forskjellige typer innbyggere. Denne videreutdanningen gir deg kunnskap om språkets makt, kommunikasjon med innbyggere og innbyggerdialog på digitale flater.
Målgruppe
Videreutdanningen er relevant for deg som jobber innen offentlig tjenesteforvaltning og som kommuniserer med innbyggere skriftlig eller muntlig. Dette kan være stillinger hvor du har kontakt med mennesker gjennom fysiske møter og/eller gjennom saksbehandling.
Opptakskrav og poeng
For å søke på dette programmet må du
- ha generell studiekompetanse (samordnaopptak.no) eller
- oppfylle kravene til realkompetanse
Søkere uten generell studiekompetanse kan vurderes på grunnlag av realkompetanse. Godkjent realkompetanse er minst fem års yrkespraksis hvor kontakt med innbyggere, brukere, pasienter og lignende har vært en vesentlig del av arbeidsoppgavene.
Ved vurdering av realkompetanse gjelder de generelle bestemmelsene i Retningslinjer for opptak på grunnlag av realkompetanse ved OsloMet, inkludert formelle krav til kunnskaper i norsk og engelsk.
Det kan være konkurranse om plassene.
Slik søker du
Søknadsfristen er 20. november. Etter søknadsfristen er det løpende opptak inntil studiet er fulltegnet.
Logg inn eller lag brukerprofil på Søknadsweb (fsweb.no)
Velg "ny søknad" og gå til: "Videreutdanning og oppdragsstudier". Deretter "Innbyggerdialog for offentlig ansatte".
Du må laste opp dokumentasjon på:
- Generell studiekompetanse. Hvis du er registrert med generell studiekompetanse i Søknadsweb (se "Min profil"), trenger du ikke å dokumentere dette.
- Arbeidsattester, karakterutskrifter og andre dokumenter som viser realkompetansen dersom du ikke har generell studiekompetanse.
Hva lærer du?
I studiets første semester vil du lære mer om betydningen av skriftlig formidling i kommuner og andre offentlige instansers dialog med innbyggere. Du får innsikt i hvordan språkbruk kan påvirke maktforhold, relasjoner og tillit, og lærer hvordan du selv kan utvikle et klart og inkluderende språk.
I andre semester vil du lære mer om hvordan kommunalt og andre offentlig ansatte kan utvikle relasjonskompetanse i møte med innbyggere. Du lærer om intervjuteknikk, lytting, coaching og dialog.
Siste semester handler om innbyggerdialog på digitale flater, som dreier seg om hvordan teknologi og plattformmakt påvirker informasjonsflyt, tillit og maktbalanse i offentlig sektor.
Studiets oppbygging
Laster inn programplan, vennligst vent ...
Hvordan foregår undervisningen?
Utdanningen er samlingsbasert. I løpet av hvert semester vil det være fire samlinger på fire timer.
Samlingene kan veksle mellom forelesninger, gruppearbeid, casearbeid og praktiske øvelser. Det legges vekt på å koble undervisningen til studentenes egne arbeidserfaringer.
Samlingene for vil være på Jessheim i Ullensaker kommune.
Emnet forutsetter at du driver selvstudier utenom samlingene.
Hva koster det?
Det er ikke studieavgift på dette studiet.
Du betaler en semesteravgift hvert semester (student.oslomet.no).
Spørsmål om utdanningen?
Har du spørsmål om denne utdanningen, ta kontakt med oss på e-post.
Mer om videreutdanninger
-
Etter- og videreutdanning
Etter- og videreutdanning fra OsloMet gir deg kompetanseløftet du trenger. Vi tilbyr alt fra enkeltemner til en hel grad.