English version
Joron Pihl

Joron Pihl

Fagfelt

Diskursanalyse   Lærerutdanning   Kritisk multikulturalisme   Diskursteori   Flerkulturelle utdanningsstudier   Lese- og skriveopplæring   Profesjonelt skjønn   Etniske relasjoner   Kritisk teori   Rasisme   Inkludering og ekskludering av minoriteter   Tverrprofesjonelt samarbeid

Vitenskapelige publikasjoner

Pihl, Joron (2023). Lystlesingens betydning. Bøyum, Idunn; Tveit, Åse Kristine (Red.). Rom for lesing og utforsking:Skolebibliotekets muligheter. s. 203-233. ABM-media AS.
https://skriftserien.oslomet.no/index.php/skriftse

Pihl, Joron ; Holm, Gunilla; Riitaoja, Anna-Leena; Ingvar, Kjaran Jón; Carlson, Marie (2018). Nordic discourses on marginalisation through education. Education Inquiry. Vol. 9.
https://doi.org/10.1080/20004508.2018.1428032

Eri, Thomas ; Pihl, Joron (2017). The challenge of sustaining change: contradictions within the development of teacher and librarian collaboration. Educational Action Research. Vol. 25.
https://doi.org/10.1080/09650792.2016.1147366

Pihl, Joron ; Kooij, Kristin Skinstad van der; Carlsten, Tone Cecilie (2017). Teacher and Librarian Partnerships in Literacy Education in the 21st Century. ISBN: 9789463008976. 152 s. Brill | Sense.

Pihl, Joron ; Carlsten, Tone Cecilie; Kooij, Kristin Skinstad van der (2017). Why Teacher and Librarian Partnerships in Literacy Education in the 21st Century?. Pihl, Joron; Kooij, Kristin Skinstad van der; Carlsten, Tone Cecilie (Red.). Teacher and Librarian Partnerships in Literacy Education in the 21st Century. s. 1-22. Brill | Sense.
https://doi.org/10.1007/978-94-6300-899-0_1

Pihl, Joron ; Kooij, Kristin Skinstad van der (2016). Desire and becoming - Multilingual Pupils' Reading Experiences. Rothbauer, Paulette; Skjerdingstad, Kjell Ivar; McKechnie, Lynne (E.F.); Oterholm, Knut (Red.). Plotting the reading experience. Theory/practice/politics. s. 301-316. Wilfrid Laurier University Press.

Tonne, Ingebjørg; Pihl, Joron (2015). Morphological Correspondences in the Reading-Writing Relation among L2 Learners. The Reading Matrix. Vol. 15.
https://hdl.handle.net/10642/2803

Pihl, Joron (2015). Epistemological and Methodological Challenges in Research Concerning Youth at the Margins. Bastien, Sheri; Holmarsdottir, Halla Bjørk (Red.). Youth ‘At the Margins’: Critical Perspectives and Experiences of Engaging Youth in Research Worldwide. s. 41-63. Brill | Sense.
https://doi.org/10.1007/978-94-6300-052-9_3

Pihl, Joron (2014). Lese- og skrivekyndighet og leseengasjement i flerkulturelle skoler. Moen, Bente Bolme (Red.). Kulturelt og etnisk elevmangfold i skolen. s. 39-56. Fagbokforlaget.

Tonne, Ingebjørg; Pihl, Joron (2013). Andrespråkseleven, leseprøver og litteraturbasert leseopplæring. Nordand – Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning. Vol. 8.
https://oda.hioa.no/en/andresprakseleven-leseprove





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Pihl, Joron (2012). Multiplisitet, myndiggjøring, medborgerskap Inkludering gjennom bruk av biblioteket som læringsarena HiOA rapport 2012 nr 6. 57 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Pihl, Joron (2010). Rapport til Østberg utvalget fra prosjektet Multiplisitet, myndiggjøring, medborgerskap. Inkludering gjennom bruk av biblioteket som læringsarena (2007-2011). ISBN: 9788258310584. 9 s. Kunnskapsdepartementet.

Pihl, Joron (2003). Minoriteter og den videregående skolen. Dr. gradsavhandling. ISBN: 9788257942373. 227 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Pihl, Joron (1998). Minoriteter og den videregående skolen. ISBN: 9788256955633. 227 s. Universitetet i Oslo.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Pihl, Joron (2025). Staten vil samle sensitive data uten foreldres samtykke: Bryter menneskerettighetene.

Pihl, Joron (2025). Mener lovforslag er utilbørlig maktovergrep mot barn og unge.

Pihl, Joron (2024). Lesing for livet. Foredrag. Fagsenter for seniorer.

Pihl, Joron (2023). Skolebibliotek Leseglede for alle. Klassekampen.

Pihl, Joron (2023). Lystlesingens betydning for barn og unge. Boklansering. OsloMet .

Pihl, Joron (2020). Biblioteket som rasismefri sone – biblioteksjefenes ansvar!. Bok og bibliotek.

Pihl, Joron (2020). Folkebiblioteket - en møteplass for hatefulle ytringer?. Bok og bibliotek.

Pihl, Joron (2020). Rasisme og hat truer bibliotekets ansatte og brukere. Bok og bibliotek.

Pihl, Joron (2020). Møteplass for hatytringer?. Klassekampen.

Pihl, Joron ; Aas, Espen (2019). Statlig overvåkning av barn - Dagsnytt 18.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.