Norwegian version
Pål E. Dingstad

Pål E. Dingstad

Field of study

Discourse analysis   Cultural Analysis   Organizational theory   Storyline   Culture   Critical reflection   Organisation cultur   Foucault   Didactics in social studies   Social studies oriented children's literature

Scientific publications

Dingstad, Pål E. (2020). Munthe og maten. Maten og måltidet som arena for korrigering og moralisering i Margrethe Munthes barnelyrikk. Dybvik, Hilde; Karlsson, Eivind (Ed.). Fra bordvers til bildebøker. Mat og måltider i barnelitteraturen. p. 47-65. Fagbokforlaget.

Dingstad, Pål E. (2018). Makt og medvirkning i barnehagen. En problematisering. Wolf, Kristin Rognerud Danielsen; Svenning, Sverre Bjørn (Ed.). Perspektiver på barns medvirkning i barnehagen. Universitetsforlaget.

Dingstad, Pål E. (2012). "Åttetoget til Tokyo": praktisk arbeid med nærmiljø og samfunn i barnehagen. Otterstad, Ann Merete; Rossholt, Nina (Ed.). Barnehagelærerutdanningens kompleksitet. Bevegelser i faglige perspektiver. p. 290-313. Universitetsforlaget.

Rhedding-Jones, Jeanette; Rossholt, Nina ; Dingstad, Pål E. (2006). A research project aiming to develop a research culture around matters of gender, complexity and diversity. Australian Research in Early Childhood Education. Vol. 13.

Rhedding-Jones, Jeanette; Arnesen, Anne-Lise ; Dingstad, Pål E. ; Rossholt, Nina (2005). Strengthening partnerships locally and internationally: experiences and reflections from a Norwegian research project. New Zealand Research in Early Childhood Education. Vol. 7.



These publications are obtained from Norwegian Research Information Repository. The list may be incomplete.

Research reports

Birkeland, Steinar; Dingstad, Pål E. ; Karlsen, Cecilie (1991). Tiden mellom to tider: fra en studietur til Berlin. ISBN: 9788257000707. 160 p. Universitetet i Oslo.



These publications are obtained from Norwegian Research Information Repository. The list may be incomplete.

Dissemination

Dingstad, Pål E. (2022). Den misforståtte retten til medvirkning. Barnehagefolk. Vol. 39. årg.

Dingstad, Pål E. (2021). Makt og barns medvirkning – et kritisk blikk. HEI DU! Barnehagen er for oss! Barnehagen sett med barns blikk. Den årlige nasjonale barnehagekonferanse arrangert av Dromi Trondheim.. Dronning Mauds Minne. Høgskole for barnehagelærerutdanning.

Dingstad, Pål E. (2019). Makt og rettigheter i barnehagen. Barnehagefolk.

Dingstad, Pål E. (2019). Makt (og disiplinering) og rettigheter i barnehagen. Innlegg på OMEP-seminar i anledning Barnekonvensjonens 30-årsdag. FN,s Barnekonvensjon 30 år Onsdag 20 november 2019. OMEP ved Geir Aaserud.

Dingstad, Pål E. (2016). “Written to inculcate moral truth…” 19th century “Disciplinary writing” for children as response to potential dissolution of social justice, equality, and solidarity. NERA 2016 Conference on SOCIAL JUSTICE, EQUALITY AND SOLIDARITY IN EDUCATION. University of Helsinki (?).

Dingstad, Pål E. (2015). "Øyet som ser" - Foucault, Manet og tilskueren Tilskuerens posisjon Eller... bildet som diskurs hos Foucault?. Forskningsgruppemøte EMBLA. Ann Merete Otterstad.

Dingstad, Pål E. (2014). 3. og 4. juni Holmsbu Undervisningsbasert forskning? Innlegg på forskningsseminar om presentasjonssystemet PREZI, med utgangspunkt i Michel Foucaults problematisering av skillet mellom forskning og undervisning. Holmsbu 3.-4. juni, 2014. Seminar 3.-4. juni 2014 med forskningsgruppe 3, Barnehage og profesjonsutvikling; danning, omsorg, lek og læring. Koordinator Ann Merete Otterstad.

Dingstad, Pål E. (2014). Prøysen-prismet - Handler Alf Prøysen bare om Alf Prøysen?. Alf Prøysen på HiOA. Høgskolen i Oslo, institutt for BLU.

Dingstad, Pål E. (2014). Prøysen-Prismet Handler Alf Prøysen bare om Alf Prøysen? Innlegg om hvordan fokus på Alv Prøysen kan belyse et spekter av ulike temaer og problemstillinger, som i et Prisme: Prisme-metaforen ble presentert, sammen med spekteret av temaer: Samfunnskritikk, sosial ulikhet og klasseforskjeller, fattigdom på landsbygda, husmannssystemet, ekskludering og inkluderingsprosesser, oppvekstvilkår, barndom, syn på barn både i historisk og kulturelt perspektiv, for å nevne noen. Prøysenseminar. Musikk-seksjonen v. LUI.

Dingstad, Pål E. (2011). Spørsmål til Billy Ehn. Seminar m Billy Ehn. FOU-området Oppvekst, Mangfold, Inkludering v Knutsen.





These publications are obtained from Norwegian Research Information Repository. The list may be incomplete.