Kort om
Bakgrunn:
Carl-Emil Marstrander Askildsen er ansatt som førsteamanuensis ved OsloMet - storbyuniversitetet, Seksjon for kroppsøving og Idrettsfag. Han er opprinnelig utdannet lærer med faglig fordypning i kroppsøving, naturfag og historie og har tidligere arbeidet 8 år som lærer i grunnskolen, både på barnetrinnet og ungdomstrinnet.
Askildsen's doktorgrad retter seg mot kroppsøving på ungdomstrinnet. I studien undersøkes bruken av en pedagogisk modell (Øvingsmodellen) i kroppsøvingsundervisning gjennom et aksjonsforskningsdesign.
Forskning og undervisning:
Askildsen's forskning er praksisnær og særlig knyttet opp imot bruken av pedagogiske modeller, spesielt Øvingsmodellen, i kroppsøving. Forskningsmetodisk har han erfaring med kvalitative datainnsalingsmetoder og prosjekter som anvender et aksjonsforskningsdesign. Hans forskningsarbeid er teoretisk forankret i fenomenologisk filosofi, dannelsesteori, didaktikk og eksistenspedagogikk.
Askildsen underviser i både praktiske og teoretiske emner på kroppsøvingslærerutdanningen samt har veiledningsansvar for masterstudenter.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Askildsen, Carl-Emil Marstrander
; Aggerholm, Kenneth;
Løndal, Knut
(2024).
Discontinuity, risk, patience, and appeal: existential aspects of practising in physical education.
15 s.
Physical Education and Sport Pedagogy.
https://doi.org/10.1080/17408989.2024.2368045
Askildsen, Carl-Emil Marstrander
;
Løndal, Knut
(2023).
Practising in physical education: A study of a teacher's experiences and role enactment.
European Physical Education Review.
https://doi.org/10.1177/1356336X231183789