Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Matematikk, naturfag og algoritmisk tenkning (MASCOT)
MASCOT er et tverrfaglig og innovativt forskningsprosjekt som tar sikte på å utvikle kunnskap om undervisning, læring og vurderingsprosesser av algoritmisk tenkning i lærerutdanning og skole. Prosjektet har internasjonale samarbeidspartnere.
-
PROgrammering og SKAPerverksted i skolen: Kompetanser for det 21. århundret og tilpasset opplæring for elever med Stort Læringspotensial
Prosjektet handler om å utvikle teknologirike undervisningsopplegg til bruk i tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial. Fokus er på bruk av programmering i undervisningen som en del av et skaperverksted.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
U. S. Rajapakse Mohottige, Nisanka
;
Bjerke, Annette Hessen
;
Andersen, Renate
(2024).
Teacher education as stakeholder: teacher educator perspectives on the integration of computational thinking into mathematics and science courses.
Teachers and Teaching: theory and practice.
https://doi.org/10.1080/13540602.2024.2313635
Andersen, Renate
;
Frågåt, Thomas
; Bogar, Yurdagül; Juellund, Jesper;
Mifsud, Louise
(2023).
Representations of Computational Thinking in Policy Documents in an Educational Context: The Cases of Denmark, Finland, and Norway.
Proceedings (International Conference of the Learning Sciences).
https://2023.isls.org/proceedings/
Eie, Siv
;
Andersen, Renate
;
Mifsud, Louise
;
Mørch, Anders
;
Rustad, Mikkel Bertram
(2023).
Kritisk tenkning og Minecraft i lærerutdanningen: en studie av samfunnsfagundervisning om det industrielle
gjennombruddet i Norge.
Nordidactica - Journal of Humanities and Social Science Education.
http://hdl.handle.net/10852/109179
Mørch, Anders
;
Andersen, Renate
(2023).
Programming with Minecraft Bedrock Up: Modeling, Coding, and Computational Concepts.
Spano, Lucio Davide; Schmidt, Albrecht; Santoro, Carmen; Stumpf, Simone (Red.).
End-User Development. 9th International Symposium, IS-EUD 2023, Cagliari, Italy, June 6–8, 2023, Proceedings. s. 230-240.
Springer.
https://doi.org/10.1007/978-3-031-34433-6_15
Mørch, Anders
; Flø, Ellen Egeland;
Litherland, Kristina Torine
;
Andersen, Renate
(2023).
Makerspace activities in a school setting: Top-down and bottom-up approaches for teachers to leverage pupils' making in science education.
15 s.
Learning, Culture and Social Interaction.
Vol. 39.
https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2023.100697
Andersen, Renate
;
Gjølstad, Eli
;
Mørch, Anders
(2022).
Integrating Human-Centered Artificial Intelligence in
Programming Practices to Reduce Teachers’ Workload.
CEUR Workshop Proceedings.
Vol. 3136.
http://hdl.handle.net/10852/94729
Andersen, Renate
(2022).
Block-based programming and computational thinking in a collaborative setting: A case study of integrating programming into a maths subject.
Acta Didactica Norden (ADNO).
Vol. 16.
https://doi.org/10.5617/adno.9169
Andersen, Renate
;
Mørch, Anders
;
Litherland, Kristina Torine
(2022).
Collaborative learning with block-based programming: investigating human-centered artificial intelligence in education.
17 s.
Behaviour and Information Technology.
Vol. 41.
https://doi.org/10.1080/0144929X.2022.2083981
Mørch, Anders
;
Andersen, Renate
(2022).
Toward a Method of Visual Artifact Analysis: Understanding Learners’ Design Activity in a Makerspace.
CEUR Workshop Proceedings.
Vol. 3136.
http://hdl.handle.net/10852/94727
Andersen, Renate
;
Rustad, Mikkel Bertram
(2022).
Using Minecraft as an educational tool for supporting collaboration as a 21st century skill.
Computers & Education Open (CAEO).
https://doi.org/10.1016/j.caeo.2022.100094