Målet til gruppen er å utvikle og formidle kunnskap om lærings- og samhandlingsprosesser i utdanning og praksis innen helseprofesjonsutdanninger, med særlig vekt på sykepleie.
Vår forskning dekker et bredt spekter av temaer, fra læringsprosesser i helseprofesjonsutdanninger til samhandling mellom helsepersonell og pasienter i praksis.
Forskningsgruppeleder
Medlemmer
Mer om forskningsgruppen
Læring og samhandling i utdanningen
Vi forsker på ulike former for læringsaktiviteter og prosesser i både teoretiske og praktiske studier i helseprofesjonsutdanninger.
Pågående prosjekter undersøker sammenhengen mellom læringsaktiviteter og studentenes læringsutbytte, samt hvordan bachelor- og masterstudenters kompetanse vurderes i praksisstudier.
Simulering som læringsaktivitet og studenters bruk av ulike læringsressurser er sentrale forskningsområder. I tillegg studerer vi faglige tema som sykepleievitenskapens rolle i utdanningen.
Helsepedagogikk, både som konsept og praksis i utdanningen, er tema for et samarbeidsprosjekt med Nasjonal kompetansetjeneste for læring og mestring innen helse (mestring.no) (NK LMH, OUS).
Forskningsgruppen har utviklet og gjennomfører nå et prosjekt som handler om studenters læringsprosesser «On-campus». Prosjektet retter søkelys mot læring og undervisning innenfor campus, med utgangspunkt i studenters opplevelser, og analyserer blant annet hvordan kunnskap konstrueres.
Samhandling mellom profesjonsutøvere og pasienter
Vi deltar i flere forskningsprosjekter som undersøker samhandling mellom helseprofesjonsutøvere og pasienter i ulike kontekster. Blant annet deltar vi i et prosjekt som undersøker hvordan helsepersonell i tverrfaglig samarbeid forholder seg til pasienter med langvarige smerter.
Gruppen er også tilknyttet forskningsnettverket Phlegethon (phlegeton.net), som fokuserer på samfunns- og politiske trender i de skandinaviske velferdsstatene som kan påvirke profesjonell praksis.