English version
Gøril Moljord

Gøril Moljord

Kort om

Utdanning i pedagogikk og spesialpedagogikk, praksiserfaring fra skole og habilitering for barn og unge med funksjonsnedsettelser. Doktorgradsprosjektet mitt dreier seg om mål og innhold i opplæring for elever med utviklingshemming og knytter an til didaktikk og lærplanområdet. Faglige interesseområder er spesial/pedagogisk grunnlagstenkning, ide`historie, etikk, normativitet, individuelle opplæringsplaner, inkludering, omsorg og dagliglivets fungering og utfoldelse. Emneansvar i spesialpedagogikk og underviser i spesial/pedagogiske emner og på emner innen veiledning.

Publikasjoner og forskningsresultater

Vitenskapelige publikasjoner

Næss, Kari-Anne Bottegård; Engevik, Liv Inger; Garrels, Veerle ; Moljord, Gøril ; Sigstad, Hanne Marie Høybråten (2025). Barn og unge med utviklingshemming - deltakelse, utvikling og læring. Befring, Edvard; Næss, Kari-Anne B. (Red.). Spesialpedagogikk. s. 444-480. Cappelen Damm Akademisk.

Reindal, Solveig Margrethe Magnus; Moljord, Gøril (2024). Individuelle opplæringsplaner for ungdommer med utviklingshemming i tilrettelagt videregående opplæring – mellom verdier, vilje, kunnskap og system. Spesialpedagogikk.
https://www.utdanningsnytt.no/files/2024/12/03/202

Moljord, Gøril ; Magnus, Solveig Reindal (2024). Individuelle opplæringsplaner for ungdom med utviklingshemming i tilrettelagt videregående opplæring - mellom verdier, vilje, kunnskap og system. Spesialpedagogikk.

Moljord, Gøril ; Bondevik, Hilde (2022). Constructions of the In-/Educable A Nordic Outlook on Changing Legal and Educational Statuses of Pupils With Disabilities. Bostad, Inga; Tröhler, Daniel; Hörmann, Bernadette; Tveit, Sverre (Red.). The Nordic Education Model in Context. Ebook. s. 56-74. Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781003218180-5

Moljord, Gøril (2020). Aiming for (What) Capabilities? An Inquiry into School Policy for Pupils with Intellectual Disabilities. Scandinavian Journal of Educational Research.
https://doi.org/10.1080/00313831.2020.1833243

Næss, Kari-Anne Bottegård; Moljord, Gøril (2019). Special Educational Needs and Disabilities in Secondary Education (Norway). Kauko, Jaakko; Waniganayake, Manjula (Red.). Bloomsbury Education and Childhood Studies. Bloomsbury Academic.
https://doi.org/10.5040/9781350934399.017

Næss, Kari-Anne Bottegaard; Engevik, Liv Inger; Garrels, Veerle ; Gomnæs, Ulf Tore; Moljord, Gøril ; Sigstad, Hanne Marie Høybråten (2019). Barn og unge med utviklingshemming - deltakelse, utvikling og læring. Befring, Edvard; Næss, Kari-Anne Bottegaard; Tangen, Reidun Synnøve (Red.). Spesialpedagogikk. s. 396-427. Cappelen Damm Akademisk.

Moljord, Gøril (2017). Curriculum research for students with intellectual disabilities: a content-analytic review. European Journal of Special Needs Education.
https://doi.org/10.1080/08856257.2017.1408222



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Moljord, Gøril (2023). Opplæring for elever med utviklingshemming på terskelen til voksenlivet-innblikk i forskningsfeltet. Webinar for Trøndelag fylkeskommune. Trøndelag fylkeskommune.

Moljord, Gøril (2023). Opplæring for elever med utviklingshemming på tersekelen til voksenlivet- innblikk i forskningsfeltet. Webinar for Vestfold og Telemark fylkeskommune. Vestfold og Telemark fylkeskommune.

Moljord, Gøril (2022). Ikke undervurder meg! Opplæringstilbudet til elever med særskilte behov må styrkes. Statpedkonferansen 2022. Statped hybrid/digital konferanse.
https://www.statped.no/globalassets/kurs-og-konfer

Moljord, Gøril ; Marika, Vartun; Elise, Koppang Frøjd (2021). Opplæringstilbudet til elever med utviklingshemming bør fornyes. https://forskning.no/.

Moljord, Gøril (2021). Forskning på opplæring for elever med utviklingshemming. Webinar. Norsk Nettverk for Down Syndrom.

Moljord, Gøril (2021). Planlegging av opplæring for elever med utviklingshemming - i forskning og praksis. Interkommunal samling for kvalitetsindikatorer for inkluderende opplæring. Bærum kommune.

Moljord, Gøril (2019). Hinsides valg. Hva betyr et "selvbestemt" valg om å avslutte livet?. Morgenbladet.

Moljord, Gøril (2019). Mål med mening-lære for livet: Doktorgradsprosjekt om opplæring for elever med utviklingshemming. NAKU Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemning : Kunnskapsbanken.

Moljord, Gøril (2019). Målvalg og handlingsrom i arbeid med individuelle opplæringsplaner for elever med utviklingshemming. Faglig forum for lærere, Frydenhaug interkommunale spesialskole. Frydenhaug interkommunale spesialskole.

Moljord, Gøril (2019). Målvalg i opplæring for elever med utviklingshemming. Læreplantenkning, IOP og forskningsfunn fra PhD-prosjekt. Fagdag for lærere ved tilrettelagt avdelig på videregående skole i Trondheim. Trondheim fylkeskommune.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.