English version
Carl-Emil Marstrander Askildsen

Carl-Emil Marstrander Askildsen

Kort om

Bakgrunn:

Carl-Emil Marstrander Askildsen er ansatt som førsteamanuensis ved OsloMet - storbyuniversitetet, Seksjon for kroppsøving og Idrettsfag. Han er opprinnelig utdannet lærer med faglig fordypning i kroppsøving, naturfag og historie og har tidligere arbeidet 8 år som lærer i grunnskolen, både på barnetrinnet og ungdomstrinnet.

Askildsen's doktorgrad retter seg mot kroppsøving på ungdomstrinnet. I studien undersøkes bruken av en pedagogisk modell (Øvingsmodellen) i kroppsøvingsundervisning gjennom et aksjonsforskningsdesign. 

Forskning og undervisning:

Askildsen's forskning er praksisnær og særlig knyttet opp imot bruken av pedagogiske modeller, spesielt Øvingsmodellen, i kroppsøving. Forskningsmetodisk har han erfaring med kvalitative datainnsalingsmetoder og prosjekter som anvender et aksjonsforskningsdesign. Hans forskningsarbeid er teoretisk forankret i fenomenologisk filosofi, dannelsesteori, didaktikk og eksistenspedagogikk.

Askildsen underviser i både praktiske og teoretiske emner på kroppsøvingslærerutdanningen samt har veiledningsansvar for masterstudenter.

 

Publikasjoner og forskningsresultater

Vitenskapelige publikasjoner

Askildsen, Carl-Emil Marstrander ; Aggerholm, Kenneth; Løndal, Knut (2024). Discontinuity, risk, patience, and appeal: existential aspects of practising in physical education. 15 s. Physical Education and Sport Pedagogy.
https://doi.org/10.1080/17408989.2024.2368045

Askildsen, Carl-Emil Marstrander ; Løndal, Knut (2023). Practising in physical education: A study of a teacher's experiences and role enactment. European Physical Education Review.
https://doi.org/10.1177/1356336X231183789



Publikasjonslisten er hentet ut av Cristin. Listen kan være ufullstendig