Filosofiske samtaler skaper refleksjon og engasjement

To studenter og noen barn vandrer i rekke gjennom en kunstinstallasjon.

Åpner nye måter å tenke på

Prosjektet kombinerer forskningsbasert undervisning i filosofiske samtaler med praktisk erfaring i reelle formidlingssituasjoner. Høgskolen i Østfold er med som samarbeidspartner i både prosjektet og forskningen.

Filosofisk samtale er en strukturert form for samtale der deltakerne tenker sammen og lytter til hverandre.

– Målet er å skape et undersøkende fellesskap, forteller prosjektansvarlig og universitetslektor i filosofisk estetikk og kunstformidling, Kamilla Freyr ved Institutt for estetiske fag på OsloMet.

– I stedet for gi riktige svar, utforsker vi hvordan spørsmål kan åpne opp for nye måter å engasjere publikum på. Det handler ikke om hvem som snakker, men om hva som blir sagt, om begrunnelse og argumentasjon.

Gjennom tre uker beveger andreårsstudentene på bachelor i kunst og design, studieretning kunst og formidling, seg fra teori til praksis. Først får de innføring i formidling gjennom filosofiske samtaler og jobber praktisk i verksted. Deretter utvikler de egne formidlingsdesign som de prøver ut sammen med barneskoleelever i Oslo. Årets kull hadde praksis på Atelier Nord og Historisk museum, sammen med elever fra Grünerløkka og Høybråten skole.

To plakater der det står henholdsvis kunst og ikke kunst, pluss mange små bilder av ulike ting.

Samarbeid som skaper gjensidig læring

Samarbeidet mellom Oslo Met og kunstinstitusjonene har vært sentralt i prosjektets utvikling.

Direktør og sjefskurator ved Atelier Nord, Ruth Hege Halstensen, forteller at erfaringene har vært verdifulle:

– Det å få ta imot elever fra Grünerløkka skole hos Atelier Nord har vært en påminnelse om hvor viktig det er å åpne kunstinstitusjoner for barn og unge. Å møte dem i våre rom, og dele samtidskunst på en måte som engasjerer og skaper undring, er noe vi ser på som en viktig del av vårt samfunnsoppdrag, sier Halstensen.

Ved Historisk museum har prosjektet gitt tilsvarende gode erfaringer. Tone Cecilie Simensen Karlgård, mangfoldskurator ved museet, forteller:

– Erfaringene fra samarbeidet har vært svært gode og nyttige på flere plan. For museets omdømme har det stor verdi at så mange unge, kunstinteresserte studenter får kjennskap til og bruker museet som læringsarena.

Også museets egne formidlere har hatt stort utbytte av å følge prosessen:

– Våre formidlere uttrykker stor entusiasme og glede over å få følge studentenes arbeid. De ser hvordan de filosofiske samtalene kan brukes i egne formidlingssituasjoner, og lar seg inspirere av studentenes ideer og refleksjoner.

barn og studenter ligger på gulvet i en sirkel og tegner sammen på et ark i midten.

Filosofiske samtaler møter samtidskunsten

Studentene Awin Halshow Karim og Martin Ekevold Lussand var ved Atelier Nord, der de jobbet med lydinstallasjonen "Broken Chord" av kunstneren Hans Rosenström - et verk som utforsker lyd, rom og stemme.

– Dette var et veldig spennende verk å formidle, forteller Awin og Martin.

– Gjennom filosofiske samtaler undersøkte vi sammen med elevene hva samtidskunst egentlig er, og hva den kan være. Det var interessant å høre hvordan barna begrunnet meningene sine. De er så kreative, nysgjerrige og undrende, forteller studentene.

De beskriver prosjektet som et engasjerende og annerledes gruppearbeid.

– Det var virkelig et «hands on»-prosjekt, der vi fikk teste ut alt vi har lært i praksis. Vi lærte mye om samarbeid og kommunikasjon. Det er kult å kjenne på hvordan man sammen kan jobbe mot et felles mål, sier studentene.

Studentene står inne i en installasjon av tynne glassvegger.

Om prosjektet

  • Varighet: Tre uker
  • Studium: Bachelor i kunst og design, studieretning kunst og formidling
  • Samarbeidspartnere: Høgskolen i Østfold, Historisk museum. I 2025: Atelier Nord
  • Første gang gjennomført: 2016

Kombinerer forskningsbasert undervisning i filosofiske samtaler med praktisk erfaring i reelle formidlingssituasjoner. Filosofisk samtale er en strukturert form for samtale der deltakerne tenker sammen. Studentene utarbeider formidlingsdesign og prosjektet kulminerer i to praksisdager med elever fra barneskoletrinnet. Formidlingsdesignet justeres etter veiledning første praksisdag, noe som gir rom for refleksjon, læring og videreutvikling. Prosjektet avsluttes med innlevering av grupperapport.

Refleksjon, læring og justering i praksis

Mikkel Hveding Styffe og Tiril Stokke Kleppe var på Historisk museum sammen med flere medstudenter.   

– Prosjektet var både gøy og nyttig, sier Mikkel.

– Allerede fra dag én til dag to merket vi stor forskjell. Vi ble tryggere, og barna ble mer engasjerte. Det var lærerikt å erfare hvor viktig det er å ha en plan, men også å kunne slippe den når noe ikke fungerer som forventet.

Han legger til at det å kunne bevege seg mellom undervisning, samtale og omvisning i museet gjorde læringsopplevelsen ekstra verdifull.

– Vi fikk prøve oss på alt fra å fasilitere samtaler til å formidle utstillingen. Det var en realistisk og spennende erfaring som jeg vet jeg får bruk for videre.

Tiril beskriver prosjektet som en studiehverdag «utenom det vanlige».

– Det har vært lærerikt, morsomt og til tider utfordrende – men på en veldig god måte! Vi fikk en følelse av å være ute i praksis slik vi kommer til å jobbe som formidlere senere. Det å formidle til barn er uforutsigbart, men også utrolig inspirerende.

Hun trekker fram hvordan prosjektet har gitt ny forståelse, både faglig og personlig.

– Det å kunne sette seg inn i en målgruppe som er annerledes enn deg selv er verdifullt, både som formidler og som menneske. Jeg er glad for at vi har et studieopplegg som gir oss slike varierte erfaringer. Det har vært gøy å se hvordan vi studenter kan finne ut av ting ved å tenke sammen, avslutter Tiril.

Studenthistorier

To av Lena Vidas malerier på staffeli. Bildene er under arbeid. Det første maleriet viser en kvinne ved et bord. Det andre viser et ansikt mot rød bakgrunn.
Den beste kombinasjonen av praktisk-estetisk arbeid og kunstformidling

– Det som er så gøy med kunst og formidling er at det er sammensatt av så mye forskjellig, forteller Regine.

Portrett av Lotte.
Lotte fikk KOROs masterstipend

Lotte Smedberg Myhre er student på master i estetiske fag, studieretning kunst i samfunnet. I høst fikk hun KOROs masterstipend.