English version
Helene Killmer

Helene Killmer

Kort om

Førsteamanuensis i Spesialpedagogikk

Om meg

Min faglige profil ligger i det tverrfaglige skjæringspunktet mellom spesialpedagogikk, klinisk lingvistikk og logopedi. Jeg representerer et forskningsbasert og praksisnært perspektiv på læring, kommunikasjon og sosial inkludering.

Jeg er utdannet logoped og klinisk lingvist med mastergrad fra University of Groningen, Nederland. Jeg har en doktorgrad (PhD) i lingvistikk fra Universitetet i Oslo (UiO). Min doktorgradsavhandling fokuserte på deltakelse i samtaler av personer med afasi.

Jeg motiveres av spørsmålet om hvordan kommunikasjon og samhandling kan bidra til læring, mestring og sosial inkludering i hverdagslivet. Gjennom detaljerte mikroanalytiske studier, forankret i samtaleanalyse, gir forskningen min unik innsikt i den dynamiske samhandlingen som skaper betingelser for deltakelse i samfunnet. Mitt mål er å formidle praksisrelevant og teoretisk solid kunnskap som styrker inkluderende praksiser.

Forskningsområder

Min forskning har et særlig fokus på inkluderende kommunikasjon og deltakelse for personer med språk- og kommunikasjonsvansker, med et metodisk utgangspunkt i samtaleanalyse og språkvitenskapelig detaljforståelse.

Sentrale tematiske områder inkluderer:

Jeg underviser i spesialpedagogikk og er kurskoordinator for videreutdanning i spesialpedagogikk. Mine undervisningsområder inkluderer blant annet intervensjonskjeden, individuell opplæringsplan (IOP), tale- og kommunikasjonsvansker, og spesialpedagogikk ved sykdom.

Jeg har kapasitet til å påta meg veiledning av master- og PhD-studenter innen mine fagområder og vektlegger veiledning som fremmer kritisk refleksjon og forskningsnær læring.

Samarbeid i forskningsprosjekter

Jeg har lang og omfattende internasjonal erfaring innen forskning, undervisning og praksis fra ulike land, inkludert Nederland, Sveits, Tyskland, Sør-Afrika og Norge og er alltid åpen for samarbeid i nye forskningsprosjekter.

Vitenskapelige publikasjoner

Killmer-Rumpf, Helene (2023). How parents with aphasia deal with children’s resistance to requests. Clinical Linguistics & Phonetics.
https://doi.org/10.1080/02699206.2023.2226303

Fyndanis, Valantis; Miceli, Gabriele; Capasso, Rita; Killmer, Helene ; Malefaki, Sonia; Grohmann, Kleanthes K. (2022). Production of Sentential Negation in German and Italian Non-fluent Aphasia. Journal of Psycholinguistic Research.
https://doi.org/10.1007/s10936-022-09894-4

Killmer, Helene ; Svennevig, Jan; Beeke, Suzanne (2022). Requests to children by parents with aphasia. Aphasiology.
https://doi.org/10.1080/02687038.2022.2094335

Killmer, Helene ; Svennevig, Jan; Beeke, Suzanne (2021). Joint planning in conversations with a person with aphasia. Journal of Pragmatics. Vol. 187.
https://doi.org/10.1016/j.pragma.2021.10.021

Killmer, Helene ; Beeke, Suzanne; Svennevig, Jan (2021). Collaborative storytelling with a person with aphasia: Promoting agency in a multiparty interaction. Journal of Interactional Research in Communication Disorders. Vol. 11.
https://doi.org/10.1558/jircd.20902

Noiray, Aude; Popescu, Anisia; Killmer, Helene ; Rubertus, Elina; Krüger, Stella; Hintermeier, Lisa (2019). Spoken Language Development and the Challenge of Skill Integration. Frontiers in Psychology. Vol. 10.
https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02777



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Killmer, Helene (2023). Participation in conversations by persons with aphasia: A study of everyday activities. 197 s. University of Oslo.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Killmer, Helene (2023). Parents with aphasia – How focusing on their everyday family interaction may inform interventions. 18th International Pragmatics Conference. International Pragmatics Association (IPrA).

Killmer, Helene (2023). Challenges and possibilities of transferring conversation analytic insights into intervention practices. Public defence. University of Oslo.

Killmer, Helene (2023). Participation in conversations by persons with aphasia. Public defence. University of Oslo.

Dorland, Heleen; Killmer, Helene ; Vandenborre, Dorien; Groenewold, Rimke (2023). Communicatief Zelfvertrouwen bij mensen met Afasie: Vertaling van de CCRSA naar het Nederlands: de CZA. Afasieconferentie 2023.

Dorland, Heleen; Killmer, Helene ; Vandenborre, Dorien; Groenewold, Rimke (2023). Communicatiestijl vóór het ontstaan van afasie: vertaling van de CSOA naar het Nederlands (CSOA-NL). Afasieconferentie 2023. AfasieNet.

Killmer, Helene (2023). Aufforderungen in der Interaktion zwischen Eltern mit Aphasie und ihren Kindern. Kolloquium Sprachgebrauch. Institut für Germanistik.

Simonsen, Hanne Gram; Norvik, Monica I.; Killmer, Helene ; Hansen, Pernille (2022). Working with multilingual people with acquired language disorders:Challenges and solutions. Research ethics: traditional tracks and new technologies. MultiLing - Senter for flerspråklighet.

Killmer, Helene (2022). Anmodninger av foreldre med afasi – muligheter og begrensninger. CA-dagene - Samtaler om samtaler: de norske CA-dagene.

Killmer, Helene (2022). Requests to children by parents with aphasia. Collaboration of Aphasia Trialists Yearly Meeting 2022.

Killmer, Helene (2022). Hvordan kan samtalanalyse bidra til afasiforskning og afasirehabilitering. Afasidagene 2022.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.