Spelteknologi på ergoterapi-utdanninga

Ergoterapeut rettleier ein pasient med ein spelsimulator.

I ein lys nyoppussa, og litt institusjonspreget, simulering-leilegheit er ei gruppe studentar samla. Dei er rekrutterte inn i Spillteknologi-prosjektet. I dag har dei besøk av ergoterapispesialist Truls Sveløkken Johansen frå Sunnaas HF sin VR-lab. Truls skal gi studentane opplæring i og la dei få prøve ut nye VR briller (Oculus quest) som skal brukast i nye og gamle spel. 

Else Britt Bruset, som leier pilotprosjektet, følgjer ivrig med. Dei fire studentane får lønn som studentassistentar og skal bli superbrukarar som i sin tur skal rettleie både medstudentar og lærarar.

Spelteknologi i rehabilitering er meir gøy

Vanlege kommersielle dataspel kan brukast i rehabilitering av pasientar som har skadar eller sjukdom som reduserer funksjonsevna. Mange er lagde inn på sjukehus for ein lengre periode eller har funksjonsnedsetjingar som gjer at dei har behov trening og rehabilitering over lengre tid. Trening kan dessutan opplevast å vere monoton og kjedeleg.

Løysinga er å ta i bruk spelteknologi som kan gi like god effekt. Bonusen er at både pasientar og helsepersonell opplever at det er morosamare. Då aukar motivasjonen og ein kan få auka effekt av tida ein har brukt. Alt som krevst er ein tv eller dataskjerm, spelkonsoll og VR-briller – og personell med kompetanse som kan gi pasientane god opplæring. Teknologien blir allereie brukt i praksisfeltet, og utdanningsstader må sørgje for at studentane er førebudde.

Truls viser studentane korleis dei kan bruke spelet. Nokon står og nokon sit i ein sofa.

Ergoterapeut-studentar ved OsloMet lærer spelteknologi og VR. Teknologien blir brukt i rehabilitering av pasientar med nevrologiske skadar.

Rettleiar både studentar og lærarar

Målet er at studentane skal lære grunnleggjande prinsipp for å kunne bruke og analysere ny teknologi på marknaden, og korleis dette kan tilpassast og nyttast i rehabilitering. Studentane får tid til å lære og bruke teknologien, og i å analysere potensialet til spela for å trene opp ferdigheiter og funksjonar. I Spillteknologi-prosjektet øver studentassistentane på å rettleie både kvarandre og lærarane i å bruke spela. På denne måten oppnår dei både teknologisk kompetanse og rettleiingskompetanse.

Ragnhild tek på seg VR-briller, og i bakgrunnen ser vi spelverda på ein skjerm.

Ragnhild Lorentsen Moltu fungerer som studentassistent, og prøver ut nye VR briller for å vere klare til å bidra i undervisning av studentar i 2.året i rehabiliteringsemnet.

Fornøgde studentar

– Opplegget som har vore rundt spelteknologiprosjektet har vore veldig bra. Teknologi er ein stor del av framtida, og at vi på utdanninga får høve til å fordjupe oss i faget, og dessutan knytte det til vårt fagfelt er ei fantastisk moglegheit. At vi har fått rettleiing av Truls, med spesialkompetanse på feltet har gjort det ekstremt lærerikt og motiverande. Eg sjølv har alltid hatt ei stor interesse for teknologi og spel.

Å sjå korleis eiga interesse kan takast i bruk for å gjere kvardagen til menneske lettare og meir meiningsfull ser eg på som eit stort argument for å halde fram utviklinga, også når det gjeld å innlemme det i programplanen i større grad, seier student Aksel André Clausen Dammerud.

– Eg opplevde det som veldig motiverande og lærerikt å få jobbe med teknologi og arbeidsmetodar saman med Truls Johansen frå Sunnaas. Det å få opplæring og kunne samarbeide med ein fagperson som i fleire år har jobba med å bruke VR innan rehabilitering gav ein fagleg tryggleik og det var veldig motiverande å vite at det vi lærer ikkje berre er teoriar, men faktisk blir praktiserte ute i arbeidslivet, seier student Mathias Mersland.

VR og spelteknologi vil utan tvil vere viktige verktøy for ergoterapeutar framover, og eg synest det er veldig bra at OsloMet er framoverlente og inkluderer dette som eit satsingsområde i utdanninga vår. – Mathias Mersland

Ønskjer spelteknologi inn i fleire emne

– Vi ønskjer på sikt å få spelteknologi inn i fleire emne og å utvikle ulike typar ferdigheitstreningar. Fordeler med spelteknologi og VR er at det engasjerer, er morosamt og intuitivt. Det kan vere fysisk utfordrande med mange repetisjonar som gir god treningseffekt. Vi ser at dette kan utvidast til å gjelde innan mange område som til dømes habilitering, i eldreomsorg for å halde ferdigheiter ved like og funksjonar, og dessutan innan smerterehabilitering, seier universitetslektor Else Britt Bruset.

– For at studentar skal kunne ta i bruk VR i praksis må dei kjenne til teknologien og erfare han sjølv. Dei må kjenne til variasjonar i spel og vite kva ferdigheiter og funksjonar som kan trenast ved hjelp av desse. Det krevst øving og erfaring for å meistre dette, derfor treng vi ferdigheitstreningar, forklarer Bruset.

– Vi har også hatt eit møte med Jan Egil Brattgjerd og Camilla Foss i hololens-prosjektet for å sjå om studentassistentane kan involverast i anatomiundervisninga der det blir brukt smartbriller med interaktive hologram, seier Bruset.

Truls, Else, Ragnhild, Mathias, Jonas og Aksel sitter i en sofa og smiler til fotografen.

Frå venstre Truls Sveløkken Johansen frå Sunnaas HF, Else Britt Bruset leiar for Spillteknologi-prosjektet, Ragnhild Lorentsen Moltu, Mathias Mersland, Jonas Hegge-Jensen, Aksel André Clausen Dammerud er alle studentassistentar i prosjektet.

Moglegheiter på tvers av utdanningar

– Vi ser også moglegheiter i å samarbeide med Institutt for informasjonsteknologi ved fakultetet for teknologi, kunst og design. Dessutan har vi vore i kontakt med tilsette på vernepleiarutdanninga, der vi ønskjer å utveksle erfaringar med bruk av VR i undervisning, avsluttar Bruset.

Kostnader til utstyr og programvare er innkjøpte av Institutt for ergoterapi og ortopediingeniørfag, medan andre kostnader blir dekte av prosjektmidlar frå OsloSim. Studentassistentane blir lønte med midlar frå Studentpakken, som var midlar frå regjeringa i 2021.

Kontakt

Laster inn ...

Les fleire studenthistorier

Bilde fra utprøving av spillet
VR-spill trener Parkinson-pasienter

Ingen medisiner kan kurere Parkinsons sykdom, men pasientene kan beholde muskelmasse med studentenes virtual reality-spill.

De tre teknologistudentene i et spesialklasserom med spesialverktøy og -maskiner.
– Spennende å jobbe i skjæringspunktet mellom helse og teknologi

Et framtidsrettet studium, få studenter og godt samarbeid gjør at masterstudentene Håkon Dahle, Elias Kvamme og Sindre Lilleseth trives veldig godt med spesialisering innen medisinsk teknologi.

Portrett av Øyvor Haugsbakk Talåsen.
– Jeg ble en helt annen fagperson etter masteren i ergoterapi

Øyvor Haugsbakk Talåsen har ikke angret et sekund på at hun var en av de første som tok master i ergoterapi ved OsloMet for fire år siden.

Publisert: 02.06.2022 | Marit Christiansen