English version

Yrkesfaglige kunnskapsformer i et mangfoldsperspektiv

Forskningsgruppa representerer flere fagområder og kunnskapsformer, og åpner for mangfoldsperspektivet i forskning på storbyskoler.

Begrepet mangfold kan tolkes bredt og anvendes på individ-, system- og utdanningsnivå. I et elevperspektiv vil begrepet omfatte tematikker som kjønn, identitet, etnisitet og læreforutsetninger, og i et utdanningsperspektiv tematikker som flerfaglighet, danning, literacy, bærekraft og flerkulturalitet.

Forskningsgruppeledere

Laster inn ...

Medlemmer

Laster inn ...

Mer om forskningsgruppen

Forskningsgruppa har perspektiver på utfordringer som er relevante for elever og lærere i yrkesopplæring og i yrkesfaglærerutdanning. Raske endringer av arbeidsoppgaver og strukturer i yrkeslivet krever utvikling av nye kunnskaper og kompetanser på system og individnivå for å ruste den enkelte til stadige omstillinger. Den tette kontakten mellom opplæring og arbeidsliv utfordrer i særlig grad etablerte kunnskapsformer og kompetanser innenfor det yrkesfaglige feltet og nødvendiggjør nye perspektiver på opplæring til yrker og profesjoner. Dette vil være særlig merkbart i en storbykontekst, og derfor være relevante forskningsinnsatser for et storbyuniversitet. Forskningsgruppas medlemmer representerer en flerfaglig kompetanse, innenfor fagområder som skriftkyndighet, flerkulturalitet, danning og spesialpedagogikk i et yrkesfaglig perspektiv. Forskningsgruppas medlemmer tilhører Institutt for yrkesfaglærerutdanning, LUI – OsloMet.

Forskningsprosjekter

  • ‘Staying on Track’: A longitudinal study on vulnerable young people’s pathways through vocational education and training (VET) (2019 – 2023) 
  • Lærerutdanningsskoler og lærerutdanningsbedrifter i yrkesfaglærerutdanning (LUCY) (2020-2024) 
  • Dekomp – Y (Utdanningsetaten Oslo) 
  • “Effective school-work transitions for students with mild intellectual disability” (2020 – 2024; NFR) 
  • “Building Inclusive Education Programme in Nepal” (2021-2026; NORHED) 
  • Yrkesfaglæreren som nøkkelperson i utdanning av helsefagarbeidere (ph.d.-prosjekt) 
  • Helsefagarbeiderens flerkulturelle kompetanse 
  • Non-Native Language Teachers in Adult Education and VET – migrants teaching migrants 
  • Inclusion of Immigrant Professional Drivers in Educational Training – perspective on second language and cultural challenges 
  • PolkaNorski – utvikling av språk og kunnskap om verden i polsk og norsk hos én- og flerspråklige barn / PolkaNorski – Polish and Norwegian language and world knowledge development in mono- and multilingual children 
  • Bærekraftdidaktikk i yrkesfagene 
  • Hvem er fagskolelæreren? | Teachers in tertiary vocational education, how does pedagogical education influence their work? 

Samarbeidspartnere

  • Universitetet i Oslo (UiO) 
  • Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) 
  • Swiss Federal University for Vocational Education and Training (SFUVET) 
  • Videregående skoler i Viken/Skoleeier Viken 
  • Utdanningsetaten Oslo 
  • Kansas University, USA 
  • Tribhuvan University, Nepal 
  • Mid-West University, Nepal 
  • Trafikkskoler, Oslo 
  • VO sentre og kombiklasser i Oslo 
  • Institutt for barnehagelærerutdanning (BLU/OsloMet) 
  • Universitetet i Warszawa 
  • Noroff, School of technology and digital media 
  • TU Dublin = Technological University Dublin
  • UiA - Universitetet i Agder