Kort om
Førsteamanuensis i Spesialpedagogikk
Om meg
Min faglige profil ligger i det tverrfaglige skjæringspunktet mellom spesialpedagogikk, klinisk lingvistikk og logopedi. Jeg representerer et forskningsbasert og praksisnært perspektiv på læring, kommunikasjon og sosial inkludering.
Jeg er utdannet logoped og klinisk lingvist med mastergrad fra University of Groningen, Nederland. Jeg har en doktorgrad (PhD) i lingvistikk fra Universitetet i Oslo (UiO). Min doktorgradsavhandling fokuserte på deltakelse i samtaler av personer med afasi.
Jeg motiveres av spørsmålet om hvordan kommunikasjon og samhandling kan bidra til læring, mestring og sosial inkludering i hverdagslivet. Gjennom detaljerte mikroanalytiske studier, forankret i samtaleanalyse, gir forskningen min unik innsikt i den dynamiske samhandlingen som skaper betingelser for deltakelse i samfunnet. Mitt mål er å formidle praksisrelevant og teoretisk solid kunnskap som styrker inkluderende praksiser.
Forskningsområder
Min forskning har et særlig fokus på inkluderende kommunikasjon og deltakelse for personer med språk- og kommunikasjonsvansker, med et metodisk utgangspunkt i samtaleanalyse og språkvitenskapelig detaljforståelse.
Sentrale tematiske områder inkluderer:
- Kommunikativ deltakelse og sosial inkludering
- Brukermedvirkning og samskaping i forskning
- Utvikling av inkluderende verktøy og intervensjoner
- Undervisning og veiledning
Jeg underviser i spesialpedagogikk og er kurskoordinator for videreutdanning i spesialpedagogikk. Mine undervisningsområder inkluderer blant annet intervensjonskjeden, individuell opplæringsplan (IOP), tale- og kommunikasjonsvansker, og spesialpedagogikk ved sykdom.
Jeg har kapasitet til å påta meg veiledning av master- og PhD-studenter innen mine fagområder og vektlegger veiledning som fremmer kritisk refleksjon og forskningsnær læring.
Samarbeid i forskningsprosjekter
Jeg har lang og omfattende internasjonal erfaring innen forskning, undervisning og praksis fra ulike land, inkludert Nederland, Sveits, Tyskland, Sør-Afrika og Norge og er alltid åpen for samarbeid i nye forskningsprosjekter.
Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Killmer-Rumpf, Helene
(2023).
How parents with aphasia deal with children’s resistance to requests.
Clinical Linguistics & Phonetics.
https://doi.org/10.1080/02699206.2023.2226303
Fyndanis, Valantis; Miceli, Gabriele; Capasso, Rita;
Killmer, Helene
; Malefaki, Sonia; Grohmann, Kleanthes K.
(2022).
Production of Sentential Negation in German and Italian Non-fluent Aphasia.
Journal of Psycholinguistic Research.
https://doi.org/10.1007/s10936-022-09894-4
Killmer, Helene
; Svennevig, Jan; Beeke, Suzanne
(2022).
Requests to children by parents with aphasia.
Aphasiology.
https://doi.org/10.1080/02687038.2022.2094335
Killmer, Helene
; Svennevig, Jan; Beeke, Suzanne
(2021).
Joint planning in conversations with a person with aphasia.
Journal of Pragmatics.
Vol. 187.
https://doi.org/10.1016/j.pragma.2021.10.021
Killmer, Helene
; Beeke, Suzanne; Svennevig, Jan
(2021).
Collaborative storytelling with a person with aphasia: Promoting agency in a multiparty interaction.
Journal of Interactional Research in Communication Disorders.
Vol. 11.
https://doi.org/10.1558/jircd.20902
Noiray, Aude; Popescu, Anisia;
Killmer, Helene
; Rubertus, Elina; Krüger, Stella; Hintermeier, Lisa
(2019).
Spoken Language Development and the Challenge of Skill Integration.
Frontiers in Psychology.
Vol. 10.
https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02777