English version

Helsefremmende og forebyggende arbeid rettet mot ungdoms psykiske helse – et tverrfaglig og tverrsektorielt ansvar

Psykiske helseplager øker i den unge befolkningen. Hvordan kan kommunehelsetjenesten og skolesektoren arbeide sammen for å forebygge psykisk helseplager hos ungdom?

Ungdata-undersøkelsene viser at en økende andel unge rapporterer om psykiske helseplager, en utfordring som de siste årene også har fått større plass i den offentlige debatten.

Helsefremmende og forebyggende arbeid kan være et av flere virkemidler i møte med denne utfordringen.

De kommunale helsetjenestene og offentlig sektor har gjennom ulike helseplaner og strategier fått et større ansvar for helsefremmende og forebyggende arbeid, noe som fordrer tverrprofesjonelt og tverrsektorielt samarbeid.

For å utvikle treffsikre tiltak er det nødvendig med både en forståelse av hva ungdom opplever som helsefremmende, samt hvordan fagpersoner som arbeider med unge organiserer sine tiltak og tjenester.

Prosjektet er utviklet i samarbeid med fagpersoner i kommunehelsetjenesten med innspill fra brukerorganisasjoner som arbeider for barn og unge. I tillegg til brukerinvolvering er tidligere forskning på området undersøkt for å identifisere kunnskapshull og definere forskningsspørsmål.

Brukerinvolvering vil fortsette å være sentralt i prosjektet for å sikre at forskningen er relevant for praksisfeltet. Prosjektet har derfor en referansegruppe bestående av fagpersoner og ungdommer, som vil bidra med innspill gjennom forskningsprosessen.

• Deltakere

• Mer om prosjektet

Prosjektet er delt inn i tre delstudier som samlet tar sikte på å frembringe ny kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid rettet mot ungdoms psykiske helse.

• Delstudie 1: Utforske hva ungdom ser på som positive aspekter i sitt hverdagsliv for å utvikle god psykisk helse, samt utforske hvordan dette kan påvirke helsefremmede og forebyggende arbeid.
    • Delstudie 2: Utforske hvordan fagpersoner organiserer og arbeider med helsefremmende og forebyggende tiltak rettet mot ungdoms psykiske helse.
    • Delstudie 3: Utforske hvordan innholdet om psykisk helse i skoleemnet "Livsmestring" kan overføres til ungdoms hverdagsliv.