- Utviklingsstudier har fått meg til å se verden på en annen måte

Mahira sitter i en sofa og ser inn i kameraet og smiler

- Man vokser som person og blir eksponert for mye man ikke ellers ville ha blitt eksponert for.

Utviklingsstudier er et studium der man lærer om hva som skjer i verden og om hvordan den er satt sammen lokalt, regionalt og globalt. Man ser på hvordan ting henger sammen. Fattigdom, krig, menneskerettigheter, korrupsjon, politikk, utdanning og økonomi.

- Folk er veldig aktive og alle er nysgjerrige. Vi hadde et veldig godt klassemiljø og de fleste gjorde frivillig arbeid ved siden av studiene. I Amnesty blant annet.

Maruan i profil smiler til journalisten

Utviklingsstudier gir mange muligheter

- Hvis du er nysgjerrig og engasjert vil det alltid åpne opp muligheter for deg. Det er også gode muligheter for å få praksisplass på studiet.

Mahira sitter i en sofa i et litt mørkt rom. På bordet forran henne står to lysestaker med lys i.

Foto: Mattias Müller

Vårt viktigste verktøy er dialog

Tidligere har Mahira jobbet som konsulent i Kirkens Nødhjelp og som journalist i Drammens Tidene. Nå studerer hun master i internasjonale relasjoner ved NMBU og har et verv i Initiative of Change Norge. Der jobber hun med fredsbygging mellom ulike kulturer, religioner og land.

-  Jeg skriver mye om integrering, islam og religion. Jeg forsøker å bygge broer mellom den pakistanske og muslimske delen av meg, og Norge. Da får jeg ofte mye kritikk. Det kan være veldig skummelt, men jeg tenker at det er mitt ansvar som en ansvarlig borger. Når jeg ser noe som ikke fungerer i landet mitt, vil jeg jo bidra med å fikse det! Da bruker jeg det jeg kan til å bygge de broene.

Mahira sitterbak et piano. Ansiktet hennes reflekteres i pianoet.

Foto: Mattias Müller

Studiet har endret livet

Det er mye mer enn kunnskap. Det former livet ditt på en veldig positiv måte. Man lærer seg å tenke kritisk og analytisk om hvordan verden rundt deg fungerer med et utviklingsperspektiv.

Mahira har brukt utdanningen sin til utviklingsarbeid og kommunikasjonsarbeid. Hun mener utviklingsstudier ga henne et ydmykt perspektiv. - Det handler om å vite at verden er større enn deg, og enn Norge. Å forstå andre menneskers kulturer og land er utrolig viktig. Det tar jeg med meg hvor enn jeg går, sier hun.