Begrepet mangfold kan tolkes bredt og anvendes på individ-, system- og utdanningsnivå. I et elevperspektiv vil begrepet omfatte tematikker som kjønn, identitet, etnisitet og læreforutsetninger, og i et utdanningsperspektiv tematikker som flerfaglighet, danning, literacy, bærekraft og flerkulturalitet.
Forskningsgruppeledere
Medlemmer
Mer om forskningsgruppen
Forskningsgruppa har perspektiver på utfordringer som er relevante for elever og lærere i yrkesopplæring og i yrkesfaglærerutdanning. Raske endringer av arbeidsoppgaver og strukturer i yrkeslivet krever utvikling av nye kunnskaper og kompetanser på system og individnivå for å ruste den enkelte til stadige omstillinger. Den tette kontakten mellom opplæring og arbeidsliv utfordrer i særlig grad etablerte kunnskapsformer og kompetanser innenfor det yrkesfaglige feltet og nødvendiggjør nye perspektiver på opplæring til yrker og profesjoner. Dette vil være særlig merkbart i en storbykontekst, og derfor være relevante forskningsinnsatser for et storbyuniversitet. Forskningsgruppas medlemmer representerer en flerfaglig kompetanse, innenfor fagområder som skriftkyndighet, flerkulturalitet, danning og spesialpedagogikk i et yrkesfaglig perspektiv. Forskningsgruppas medlemmer tilhører Institutt for yrkesfaglærerutdanning, LUI – OsloMet.
Forskningsprosjekter
- ‘Staying on Track’: A longitudinal study on vulnerable young people’s pathways through vocational education and training (VET) (2019 – 2023)
- Lærerutdanningsskoler og lærerutdanningsbedrifter i yrkesfaglærerutdanning (LUCY) (2020-2024)
- Dekomp – Y (Utdanningsetaten Oslo)
- “Effective school-work transitions for students with mild intellectual disability” (2020 – 2024; NFR)
- “Building Inclusive Education Programme in Nepal” (2021-2026; NORHED)
- Yrkesfaglæreren som nøkkelperson i utdanning av helsefagarbeidere (ph.d.-prosjekt)
- Helsefagarbeiderens flerkulturelle kompetanse
- Non-Native Language Teachers in Adult Education and VET – migrants teaching migrants
- Inclusion of Immigrant Professional Drivers in Educational Training – perspective on second language and cultural challenges
- PolkaNorski – utvikling av språk og kunnskap om verden i polsk og norsk hos én- og flerspråklige barn / PolkaNorski – Polish and Norwegian language and world knowledge development in mono- and multilingual children
- Bærekraftdidaktikk i yrkesfagene
- Hvem er fagskolelæreren? | Teachers in tertiary vocational education, how does pedagogical education influence their work?
Samarbeidspartnere
- Universitetet i Oslo (UiO)
- Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU)
- Swiss Federal University for Vocational Education and Training (SFUVET)
- Videregående skoler i Viken/Skoleeier Viken
- Utdanningsetaten Oslo
- Kansas University, USA
- Tribhuvan University, Nepal
- Mid-West University, Nepal
- Trafikkskoler, Oslo
- VO sentre og kombiklasser i Oslo
- Institutt for barnehagelærerutdanning (BLU/OsloMet)
- Universitetet i Warszawa
- Noroff, School of technology and digital media
- TU Dublin = Technological University Dublin
- UiA - Universitetet i Agder