En av fire eldre føler seg digitalt diskriminert

eldre kvinne med datamaskin kikker ut vinduet

Digitaliseringen går stadig raskere, og befolkningen blir stadig eldre.

– Det er derfor avgjørende at teknologi- og tjenesteutviklingen tilpasses og utformes for å møte behovene den aldrende befolkningen har, sier forsker Dag Slettemeås ved SIFO på OsloMet.

Han står bak en undersøkelse om hvordan de eldste i befolkningen opplever at de mestrer ny teknologi og et stadig mer digitalisert samfunn.

De fleste har internett

De fleste eldre i Norge har muligheten til å være koblet på internett dersom de ønsker det, viser studien. Hele 97 prosent har tilgang til internett hjemme, mot 89 prosent i 2018. Som i befolkningen ellers er det bruken av smarttelefon som har økt mest, også når det gjelder nettilgang.

Hele 80 prosent av 61-70-åringene mener at de mestrer bruken av internett på en god måte, mens mestringsfølelsen faller til 64 prosent for 71-80-åringer og videre til 43 prosent for de aller eldste på 81-100 år. Likevel, hvis vi ser på de aller eldste, så er det en markant og positiv økning i mestringsfølelse over tid, fra 25 prosent i 2014 til 43 prosent i 2025.

Mulig med deltakelse i samfunnet

Halvparten av de eldre i undersøkelsen mener at teknologi- og digitaliseringsutviklingen går for raskt. En av tre mener at utviklingen er skremmende, mens rundt halvpartene er mer positive og opplever utviklingen som spennende.

– Med andre ord er det langt flere eldre som mener utviklingen er spennende enn skremmende, sier Slettemeås.

En stor andel eldre føler seg derimot digitalt diskriminert, og mange opplever å falle av det digitale lasset. En betydelig andel mener at mange eldre presses til digital deltakelse, og mange etterlyser ikke-digitale alternativer. På den annen side oppgir halvparten at den digitale og teknologiske utviklingen gir dem muligheter for å delta i samfunnet.

– De eldre viser ambivalens rundt den teknologiske utviklingen. Mange er nysgjerrige, men usikre på hvilke konsekvenser teknologien vil få på både individ- og samfunnsnivå.

Kunstig intelligens som støtte i hverdagen

Dag Slettemeås står også bak en fersk undersøkelse om hva det norske folk vet og mener om utviklingen av kunstig intelligens. Også her er meningene delte.

– Vi er positive til konkrete løsninger som kan hjelpe oss i hverdagen, men skeptiske til selve teknologien og den globale makten som ligger i den, sier forskeren.

Halvparten av befolkingen har tro på at kunstig intelligens i form av velferdsteknologi og smartteknologi kan bidra til å støtte eldre i hverdagen. Særlig de med kognitive svekkelser kan få god hjelp til å planlegge avtaler, påminnelse om medisiner og råd om ernæring eller trening.

En tredjedel av befolkningen har tro på forslaget om å bruke kunstig intelligens i kommunal hjemmehjelp, slik at eldre kan bli boende hjemme lengre.

Nær halvparten av de eldre mente at KI kan være til hjelp, både for eldre og for samfunnet som helhet, og 20 prosent er svært enige i dette.

– Vi er derimot mer skeptiske til å bruke kunstig intelligens og sosiale roboter som samtalepartnere og aktivitetsstøtte for eldre. Skepsisen er spesielt høy blant eldre selv, sier Slettemeås.

– Dette viser at selv om teknologien kan åpne for nye former for omsorg, er den kulturelle og psykologiske aksepten fortsatt en utfordring, sier forskeren.

Opptatt av trygghet i hverdagen

Da har vi mer tro på at KI-baserte smarte sikkerhetssystemer kan overvåke og varsle omsorgspersoner ved hendelser hos eldre. Over halvparten av oss synes dette virker som en god idé, og i motsetning til de fleste andre områder er de eldre selv minst like positive som de yngre.

– Det kan skyldes at eldre ofte er mer opptatt av trygghet enn yngre, sier Slettemeås.

– Mange eldre har tro på at smarthjemteknologi kan gi økt bekvemmelighet, brukervennlighet, tidsbesparing, og vil gjøre dem mer uavhengige slik at de kan bo lenger hjemme, sier han.

På den annen side er mange eldre bekymret for KI-generert svindel og falskt innhold. Hele åtte av ti ser med uro på KI som blir så likt et menneske at det er umulig å se forskjell.

Funn fra undersøkelsene

Om undersøkelsene

Prosjektet «Eldres digitale hverdagsliv i en kunstig intelligent tidsalder; muligheter, barrierer og behov for universell utforming (AI AGE)» fikk i 2024 tilskudd fra Barne-, ungdoms-, og familiedirektoratet (Bufdir). Rapporten sammenligner 2025 med tall fra 2018 og delvis 2014.

I mars 2025 ble det gjort en landsrepresentativ undersøkelse om den norske befolkningens møte med kunstig intelligens på ulike områder, både deres erfaringer, holdninger og vurderinger. Rapporten er en del av forskningsprosjektet RELINK, finansiert av Norges forskningsråd.

Last ned rapportene

Dag Slettemeås og Henry Mainsah: Eldres digitale hverdagsliv i en kunstig intelligent tidsalder (AI AGE). SIFO-rapport nr. 8-2025

Dag Slettemeås: På vei mot et superintelligent, syntetisk og robotstøttet hverdagsliv? En landsdekkende undersøkelse om befolkningens møte med kunstig intelligens. SIFO-rapport nr. 9-2025

Kontakt

Laster inn ...

Relaterte saker

Bonde med VR-briller i en åker
Fremtiden er teknologisk, tror vi

Teknologi i en eller annen form er med i alle forestillingene vi har om fremtiden. Men det finnes også alternative måter å se for oss livet om 30 år.

tre ungdommar ser på telefon saman
Kvifor får eg akkurat denne reklamen?

Lyttar mobilen til samtalane våre og sender oss reklame basert på kven vi er? Det er mykje vi ikkje veit om reklamepresset i digitale medium, og forskarane er bekymra.

Voksen sønn hjelper eldre far med pc-aktivitet.
Halvparten av eldre i Norge trenger hjelp for å betale en regning

Digital hjelp har blitt den vanligste hjelpen godt voksne kvinner og menn gir sine foreldre, ifølge en ny studie.

Publisert: 22.09.2025
Sist oppdatert: 22.09.2025
Tekst: Kjersti Lassen
Foto: Johner/NTB