English version

Hva kjennetegner barnehagens transspråklige praksiser i arbeidet med flerspråklige barn i alder 3–5 år?

Ph.d.-prosjekt rettet mot å forstå hvordan barnehager skaper muligheter for barn til å bruke sitt morsmål.

I dette doktorgradsprosjektet undersøker jeg barnehagens transspråklige praksiser med flerspråklige barn i alderen 3–5 år. Mer spesifikt ser jeg på hvordan det legges til rette for at barna får møte sine morsmål, hvordan barnehagen bruker personalets flerspråklige kompetanse som en ressurs i språkstimuleringsarbeidet, og hvordan eventuelle språkbarrierer håndteres.

Bakgrunn

Selv om barnehagene kjennetegnes av språklig mangfold både hos barn og hos barnehagepersonale, viser forskning at det er lite fokus på barns morsmål som ressurs, barnehageansattes flerspråklige kompetanse brukes først og fremst i forbindelse med spesielle anledninger som FN-dagen og at barnehagens transspråklige praksiser kjennetegnes av pedagogiske og ideologiske utfordringer. 

Utfordringene handler om blant annet hvordan barnehagene kan både styrke barns morsmål og utvikling av majoritetsspråket, hvordan det pedagogiske arbeidet skal organiseres slik at bruk av morsmål ikke ekskluderer barna med et annet språklig bakgrunn eller hvordan man skal støtte barns morsmål hvis personalet ikke snakker samme språk.

Metode

For å undersøke barnehagens transspråklige praksiser, skal jeg gjennomføre en komprimert etnografisk studie med deltakende observasjon og semistrukturert intervju av styrere og pedagogiske ledere.

Dette er et prosjekt som består av tre delstudier:

  1. På hvilken måte tilrettelegges det for at flerspråklige barn i alderen 3–5 år møter sine morsmål i barnehagen?
  2. Hvordan tilrettelegger pedagogene for at personalets flerspråklige kompetanse brukes som en ressurs i språkarbeidet med de eldste barnehagebarna?
  3. På hvilken måte håndterer barnehagen språkbarrierer som oppstår i kommunikasjonen mellom barn og barnehagepersonale, samt mellom barna?

Veiledere

Laster inn ...