Prosjektet skal øke forståelsen av de kulturelle og sosiale faktorene som driver endringer i unges rusmiddelbruk, med særlig vekt på betydningen av sosiale medier.
Bruken av rusmidler blant ungdom i Norge er i endring. Etter tusenårsskiftet gikk ungdoms alkoholkonsum betydelig ned, mens bruken av illegale rusmidler har utviklet seg i en annen retning, med økende bruk av cannabis og kokain. Samtidig har det globale rusmiddelfeltet gjennomgått store endringer de siste tiårene, drevet fram av ny lovgivning og mer liberale holdninger.
Disse endringene omfatter også den økende betydningen av digitale plattformer, som har bidratt til kommersialisering og influenser-markedsføring i rusmiddelmarkedet, muliggjort nye former for omsetning via sosiale medier og krypterte meldingsapper, og integrert rusmidlene i en stadig mer digitalisert ungdomskultur. Likevel mangler vi kunnskap om hvordan disse sosiodigitale utviklingene påvirker ungdommers rusmiddelbruk. Hovedmålet med DRUGTREND er å øke forståelsen av de kulturelle og sosiale faktorene som driver endringer i unges rusmiddelbruk, med særlig vekt på betydningen av sosiale medier.
Metoder og arbeidspakker
Med utgangspunkt i unike og omfattende datakilder skal DRUGTREND undersøke (WP1) hvordan framstillinger av illegale rusmidler på sosiale medier påvirker unges forståelse av disse stoffene, (WP2) hvilke kulturelle praksiser som preger ungdoms bruk av illegale rusmidler og alkohol, og (WP3) hvordan rusmiddelbruksmønstre har endret seg over tid, og hvordan disse endringene henger sammen med bredere skift i ungdomskulturen – særlig den økende digitaliseringen av ungdommers liv.
Gjennom en kombinasjon av digital etnografi (WP1), kvalitative intervjuer (WP1 og WP2) og surveydata (WP3), er studien utformet for å gi en helhetlig forståelse av endringene i unges rusmiddelbruk, ved å belyse både målbare trender og ungdommenes egne erfaringer og perspektiver.