English version
Dagny Stuedahl

Dagny Stuedahl

Fagfelt

Arbeid   Kulturelle studier av kunnskap og vitenskap   Epistemologi   Informasjonsteknologi   Identitet og psykologi   Kulturanalyse   Feministisk teori   Brukermedvirkning i forskning

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

  • Søndre media

    Prosjektet skal fremme ungdoms vilje og engasjement i offentlig ytring og deltakelse. Søndre Media vil etablere en medietjeneste for og av ungdom i Søndre Nordstrand, en medialab, og et opplæringsopplegg for offentlig ytring og publisering.

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Hornmoen, Harald ; Hyde-Clarke, Nathalie ; Stuedahl, Dagny (2025). Media Engagement, Literacy, and Dialogue among European Youth. ISBN: 9781003527169. 174 s. Routledge.

Mainsah, Henry ; Nilsson, Elisabet M.; Sackl-Sharif, Susanne; Stuedahl, Dagny ; radkohl, sonja (2025). Toolkits for including youth in Media research activities. Hornmoen, Harald; Hyde-Clarke, Nathalie; Stuedahl, Dagny (Red.). Media Engagement, Literacy, and Dialogue among European Youth. Routledge.

Stuedahl, Dagny ; Nilsson, Elisabet M.; Sackl-Sharif, Susanne; Selnes, Florence Namasinga; Mainsah, Henry ; Hornmoen, Harald (2025). Methods for doing participatory media research with youth. Hornmoen, Harald; Hyde-Clarke, Nathalie; Stuedahl, Dagny (Red.). Media Engagement, Literacy, and Dialogue among European Youth: Participatory Research as a Gateway. Routledge Focus.

Hornmoen, Harald ; Stuedahl, Dagny ; Sackl-Sharif, Susanne (2025). Recruiting young people to participatory research. Hornmoen, Harald; Hyde-Clarke, Nathalie; Stuedahl, Dagny (Red.). Media Engagement, Literacy, and Dialogue among European Youth: Participatory Research as a Gateway. Routledge Focus.

M., Nilsson Elisabet; Stuedahl, Dagny ; Hornmoen, Harald ; Nordås, Frode (2025). Media-based Say, Do, Make activities for youth participation in research. Hornmoen, Harald; Hyde-Clarke, Nathalie; Stuedahl, Dagny (Red.). Media Engagement, Literacy, and Dialogue among European Youth: Participatory Research as a Gateway. Routledge Focus.

Hornmoen, Harald ; Hyde-Clarke, Nathalie ; Stuedahl, Dagny (2025). Media Engagement, Literacy, and Dialogue among European Youth: Participatory Research as a Gateway. ISBN: 9781003527169. 174 s. Routledge Focus.

Hornmoen, Harald ; Hyde-Clarke, Nathalie ; Stuedahl, Dagny (2025). Focusing on youth media participation and literacy. Hornmoen, Harald; Hyde-Clarke, Nathalie; Stuedahl, Dagny (Red.). Media Engagement, Literacy, and Dialogue among European Youth: Participatory Research as a Gateway. Routledge Focus.

Stuedahl, Dagny (2025). Natur - Denken - Handeln. Kleine Schriften des Nordeuropa-Institutes. Vol. 48.
https://doi.org/10.38071/2025-00640-7

Skjerven, Astrid ; Berg, Lisbeth Løvbak ; Nielsen, Liv Merete ; Stuedahl, Dagny (2024). Mediating sustainability in the consumer society. ISBN: 9781003392705. 254 s. Routledge.
https://www.taylorfrancis.com/books/edit/10.4324/9

Hornmoen, Harald ; Hågvar, Yngve Benestad ; Hyde-Clarke, Nathalie ; Fonn, Birgitte Kjos ; Stuedahl, Dagny (2022). Media narratives, agonistic deliberation, and Skam An analysis of how young people communicate in digital spaces. Nordicom Review. Vol. 43.
https://doi.org/10.2478/nor-2022-0001





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Stuedahl, Dagny ; Passos, Mariana Mata; Santos, Raquel Ribeiro dos (2023). Power and rebellion in participatory practices. ISBN: 9789893518601. 13 s. Materiais Diversos, Culturgest, Pó de Vir a Ser, May 2023.
https://dentesdeleao.pt/wp-content/uploads/2023/10

