SIFOs referansebudsjett med nye tall: – Prisene øker på alle fronter

En familie på tre står i matbutikken og vurderer hva de skal kjøpe.

– Prisene øker på alle fronter. Summen av alt er en mer presset økonomisk situasjon for de aller fleste, sier SIFO-forsker og prosjektleder Marthe Hårvik Austgulen.

SIFOs referansebudsjett, med den tilhørende kalkulatoren, er nå oppdatert med nye tall fra august 2022. De nye tallene viser at det er kostnader til mat og drikke, andre dagligvarer og bilhold som har økt mest siden februar.

– Prisene øker mest for nødvendighetsvarer slik som for eksempel mat. En del forbruksvarer kan du vente med å kjøpe, men mat og drikke må vi ha. Det gjør situasjonen ekstra prekær og det rammer alle, sier Austgulen.

– Økte utgifter på 1600 kroner

For en eksempelfamilie med to voksne og to tenåringsbarn, innebærer dette en økning i månedlige kostnader på i overkant av 1600 kroner, ifølge referansebudsjettet.

Referansebudsjettet viser hva det koster å leve på et akseptabelt forbruksnivå for både enslige og familier av ulik størrelse. Utgifter til bolig og strøm er ikke med i budsjettet (Se faktaboks).

Referansebudsjettet

Ved hjelp av SIFOs referansebudsjett kan du sette opp et budsjett for din husstand. Dette viser alminnelige forbruksutgifter for ulike typer hushold.

Det kan settes sammen slik at det viser kostnadene ved å opprettholde et rimelig forbruksnivå for hushold av ulik størrelse og med forskjellig alders- og kjønnssammensetning.

Budsjettet omfatter både vanlige og løpende utgifter til mat, klær, hygieneartikler og lignende, samt utgifter til sjeldnere innkjøp av varige forbruksgjenstander som blant annet møbler og elektronisk utstyr. Utgifter til bolig og strøm er ikke med i budsjettet.

Normalt oppdateres referansebudsjettet én gang i året. Siden 2022 har vært preget av en betydelig høyere inflasjon enn foregående år, er referansebudsjettet nå oppdatert to ganger i 2022. Det er første gang siden 90-tallet.

Ser vi nærmere på en familie med et barnehagebarn og et skolebarn, har utgiftene økt med i overkant av 1100 kroner. En enslig mann må på sin side ut med 677 kroner mer i samme periode.

Stor prisøkning siden februar

– I referansebudsjettet har prisene vært relativt stabile i mange år, men økningen i utgiftene har vært veldig mye større fra februar i år til august i år, forteller Austgulen.

Hvis vi ser på eksempelfamilien med to tenåringsbarn, har de månedlige kostnadene deres økt med over dobbelt så mye som de gjorde fra februar i fjor til februar i år.

Hvordan kutte utgifter?

Så hva kan folk gjøre for å kutte utgifter?

Austgulen råder først og frem folk til å få oversikten over økonomien sin. Hva bruker dere penger på og hva er viktigst for dere å prioritere? Det er alltid lurt å sette opp et budsjett.

Portrett av Marthe Hårvik Austgulen.

SIFO-forsker Marthe Hårvik Austgulen ved OsloMet.

– For de fleste er renta og boutgiftene den største utgiften. Ha god oversikt over disse utgiftene, og se om det er mulig å forhandle renta med banken.

Når det gjelder utgiftene som er med i referansebudsjettet, trekker hun frem mat og drikke som et område der det kan være litt å spare.

– Hvis du ikke har lavt forbruk her fra før, kan du spare en del på å planlegge innkjøpene bedre og handle rimeligere varer eller varer som er på tilbud, avslutter hun.

Så mye har utgiftene økt for tre eksempelfamilier

Hvis du ønsker å finne ut hvor mye dyrere det har blitt for din familie, kan du bruke referansebudsjettets kalkulator på våre nettsider.