English version
Marit Elisabeth Stenshorne

Marit Elisabeth Stenshorne

Vitenskapelige publikasjoner

Ballangrud, Brit Olaug Bolken ; Stenshorne, Marit Elisabeth ; Aas, Marit (2025). A New Learning Approach: Digital Coaching Meetings Between School Leaders, Superintendents, and Supervisors. Nordic Studies in Education. Vol. 45.
https://doi.org/10.23865/nse.v45.6767

Ballangrud, Brit Bolken ; Stenshorne, Marit Elisabeth (2025). Ledelse som samhandling om inkluderende praksiser i videregående skole. Bjørnsrud, Halvor Inge; Nilsen, Sven (Red.). Den inkluderende og ekskluderende skolen - fellesskap eller utenforskap?. s. 251-268. Cappelen Damm Akademisk.

Stenshorne, Marit Elisabeth ; Ballangrud, Brit Bolken (2024). Mellomleders rolle i distribuert ledelse. Aas, Marit; Ballangrud, Brit Bolken; Vennebo, Kirsten Foshaug (Red.). Nye oppgaver og utfordringer for skoleledere. s. 51-65. Fagbokforlaget.

Bjørnsrud, Halvor Inge; Nilsen, Sven; Stenshorne, Marit Elisabeth (2022). Lærerrollen i profesjonsfellesskap for tidlig innsats. Bjørnsrud, Halvor Inge; Nilsen, Sven (Red.). Tidlig innsats – i en skole for alle?. s. 131-156. Cappelen Damm Akademisk.

Svenkerud, Sigrun; Madsen, Janne; Ballangrud, Brit Bolken ; Strande, Anne Lise; Stenshorne, Marit Elisabeth (2020). Sustainable Use of Ecological Concepts in Educational Science. Discourse and Communication for Sustainable Education. Vol. 11.
https://doi.org/10.2478/dcse-2020-0013

Stenshorne, Marit Elisabeth ; Madsen, Janne (2020). En aksjonsforskningsstudie av samarbeid i grensesoner - betydningen av deltakernes forventninger. Gjøtterud, Sigrid; Hiim, Hilde; Husebø, Dag; Jensen, Liv Helene (Red.). Aksjonsforskning i Norge : Grunnlagstenkning forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster : volum 2. s. 573-597. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.121.ch21

Stenshorne, Marit Elisabeth ; Madsen, Janne (2019). Studentobservasjoner som grunnlag for refleksjon og læring i og mellom praksisfellesskap. Bjørnsrud, Halvor Inge; Gjems, Liv (Red.). Praksisfellesskap for læring og profesjonsutvikling. s. 36-52. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215032290-2019-03

Stenshorne, Elisabeth ; Madsen, Janne Dam (2015). Aksjon + læring = aksjonslæring: En strategi for læring hos den enkelte og læring i fellesskapet. Høihilder, Eli Kari; Gulbrandsen, Ole Alexander (Red.). Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. s. 295-302. Gyldendal Akademisk.

Stenshorne, Elisabeth (2015). Ledelse er ledelse og skoler er skoler?. Bjørnsrud, Halvor (Red.). Skolebasert kompetanseutvikling - organisasjonslæring for delingskultur. s. 63-82. Gyldendal Akademisk.

Bjørnsrud, Halvor; Laugerud, Stein; Stenshorne, Elisabeth (2015). Noen sentrale temaer for tilrettelegging av skolebasert kompetanseutvikling. Bjørnsrud, Halvor (Red.). Skolebasert kompetanseutvikling - organisasjonslæring for delingskultur. s. 255-271. Gyldendal Akademisk.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Ballangrud, Brit Bolken ; Stenshorne, Marit Elisabeth ; Aas, Marit (2023). Digitalt veiledermøte mellom student, veileder og skoleeier. I red) Aas, M., Vennebo, F.K., Ballangrud, B.B. & Andersen, F.C. Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen - Delrapport 2. 14 s. Oslo Met - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning.