Stuedahl, Dagny (2015). Museumspedagogikk møter medie pedagogikk. Medier som formidlingsform og læringsverktøy i museer og vitensentre. ISBN: 9788202436124. 10 s. Cappelen Damm Høyskoleforlaget.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Heli, Ulla; Stuedahl, Dagny ; Johansen, Liv Bjørnhaug; Hindal, Sidsel (2010). Rapport Kulturminneåret 2009 Dagliglivets kulturminner. Rapport til oppdragsgiverne Miljøverndepartementet og Kulturdepartementet. 217 s. Norges Kulturvernforbund.

Bannon, Liam; Pierroux, Palmyre; Kaptelinin, Victor; Walker, Kevin; Hall, Tony; Stuedahl, Dagny (2007). MUSTEL: Technology-Enhanced Learning in Museums. 30 s. Report for Kaleidoscope Network of Excellence.

Stuedahl, Dagny (2004). Forhandlinger og overtalelser. Kunnskapsbygging på tvers av kunnskapstradisjoner i brukermedvirkende design av ny IKT. 270 s. Unipub forlag.

Stuedahl, Dagny (1999). Studenten i informatikkstudiet - en rapport om studiesituasjonen ved Institutt for informatikk. 45 s. Likestillingsutvalget, Kirke, Utdannings- og forskningsdepartementet.

Stuedahl, Dagny (1997). Jenter og Informatikkstudiet - en rapport om jenters studiesituasjon ved Institutt for Informatikk, UiO. -1 s.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Hornmoen, Harald ; Hyde-Clarke, Nathalie ; Stuedahl, Dagny (2025). Introduction: Focusing on youth media participation and literacy. Hornmoen, Harald; Hyde-Clarke, Nathalie; Stuedahl, Dagny (Red.). Media Engagement, Literacy, and Dialogue among European Youth. Routledge.

Skjerven, Astrid ; Berg, Lisbeth Løvbak ; Nielsen, Liv Merete ; Stuedahl, Dagny (2024). Introduction. Skjerven, Astrid; Berg, Lisbeth Løvbak; Nielsen, Liv Merete; Stuedahl, Dagny (Red.). Mediating sustainability in the consumer society. s. 1-9. Routledge.
https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.432

Stuedahl, Dagny (2024). Fra deltakelseskultur 2.0 og crowdsourcing til folkeforskning og medvirkning –demokratisering av kulturarv de siste 15 årene. Folkeforskning- hva er det, hvordan gjør vi det, hvordan lykkes vi?. Norsk Lokalhistorisk institutt.

Hornmoen, Harald ; Stuedahl, Dagny (2023). To be woke in public debate   – Discouraging or triggering political  participation among youth?. STS Conference Graz 2023.

Hornmoen, Harald ; Stuedahl, Dagny ; Nilsson, Elisabet M. (2022). Say,Do,Make: Understanding young people‘s media literacies through methods of participation and co-creation. ECREA. ECREA.

Stuedahl, Dagny (2022). Om å lære bort medvirkningsmetode i forskningsbasert undervisning. Medvirkning og medforskere . Forskergruppen Media Practice .

Hornmoen, Harald ; Hågvar, Yngve Benestad ; Hyde-Clarke, Nathalie ; Fonn, Birgitte Kjos ; Stuedahl, Dagny (2021). “You are really a role model for many viewers”: Moralistic reaction or deliberative dialogue amongst young people in online popular culture media spaces. NordMedia 2021.

Hornmoen, Harald ; Hågvar, Yngve Benestad ; Hyde-Clarke, Nathalie ; Fonn, Birgitte Kjos ; Stuedahl, Dagny (2021). Media literacy, agonistic deliberation and Skam: an analysis of how young people communicate in digital spaces. ECREA 2021.

Stuedahl, Dagny ; nilsson, elisabet (2021). Online Living Labs for conducting audience research – Potentials and challenges with applied, visual collaborative audience research methods in times of isolation. Workshop paper, NordMedia 2021 Conference, August 18–20. Nordmedia. Universitetet i Reykjavik.

Hornmoen, Harald ; Stuedahl, Dagny (2021). Ways ahead for the U-YouPa book. Consortium seminar for project with advisory board.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.