Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Tilpasset opplæring Spesialundervisning Tidlig og intensiv opplæring basert på atferdsanalyse for barn med autisme Nevroutviklingsforstyrrelser Autismespekterforstyrrelser Selvbestemmelsesteori Utviklingshemming og arbeid Utviklingshemming Mangfold og inkludering Unges etablering
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Inkluderende utdanning i Nepal
Et utviklingsprosjekt på vegne av Norad som skal styrke lærerutdanningen i Nepal.
-
Støtte til mangfoldig innhold og språklæring (SCALED)
Målet med SCALED-prosjektet er å utvikle et nytt nettkurs innen inkluderende undervisningsmetoder, universell utforming for læring, differensiert undervisning og metoder.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Garrels, Veerle; Sigstad, Hanne Marie Høybråten
(2023).
Caregivers’ Experiences with School–Work Transitions for Their Children with Disorders of Intellectual Development.
12 s.
International Journal of Environmental Research and Public Health (IJERPH).
Vol. 20.
https://doi.org/10.3390/ijerph20031892
Sigstad, Hanne Marie Høybråten; Garrels, Veerle
(2023).
Norwegian teachers’ efforts in preparing students with mild intellectual disability for working life?.
European Journal of Special Needs Education.
Vol. 38.
https://doi.org/10.1080/08856257.2023.2172895
Garrels, Veerle (2023). Politiets og rettsvesenets muligheter for å identifisere nevroutviklingsforstyrrelser hos mistenkte. Dahl, Nina Christine (Red.). Skyldig?: Funksjonshemmedes møte med strafferettspleien. s. 83-106. Universitetsforlaget.
Solberg, Stine; Laundal, Øyvind; Garrels, Veerle
(2023).
Scoping Review of Positive Mental Health Research for Students in Vocational Education and Training.
International Journal for Research in Vocational Education and Training.
https://doi.org/10.13152/IJRVET.10.2.6
Garrels, Veerle; Sigstad, Hanne Marie Høybråten; Wendelborg, Christian; Dean, Evan Edward
(2022).
Work Opportunities and Workplace Characteristics for Employees with Intellectual Disability in the Norwegian Labour Market.
International Journal of Disability, Development and Education.
https://doi.org/10.1080/1034912X.2022.2150838
Bakken, Karine; Næss, Kari-Anne Bottegård; Garrels, Veerle; Hagen, Åste Mjelve
(2022).
Single-Case Writing Interventions for Students with Disorders of Intellectual Development: A Systematic Review and Meta-Analysis.
Education Sciences.
Vol. 12.
https://doi.org/10.3390/educsci12100687
Garrels, Veerle (2022). Learning difficulties and reasonable accommodations in higher education. Tsagari, Dina; Nijakowska, Joanna; Guz, Ewa (Red.). Good practices in inclusive language education and foreign language teacher training - universal design in education and increasing accessibility, especially for marginalized groups. s. 121-140. The Scaled Project.
Dean, Evan Edward; Garrels, Veerle; Sigstad, Hanne Marie Høybråten; Wendelborg, Christian
(2022).
Employer willingness to hire people with intellectual disability: The influence of employer experience, perception of work, and social responsibility.
10 s.
Journal of Vocational Rehabilitation.
Vol. 57.
https://doi.org/10.3233/JVR-221201
Garrels, Veerle (2022). Å strukturere hverdagsaktiviteter gjennom bruk av TEACCH. Haugland, Silje; Berge, Ulf; Gjermestad, Anita; Høium, Kari; Løkke, Jon Arne (Red.). Kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid. s. 154-170. Universitetsforlaget.
Garrels, Veerle (2022). Learning variability and students with special needs in higher education in Norway. Tsagari, Dina; Nijakowska, Joanna; Guz, Ewa (Red.). Good practices in inclusive language education and foreign language teacher training - universal design in education and increasing accessibility, especially for marginalized groups. s. 50-62. The Scaled Project.