Ballangrud, Brit Bolken ; Stenshorne, Marit Elisabeth (2023). Case 1 Utvikling av mellomlederrollen i videregående skole. I (red) Aas, M., Ballangrud, B.B., Vennebo, K.F. & Andersen, F. K. Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen - Delrapport 3. 8 s. Oslo Met - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning.

Stenshorne, Marit Elisabeth ; Laugerud, Stein P.; Bjørnsrud, Halvor; Bjar, Harald; Wølner, Tor Arne; Kverndokken, Kåre (2013). Rapport pilot skolebasert kompetanseutvikling. 20 s. Universitetet i Sørøst-Norge/Universitetet i Søraust-Noreg.

Stenshorne, Marit Elisabeth (2012). "Dette er vår PPU" - Fortellinger fra en lærende allianse. En studie av PPU og integrert lektorutdanning i Oslofjordens prosjektplan for lærerutdanning. Rapport fra en følgeforskning. Oslofjordalliansen. 64 s. Universitetet i Sørøst-Norge/Universitetet i Søraust-Noreg.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Stenshorne, Marit Elisabeth ; Ballangrud, Brit Bolken ; Aas, Marit (2023). Digital coaching in school leadership training - 30 minutes of learning with principal, school owner and coach. ECER . ECER European Conference on Educational Research.

Stenshorne, Marit Elisabeth (2023). Profesjonelle læringsfellesskap i aksjonslæringsprosesser. Faglig arena i Lier kommune - DeKomp. Lier kommune - skoleeier.

Stenshorne, Marit Elisabeth (2022). Fra implementering til skoleutvikling gjennom aksjonslæring. Faglig arena i Lier kommune - DeKomp. Lier kommune - skoleeier.

Stenshorne, Marit Elisabeth (2022). Om strategier og metoder i aksjonsforskning og akjonslæring. Formidling for faglige medarbeidere innenfor lærerutdanningen ved Høgskolen i Østfold. . Forskergruppe i lærerutdanningen.

Madsen, Janne; Strande, Anne Lise; Svenkerud, Sigrun; Ballangrud, Brit Bolken ; Stenshorne, Marit Elisabeth (2018). Ecology and boundaries as metaphors in sustainable education. ECER, European Conference on Educational Research.

Stenshorne, Marit Elisabeth (2018). Skolebasert kompetanseutvikling i lys av aksjonsforskning. 15 s. NMBU.

Stenshorne, Marit Elisabeth (2018). Hvordan kan arbeidet med planlegging, gjennomføring og refleksjon over erfaringer med skoleovertakelse bidra i studentens læring på sentrale områder i PPU-studiet? Hvordan kan denne kunnskapen bidra til læring og utvikling i skolen?. Nasjonal nettverkskonferanse for PPU. Høgskolen i Sørøst-Norge.

Stenshorne, Marit Elisabeth (2017). Ledelse er ledelse, og skoler er skoler? En skole med én kultur krever én form for ledelse, mens i en annen må lederrollen praktiseres helt annerledes. Det handler om å kjenne og håndtere sin egen kultur, utfordre den og ha evne til å forandre og forme kulturen slik at den blir en skole som er læringsvillig – og dermed i bevegelse.

Stenshorne, Marit Elisabeth ; Madsen, Janne; Laugerud, stein (2017). Tittel: Skolebasert kompetanseutvikling - organisasjonslæring for delingskultur. Problemstilling: Hvordan oppfattes og erfares organisasjonsutvikling med bakgrunn i ulike roller og oppgaver?. Oppsummeringskonferanse i den nasjonale ungdomstrinnsatsningen. NTNU.

Stenshorne, Marit Elisabeth ; Madsen, Janne (2017). Tittel: Aksjonsforskning på egen rolle som veiledere. Problemstilling: Hvordan vi som forskere møter skolene og medvirker til ledelse av en utviklingsprosess som bidrar til eierforhold og kompetanseutvikling?. Veiledningskonferanse. Høgskolen i Sørøst-Norge.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.