Åpner nye måter å tenke på
Prosjektet kombinerer forskningsbasert undervisning i filosofiske samtaler med praktisk erfaring i reelle formidlingssituasjoner. Høgskolen i Østfold er med som samarbeidspartner i både prosjektet og forskningen.
Filosofisk samtale er en strukturert form for samtale der deltakerne tenker sammen og lytter til hverandre.
– Målet er å skape et undersøkende fellesskap, forteller prosjektansvarlig og universitetslektor i filosofisk estetikk og kunstformidling, Kamilla Freyr ved Institutt for estetiske fag på OsloMet.
– I stedet for gi riktige svar, utforsker vi hvordan spørsmål kan åpne opp for nye måter å engasjere publikum på. Det handler ikke om hvem som snakker, men om hva som blir sagt, om begrunnelse og argumentasjon.
Gjennom tre uker beveger andreårsstudentene på bachelor i kunst og design, studieretning kunst og formidling, seg fra teori til praksis. Først får de innføring i formidling gjennom filosofiske samtaler og jobber praktisk i verksted. Deretter utvikler de egne formidlingsdesign som de prøver ut sammen med barneskoleelever i Oslo. Årets kull hadde praksis på Atelier Nord og Historisk museum, sammen med elever fra Grünerløkka og Høybråten skole.