Kort om
Tanja Schroot har en ph.d. i sosiologi (2021) fra universitetet i Torino, Italia, hvor hun også gjennomførte sin postdoktorforskning på utviklingen av nøkkelkompetanser for livslang læring hos lærere, pedagoger og elever med migrasjonsbakgrunn i grunnskole og videregående skole, samt i ikke-formelle læringsarenaer.
Hun har nylig blitt tildelt et Marie Sklodowska-Curie Actions-postdoktorstipend ved OsloMet – storbyuniversitetet, hvor hun skal forske på profesjonelle opplæringsmuligheter og praksiser for livslang læring for kvinnelige helsearbeidere med migrasjonsbakgrunn i skandinaviske institusjoner, som del av SCILLED-prosjektet (Strategies for Competence Integration and Lifelong Learning in European Destinations).
Hennes viktigste forskningsinteresser befinner seg i skjæringspunktet mellom migrasjons- og utdanningsstudier. De nyeste publikasjonene hennes fokuserer på geografiske og sosiale mobilitetsmønstre blant migrantkvinner fra Sentral- og Øst-Europa, og hvordan disse henger sammen med utdanning og sosial-profesjonell integrering.
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
Strategiar for kompetanseintegrering og livslang læring. Kvinnelege migrantar i helsearbeid i Skandinavia (SCILLED)
Dette prosjektet tar for seg livslang læring blant innvandra, kvinnelege helsearbeidarar i Skandinavia.
-
Strategier for å oppnå sosial utjevning og inkludering i utdanning, opplæring og læring i det demokratiske Europa (STRIDE)
STRIDE vil gi en ny, omfattende og komparativ kunnskapsbase om effektive utdanningsreformer, politiske initiativer og intervensjoner for å redusere ulikheter i utdanning, opplæring og læringsutbytte i Europa.
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Key inclusive development strategies for life-long learning (KIDS4ALLL)
I KIDS4ALLL er formålet å utvikle en ny metodikk som skal bidra til å redusere integrasjonsutfordringene som mange innvandrede barn og unge opplever i ulike læringsmiljøer – på både formelle og uformelle arenaer.